Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-01, 21:35
  #1
Medlem
Heauxms avatar
Man får gärna flytta tråden till ett mer passande ämne om så önskas.

Jag skulle vilja veta om det är fler som har tagit detta flumtest och vad ni tyckte. Hur gick det för er? Fick ni anställning?

Såhär blev det för mig:

Jag var inne på intervju förra veckan för en tjänst som jag sökt och väl där går intervjun perfekt. Jag var jätte bekväm och naturlig, gon ansåg mig som en mycket lämplig kandidat. Hon tyckte om mina meriter och min personlighet helt enkelt. Hon sa att hon skulle boka in en dag nästa vecka (veckan som är nu) för ett möte med arbetsgivare.

Vi skakade hand och hon skulle mejla ett snabbt personlighetstest som man var tvungen att göra hemma online, hon uttryckte att det var lite flummigt.

Jag gör testet och sedan blir det helg.

Idag måndag ringer och henne (intervjuaren på bemanningsföretaget) för att kolla läget. Hon säger att mitt resultat var under gränsen och att det tyvärr var deras policy att de inte får anställa folk som inte klarade det. Hon uttryckte mycket stort missnöje "fan jävla skit test du skulle verkligen ha passat in" "kan lugnt säga att en del riktigt korkade människor fått anställning där du hade varit en stjärna" etc. Hon hade själv gjort testet för skojs skull och fått lägsta möjliga resultat, hon förstod och sa att det är så dåligt test och att det inte alls sållar lämpliga från olämpliga som det var menat att göra. Testet ska avgöra ens arbetsmoral, om man stjäl från jobbet etc.

Frågorna var totalt irrelevanta. "Känner du dig generad när du går in i ett fullsatt rum" "ville du någonsin rymma när du var barn" "hjälper du din kollega om hon kör fast" "var din uppväxt varm och trygg".
Jag blev mer relationsorienterad än uppgiftsorienterad. Ca 60% relationsorienterad.
Det innebär följande enligt svaren
* Enusiatisk och motiverad i sitt arbete.
*är hjälpsam och hjälper att involvera kollegor i projekt.
Etc etc.

Haha, skit samma. Men vill gärna höra er input och speciellt ni som har erfarenhet av MINT eller liknande.
Citera
2018-10-01, 21:48
  #2
Medlem
ImmortalEssences avatar
Vetifan om det var just MINT men minns att jag gjorde nått liknande med rätt konstiga och tillsynes irrelevanta frågor som tydligen va helt avgörande.. Hade goda kvalifikationer för tjänsten och klarade någon typ av iq test som jag också fick göra galant
Citera
2018-10-01, 21:48
  #3
Medlem
Hade jag varit arbetsgivare så hade jag uppskattat ärlighet, men de som använder sig av dessa tester tror jag lever i någon skev drömvärld och för att få ett jobb där de tillämpar dessa tester kanske inte ärligheten varar längst....
Jag tycker dessa tester ger ett oseriöst intryck.
Citera
2018-10-01, 21:51
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Haha, skit samma. Men vill gärna höra er input och speciellt ni som har erfarenhet av MINT eller liknande.

Jag kan inte Mint specifikt men 99% av alla tester jag sett har varit bluff och båg. Det tillkommer ofta en stor summa pengar 20 000 kr för licens och 2500 kr för att göra testet. Vilket gör att företaget är vinstdrivande och vinstdrivande företag kan knappas anses som särskilt hjälpsamma eller ärliga, utan enbart "follow the money".

http://www.assessio.se/utbildningar/mint/

Största problemet är att en person kan gissa sig till vilka svar som ska ges, på exemplen du gav ovan är det ganska givet vad uppfinnaren av testet Mint vill du svarar för att du ska räknas som en bra "organisationsmedborgare". Känn bara på ordet organisationsmedborgare, usch.
Citera
2018-10-01, 21:54
  #5
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puckochoklad
Hade jag varit arbetsgivare så hade jag uppskattat ärlighet, men de som använder sig av dessa tester tror jag lever i någon skev drömvärld och för att få ett jobb där de tillämpar dessa tester kanske inte ärligheten varar längst....
Jag tycker dessa tester ger ett oseriöst intryck.

Jag håller med, testet kändes väldigt oseriöst och jag tror att det var på ca 20 frågor. Intervjuaren uttryckte att de lämpligaate kandidaterna alltid svarar ärligt och de får också jämt dåligt resultat. De blir tvungna att anställa idioter men eftersom de ljugit till sig på testerna. Testet vägde tyngst tyvärr.
Citera
2018-10-01, 22:31
  #6
Medlem
Vit-Brandbils avatar
På senaste intervjuerna jag varit på så har jag först fått göra någon form av test där man svarar på ca 100 blajfrågor om man gillar konst, om man hjälper en kollega och massa annat. Har också fått gjort typ MENSA:s iq test i samma veva där man prickar för saknad bild i serien.
Någon intervju fick jag även göra på webben med färdiga frågor som man sen ska spela in sina svar. Helt menlöst då jag anser att en arbetsintervju lika mycket är en disskution mellan två personer. Är inte bara intervjuaren som ska trivas med dig utan du ska trivas på jobbet också.
Citera
2018-10-02, 07:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Man får gärna flytta tråden till ett mer passande ämne om så önskas.

Jag skulle vilja veta om det är fler som har tagit detta flumtest och vad ni tyckte. Hur gick det för er? Fick ni anställning?

Såhär blev det för mig:

Jag var inne på intervju förra veckan för en tjänst som jag sökt och väl där går intervjun perfekt. Jag var jätte bekväm och naturlig, gon ansåg mig som en mycket lämplig kandidat. Hon tyckte om mina meriter och min personlighet helt enkelt. Hon sa att hon skulle boka in en dag nästa vecka (veckan som är nu) för ett möte med arbetsgivare.

Vi skakade hand och hon skulle mejla ett snabbt personlighetstest som man var tvungen att göra hemma online, hon uttryckte att det var lite flummigt.

Jag gör testet och sedan blir det helg.

Idag måndag ringer och henne (intervjuaren på bemanningsföretaget) för att kolla läget. Hon säger att mitt resultat var under gränsen och att det tyvärr var deras policy att de inte får anställa folk som inte klarade det. Hon uttryckte mycket stort missnöje "fan jävla skit test du skulle verkligen ha passat in" "kan lugnt säga att en del riktigt korkade människor fått anställning där du hade varit en stjärna" etc. Hon hade själv gjort testet för skojs skull och fått lägsta möjliga resultat, hon förstod och sa att det är så dåligt test och att det inte alls sållar lämpliga från olämpliga som det var menat att göra. Testet ska avgöra ens arbetsmoral, om man stjäl från jobbet etc.

Frågorna var totalt irrelevanta. "Känner du dig generad när du går in i ett fullsatt rum" "ville du någonsin rymma när du var barn" "hjälper du din kollega om hon kör fast" "var din uppväxt varm och trygg".
Jag blev mer relationsorienterad än uppgiftsorienterad. Ca 60% relationsorienterad.
Det innebär följande enligt svaren
* Enusiatisk och motiverad i sitt arbete.
*är hjälpsam och hjälper att involvera kollegor i projekt.
Etc etc.

Haha, skit samma. Men vill gärna höra er input och speciellt ni som har erfarenhet av MINT eller liknande.

Så om de vet att testet är värdelöst, varför använder de det då?
Citera
2018-10-02, 07:29
  #8
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puckochoklad
men de som använder sig av dessa tester tror jag lever i någon skev drömvärld och för att få ett jobb där de tillämpar dessa tester kanske inte ärligheten varar längst....
Jag tycker dessa tester ger ett oseriöst intryck.

Nu har gjort dig ovän med i stort sett alla svenska arbetsgivare....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback