Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-06, 14:36
  #13
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verka
Kyjiv om jag får be! ☝🏻

Jaja, snälla! Kyjiv
Citera
2018-10-06, 20:34
  #14
Medlem
Den svenska skolan har aldrig fel, eftersom vi har skolplikt. Det heter Kiev, Moskva och Hamburg, inte Gamburg. En del annat jag fick lära mig är nu under attack när den "humanitära stormakten" har tagit över. Storebror och storasyster har alltid rätt. Böj er, ni fåvitske. Eller? Språket är vårt, inte maktens. Att ändra språket är ett sätt att härska.
Citera
2018-10-07, 18:24
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRUMPxPUTIN
Fake njews!!

Ukro trollen stjäl Mother Rysslands tillgångs-assets, med hjälp av Bilderberg, Annie Löw, och dem Rotschjields. Folkets populistiska gas saker tas hemligt i beslag, som dem betalning av 40 000 miljarder AU-reserv i guld tackor som Nuland "Fuck THe EU" stal, personligen med Clinton Foundation + George Soros. Tvärtom dem sanning som skrivits här på FlackBacks.

Ock, även Trump är i judiska Jay-Z konspiration, för NWO, och lägger santions straff som krig mot oskyldigt RussLand. Straff för att hjälpa globalismen med LNG-gasen som är dyr och omöjlig, passar ej EU gasledningar (verifierat av Tatyana på DNINews och anonym mupp här FlashBacked).

Källor att INTE lita på:

https://www.spglobal.com/platts/en/m...r-court-ruling

http://www.kallanishenergy.com/2018/...but-u-s-might/

https://www.reuters.com/article/russ...-idUSR4N1W0073




Men Putin är stark + Russiskt economy växande jätte, som Putin approval rating nummer 89 %. Inte i BnP, men i dem hemliga nummer. Ej beroende olja alls, niet!!!!! Bara slump nu med RUB starkare, efter krasch med % 20/30 plus minus, analogiskt med tillfälligt olje pris rejs.

Ps, nån vill trejda bitcn mot WoW user med 2946 liv??

PPss. Ukruina trollz not wanted, KGB teritory Stay bakk, C*nts!!!!!!




Hej, min vän, även våra värjor har korsats tidigare och vi har talat ekonomi. Ditt språk har ändrats igen och jag har svårt att förstå dig.

Rysslands ekonomi är stark. VVP säger att nya sanktioner är välkomna, eftersom de hjälper till att bygga upp den inhemska ekonomin. Det ser vi redan och om några år ser vi mycket mer. Folket lider ännu och jag ser missnöjet, men stora saker händer.

Det gör det inte i Ukraina, där går det bakåt. Den som har minsta koll på siffrorna kan ana att vägen tillbaka är nästan omöjlig. Jag säger nästan, eftersom t.ex. Tyskland kom tillbaka i ett omöjligt läge och VVP räddade sitt land ekonomiskt. Ukraina behöver kloka ledare och de är just nu nonexistenta. De fanns i Tyskland efter 1945 och i Ryssland efter 2000. Landet behöver en ukrainsk VVP, men honom eller henne ser jag inte. Du, som känner Ukraina, kanske kan nämna en lämplig kandidat?

Om du har saknat mig, så ska du veta att jag har varit upptagen. Jag skojar, men låt oss säga att jag har studerat vattnets betydelse för sjöfarten och noga undersökt månens fyrkantiga baksida. Allt för att slippa se ett folk gå under. Att så sker, därom är Biletsky och jag eniga, trots att vi står på motsatta barrikader om annat. Han vill säkert ta mig i örat, men han borde hyra in mig som ekonomisk rådgivare och slänga ut Anders Åslund, som hjälpte till att förstöra Ryssland. Jag kan arbeta nästan gratis bara för att klämma till NATO och globalisterna. Kan du möjligen förmedla budskapet? Säg att en konstig svensk vedhuggare, en mystisk typ, tror sig veta hur Ukraina ska räddas. Och du, jag tror att du vet mycket bättre än vad du ger sken av.
Citera
2018-10-11, 00:14
  #16
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
en konstig svensk vedhuggare, en mystisk typ, tror sig veta hur Ukraina ska räddas.
Tyvärr så finns det ingen chans att hjälpa Ukraina.
Landet kan liknas vid en sprängfylld varböld och om någon skulle röra vid den utifrån så spricker den och
spyr ut allt elände som kan tänkas över denne.
Enda lösningen är att landet spricker rent geografiskt och att respektive landsdelar återgår till sina
respektive forna historiska ursprung
Citera
2018-10-31, 11:14
  #17
Avstängd
Verkas avatar
För att förstå hur kritisk situationen är kan vi titta på hur den svenska handeln med Ukraina utvecklas. Siffrorna finns på Kommerskollegiums hemsida http://statistikblad.kommers.se/.

Har undersökt tre år: 2012, 2014, och 2017.

Sveriges export till Ukraina var 2,9 miljarder kronor 2012, 1,8 mdr kronor 2014 och 3,3 mdr kronor år 2017.

Ukraina jobbar just nu för att sluta köpa kärnkraftsprodukter av Mordor. Hur stor del utgör sådana varor av landets import från Sverige? Jo, 2012 sålde Sverige kärnkraftsprodukter (maskiner och bränsle) till Ukraina för 300 miljoner kronor, 2014 för 270 miljoner kronor och 2017 hade siffran stigit till 1,5 miljard kronor.
https://www.kyivpost.com/business/uk...ry-august.html

Kärnenergin borträknat är alltså Sveriges export till Ukraina som följer:
2012: 2,6 miljarder kronor
2014: 1,5 miljarder kronor
2017: 1,8 miljarder kronor

Ukrainas export till Sverige var 350 miljoner kronor år 2012, 460 miljoner kronor år 2014 och 730 miljoner kronor år 2017. Ukrainas jordbruk utgjorde bara enstaka procent av exporten till Sverige. Nästan hela exportökningen utgjordes av "varor av trä eller kork exklusive möbler" samt "maskiner och motorer, ej elektriska".

Ukraina har alltså i slutet av år 2017 ett handelsunderskott på mer än 2,5 miljarder kronor med Sverige. Och exportökningen man haft sedan 2014 kan med viss sannolikhet bero på att ukrainska snickare flyttat till Sverige för att tjäna pengar vilket lett till att man upptäckt möjligheten att köpa in billiga ukrainska byggvaror till Sverige för att kunna utföra sina byggtjänster. Handelsunderskottet mellan länderna har alltså varit konstant sedan 2012.

Allt sammantaget så ser jag bara följande förändringar sedan 2012:
* Handeln med Ryssland har kollapsat, vilket är anledningen till att Ukrainas BNP fallit.
* Ukraina har bytt energileverantör från Ryssland till Sverige till en högre kostnad.
* Utvandringen av ukrainare till Sverige har lett till viss ökad import av ukrainska plankor och motorsågar till Sverige.
* I övrigt har inget av betydelse hänt i handeln mellan Ukraina och Sverige.

Något förenklat så är Ukrainas handel med Väst fortfarande en dramatisk förlustaffär - den ukrainska exporten till Sverige är mindre än en femtedel av importen från Sverige! Detta kompenseras endast av att Ukraina fortfarande tjänar emellan på gashandeln mellan Ryssland och Centraleuropa. Samt förstås att donatorerna (IMF med flera) fortsätter att skänka pengar till Ukraina för att undanröja bankkonkurser.

Frågan kvarstår efter snart fem år av frihet från Mordor: Hur kan Ukraina fortsätta att tjäna pengar på rysk olja och gas? För med nuvarande handelsmönster så kommer Ukrainas handelsunderskott med Sverige endast att upphöra om ungefär 125 år och så långt tålamod lär vare sig donatorerna eller de ukrainska patrioterna ha.
__________________
Senast redigerad av Verka 2018-10-31 kl. 11:22.
Citera
2018-10-31, 23:06
  #18
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verka
För att förstå hur kritisk situationen är kan vi titta på hur den svenska handeln med Ukraina utvecklas. Siffrorna finns på Kommerskollegiums hemsida http://statistikblad.kommers.se/.

Har undersökt tre år: 2012, 2014, och 2017.

Sveriges export till Ukraina var 2,9 miljarder kronor 2012, 1,8 mdr kronor 2014 och 3,3 mdr kronor år 2017.

Ukraina jobbar just nu för att sluta köpa kärnkraftsprodukter av Mordor. Hur stor del utgör sådana varor av landets import från Sverige? Jo, 2012 sålde Sverige kärnkraftsprodukter (maskiner och bränsle) till Ukraina för 300 miljoner kronor, 2014 för 270 miljoner kronor och 2017 hade siffran stigit till 1,5 miljard kronor.
https://www.kyivpost.com/business/uk...ry-august.html

Kärnenergin borträknat är alltså Sveriges export till Ukraina som följer:
2012: 2,6 miljarder kronor
2014: 1,5 miljarder kronor
2017: 1,8 miljarder kronor

Ukrainas export till Sverige var 350 miljoner kronor år 2012, 460 miljoner kronor år 2014 och 730 miljoner kronor år 2017. Ukrainas jordbruk utgjorde bara enstaka procent av exporten till Sverige. Nästan hela exportökningen utgjordes av "varor av trä eller kork exklusive möbler" samt "maskiner och motorer, ej elektriska".

Ukraina har alltså i slutet av år 2017 ett handelsunderskott på mer än 2,5 miljarder kronor med Sverige. Och exportökningen man haft sedan 2014 kan med viss sannolikhet bero på att ukrainska snickare flyttat till Sverige för att tjäna pengar vilket lett till att man upptäckt möjligheten att köpa in billiga ukrainska byggvaror till Sverige för att kunna utföra sina byggtjänster. Handelsunderskottet mellan länderna har alltså varit konstant sedan 2012.

Allt sammantaget så ser jag bara följande förändringar sedan 2012:
* Handeln med Ryssland har kollapsat, vilket är anledningen till att Ukrainas BNP fallit.
* Ukraina har bytt energileverantör från Ryssland till Sverige till en högre kostnad.
* Utvandringen av ukrainare till Sverige har lett till viss ökad import av ukrainska plankor och motorsågar till Sverige.
* I övrigt har inget av betydelse hänt i handeln mellan Ukraina och Sverige.

Något förenklat så är Ukrainas handel med Väst fortfarande en dramatisk förlustaffär - den ukrainska exporten till Sverige är mindre än en femtedel av importen från Sverige! Detta kompenseras endast av att Ukraina fortfarande tjänar emellan på gashandeln mellan Ryssland och Centraleuropa. Samt förstås att donatorerna (IMF med flera) fortsätter att skänka pengar till Ukraina för att undanröja bankkonkurser.

Frågan kvarstår efter snart fem år av frihet från Mordor: Hur kan Ukraina fortsätta att tjäna pengar på rysk olja och gas? För med nuvarande handelsmönster så kommer Ukrainas handelsunderskott med Sverige endast att upphöra om ungefär 125 år och så långt tålamod lär vare sig donatorerna eller de ukrainska patrioterna ha.
Något som ej avspeglas i statistiken och handelsbalansen är den stora mängd arbetare från
Ukraina som sökt sig till Sverige och övriga EU-länder.
Dessa skickar årligen mycket stora summor till sina nära i Ukraina som på så sätt får in pengar.
Citera
2018-11-01, 10:28
  #19
Avstängd
Verkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Något som ej avspeglas i statistiken och handelsbalansen är den stora mängd arbetare från
Ukraina som sökt sig till Sverige och övriga EU-länder.
Dessa skickar årligen mycket stora summor till sina nära i Ukraina som på så sätt får in pengar.

Visumfriheten med EU var en fullständig nödvändighet för den politiska kontinuiteten i Ukraina eftersom det ukrainska näringslivet uppenbarligen står tvärstilla och de flesta reformer gått åt pipsvängen.

Visumfriheten har gett ukrainare möjlighet att lämna landet och tjäna pengar utomlands. Enligt den neokonservativa tankesmedjan Atlantic Council har 20% av den arbetsföra ukrainska befolkningen flytt Ukraina för att arbeta mestadels svart i EU och i Ryssland. Det skulle inte förvåna om siffran är i underkant och ingen exilukrainare jag har talat med vill någonsin återvända till landet.
http://www.atlanticcouncil.org/blogs...s-to-come-home

Det har lett till två saker: De ukrainska EU-migranterna kan försörja sin familj i Ukraina, vilket leder till ökad inhemsk konsumtion och mindre missnöje. Och migranterna kan i begränsad utsträckning köpa in ukrainska plankor och sågar till sitt nya hemland vilket leder till en effekt på den ukrainska exporten som alla kan peka på som ett "litet men målmedvetet framsteg".

Polen var i en liknande situation i början av 1980-talet. Ekonomin var på botten efter att kommunistregeringen slagit ner den politiska oppositionen och infört undantagstillstånd varpå USA införde sanktioner mot Polen.

För att bli av med alla sura miner hos befolkningen bestämde juntan i Polen att polackerna skulle kunna få tillfälliga utresetillstånd under 3 månader, och de kunde träffa utlandsboende släktingar och tjäna pengar i Västeuropa om de ville. Det gav alla polska politiska oppositionella möjlighet att lämna landet och söka asyl, och alla andra "vanliga" polacker fick möjlighet att tjäna fickpengar så att de också höll käften istället för att mopsa sig mot regeringen. Äldre läsare minns säkert att det kom ganska många polacker till Sverige då, både som flyktingar och som gästarbetare.

Sammantaget ledde de begränsade möjligheterna till utresa i början på 1980-talet till att situationen i Polen lugnade ner sig och kommunisterna kunde fortsätta styra landet under resten av decenniet. Juntan blev av med alla bråkstakar och passiviserade resten av befolkningen.

Exakt samma visa i Ukraina - vi lär inte se någon Maidan 2019 eftersom så många ukrainare och ukrainskor är upptagna att serva svenska villaägare och turkiska sexturister. USA och EU kan andas ut ett tag till.

Som ett exempel på dessa "små men målmedvetna framsteg" kan man t.ex. läsa att medellönen i Ukraina ökat med 13% i dollartermer på 1 år. Jag gått och väntat på att Porosjenkos man Lucas49 ska börja orera om den i alla trådar, men jag får väl posta den själv i egenskap av forumets vysjyvanka-representant.

https://menafn.com/1097638928/Averag...-300statistics

Som framgår av handelsstatistiken jag postade (och all övriga makrodata från Ukraina under året som varit) så är det helt omöjligt att förklara den ökningen på något annat sätt än remitteringar från utlandsboende ukrainare. Jag kan slå mig i backen på att liknande fenomen poppade upp i den polska lönestatistiken under 1980-talet.
__________________
Senast redigerad av Verka 2018-11-01 kl. 10:54.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback