Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-01, 22:03
  #1
Medlem
Läste idag om 29-årige Carl som har 800 anställda i sju europeiska huvudstäder och säljer mobiltelefoner. Jag antar att han börjat ensam i liten skala och sedan har företaget vuxit med tiden. Vem som helst kan ju starta en enskild firma och lära sig lite basics i bokföring men när företaget med åren vuxit så mycket att man vill ta det till "nästa nivå" så att säga, kan man ju knappast gå en ABF-kurs i global expansion och världsmonopol liksom.

Frågan är alltså, hur lär man sig rent konkret hur det går till för att skaffa kontakter i storföretag, hur förhandlar man om kontrakt på den nivån utan att bli blåst, hur ordnar man med krediter och utländska bankkonton, hur skatteplanerar man smartast när det rör sig om mångmiljonbelopp etc? Kanske dumma frågor men fler än jag måste ju ha varit okunniga en gång i tiden innan de blev globalister? Handlar det mest om att delegera ut uppgifter på många anställda? Som chef för ett globalt företag kan man väl omöjligen ha koll på så mycket detaljer längre. (Alltså, man beslutar t.ex. om att öppna ett nytt kontor någonstans men hur det går till rent praktiskt får andra sköta, lite så jag menar.)

Många frågor blev det men tacksam om någon orkar kommentera
Citera
2018-10-01, 22:06
  #2
Medlem
Miss-Brukares avatar
Learning by doing skulle jag tro.
Citera
2018-10-01, 22:34
  #3
Medlem
Till en början när man inte har så mycket pengar är mentorskap väldigt kraftfullt och givande.

När du sedan börjar få in kaptial gäller det att rekrytera för att få ta tag i den kompetensen man behöver för att nå dit man vill. Som grundare eller företagsledare förväntas du inte kunna allt om allt, utan du måste se till att omge dig med folk som är bättre än dig på de saker ditt företag behöver.
Citera
2018-10-01, 23:01
  #4
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 251
Läste idag om 29-årige Carl som har 800 anställda i sju europeiska huvudstäder och säljer mobiltelefoner. Jag antar att han börjat ensam i liten skala och sedan har företaget vuxit med tiden. Vem som helst kan ju starta en enskild firma och lära sig lite basics i bokföring men när företaget med åren vuxit så mycket att man vill ta det till "nästa nivå" så att säga, kan man ju knappast gå en ABF-kurs i global expansion och världsmonopol liksom.

Frågan är alltså, hur lär man sig rent konkret hur det går till för att skaffa kontakter i storföretag, hur förhandlar man om kontrakt på den nivån utan att bli blåst, hur ordnar man med krediter och utländska bankkonton, hur skatteplanerar man smartast när det rör sig om mångmiljonbelopp etc? Kanske dumma frågor men fler än jag måste ju ha varit okunniga en gång i tiden innan de blev globalister? Handlar det mest om att delegera ut uppgifter på många anställda? Som chef för ett globalt företag kan man väl omöjligen ha koll på så mycket detaljer längre. (Alltså, man beslutar t.ex. om att öppna ett nytt kontor någonstans men hur det går till rent praktiskt får andra sköta, lite så jag menar.)

Många frågor blev det men tacksam om någon orkar kommentera

Det är helt omöjligt att säga så generellt, då det beror på vilken typ av företag man har, vad man säljer, hur marknaden ser ut, hur konkurrensen ser ut, osv.

Inom vissa verksamheter är det lätt att expandera, medan det inom andra kanske förutsätter att man investerar stora summor, att man räknar med ett negativt kassaflöde under ett antal år (med tillhörande likviditetsproblem), att man behöver utveckla nya produkter, osv.

Sedan handlar det ju om vilket tillgång till kapital man har, samt hur snabbt bolaget växer. Om bolaget snabbt genererar en hög avkastning är möjligheterna att växa goda, medan bolag som behöver ett par år på sig för att ens gå med vinst kanske inte växer så snabbt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback