Citat:
Ursprungligen postat av
GoMute
Dualismen har seperation av själ och kropp som postulat. Det finns dock ett stort antal olika sätt dessa kan samspela på. Historiskt sett har den mest populära åskådningen varit att det finns en kausal länk mellan det fysiska och själen och där kan man börja spåra sig till vissa typer av glädje. Vi har alla grundläggande instinkter som vi mår bra av, även om de bara är kroppsliga.
Vidare kan vi ha "ont i själen" utan att vara fysiskt utsatta. Det finns många som bär på skuld, ångest, trauma, eller liknande, som inte har hunnit utveckla sig fysiskt (som tex depression vilket är mätbart..).
Idealismen och materialism går att derivera från dualismen (även om dualismen är ett derivat från idealismen och materialismen). Tag dualismen och ta bort alla typer av känslor så får du materialismen:
Istället för att själen skall må bra så måste vi nu fokusera på varför kroppen mår bra. Eftersom materialismen säger att det fysiska är allting så måste allting ha en fysisk orsak.
Du verkar blanda ihop psykologi och filosofi. Dualism, materialism och idealism är metafysiska, och i förlängningen ontologiska ståndpunkter om verklighetens yttersta natur. Att "ha ont i själen" utifrån ett materialistiskt synsätt är helt oberoende av om man är "fysiskt" utsatt. Att företräda en materialistisk position är inte att säga att vi inte kan må "själsligt" dåligt utan det är att säga att det mänskliga känslolivet är reducerbart till materiella faktorer. Problemet för materialismen är att likställa kemiska processer med mentala upplevelser. Om du känner dig lyckligt är din sammansättning av signalsubstanser i hjärnan sammanfallen på ett visst sätt, men det är svårt att argumentera för att biologiskt material som är utformat på ett visst sätt är detsamma som lycka. Att uppleva framgång är ingen kemisk process, det är en mental upplevelse, och de är knappast likvärdiga. En materialist skulle inte förneka att vi har ett känsloliv som påverkas av mentala faktorer.
Idealism är en ståndpunkt som säger att verkligheten är immateriell. Vilket perspektiv som människor har för sin lycka är helt irrelevant. Det är ursprunget till lyckan och lyckans natur som är det metafysiskt centrala i den filosofiska frågeställningen. Ett centralt tema för idealismen brukar vara den fria viljan och individens strävan efter förbättring. För idealister brukar begreppet "själen" förstås som den självständiga individen och dennes vilja, upplevelser och känsloliv. De förnekar inte att det finns en yttre verklighet, den har bara vissa metafysiska beskaffenheter som inte är förenliga med det materialistiska perspektivet.
Läs om Descartes, Leibniz och Locke för en historisk överblick av dessa olika metafysiska positioner.