Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-01, 18:02
  #1
Medlem
BePatients avatar
Ja ni. Jag har haft ett par mobiler under åren, men de har varit gåvor. Människor runt mig har väl märkt att jag inte tänker bry mig om skiten och ägnat lite välgörenhet till mig. Men nu, NU är det banne dags att bry sig! Jag tänker köpa mobil för första gången. Problemet är bara att jag inte vet nånting.

Tankar jag har än så länge:
* Vill köpa begagnad. Jag är inte en trendhora och behöver verkligen inte ha senaste modellen. Jag tänker kolla mail/ta emot SMS/liknande, inte modellera i 3D, så jag har inget behov av prestanda. Onödigt att stötta nyproduktion när det redan finns funktionella mobiler.
* Tänker köpa känt märke. Att köpa obskyrt är nånting jag tror man ska vara kännare för att ge sig på, då man kan titta närmare på specifikationen för att se vad som är bra. Jag vill ha ett etablerat märke. Känns mer pålitligt.
* Vill ha mobilt bredband, men jag behöver inte mycket bandbredd i månaden.

Och så mina frågor:
* Kommer det orsaka problem med en äldre modell? Om jag skulle behöva ta in min mobil för reparation, kommer de kunna hantera den? Eller, för att ta ett annat exempel, om jag vill använda den utomlands, är det enklare att ordna med leverantör om jag har en nyare modell?
* Hur går det förresten till att få sin mobil att fungera utomlands?
* Finns det funktioner man kan låsa upp hos mobilservice? Hur "custom" kan man/bör man göra sin mobil?
* Vad är för- och nackdelar med kontantkort jämte abonnemang?
* Kan man skaffa mobilt bredband som går på kontantkort? Jag tycker det står "fast pris" överallt...

Era synpunkter och svar?
Citera
2018-10-01, 18:18
  #2
Medlem
Ang. Mobil så har alla nyare mobiler internet osv. Android eller iphone.

Reparation är i regel inte värt det, skärmbyte kostar t.ex. 800-1600:- beroende på modell.

Att du blandar in mobilt bredband, syftar du på surf?

Det finns kontantkort du fyller på, sen finns det abbonnemang utan bindningstid, du betalar då för surfmängden
Här har du de med lägst månadskostnad
https://www.kundkraft.se/mobil
Citera
2018-10-01, 18:25
  #3
Medlem
fittslems avatar
Värt att notera att kontantkort oftast inte fungerar i utlandet. Så skaffa nått billigt abonnemang istället om du inte är någon stor användare.

Kan rekommendera halebop eller hallon för mindre abonemang.
Citera
2018-10-01, 18:27
  #4
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
Att du blandar in mobilt bredband, syftar du på surf?
Ehh...? Ja, jag menar att surfa på Internet med mobilt bredband.
Citat:
Det finns kontantkort du fyller på, sen finns det abbonnemang utan bindningstid, du betalar då för surfmängden
Det får det att låta som om man inte betalar för surfmängden om man kör med kontantkort.
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Värt att notera att kontantkort oftast inte fungerar i utlandet. Så skaffa nått billigt abonnemang istället om du inte är någon stor användare.
Men om jag bara köper ett nytt kontantkort i utlandet, är telefonen sen färdig att användas? Är alltså alla abonnemang automatiskt "kompatibla" med utlandsresa?
Citera
2018-10-01, 18:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Värt att notera att kontantkort oftast inte fungerar i utlandet.

Inom EU fungerar kontantkort samt abonnemang precis som i Sverige, utan extra avgift vid surf och samtal. Enligt roaming-lagen från förra året.
Citera
2018-10-01, 18:33
  #6
Medlem
Denoms avatar
Oftast är det billigare att köpa en "ny" telefon av samma modell än att försöka sig på att lämna in den på reparation om du har en äldre redan begagnad mobil.
Citera
2018-10-01, 18:43
  #7
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Begagnad mobil skulle jag aldrig köpa, halvtaskigt batteri och kanske fuktskadad.
Om du vill köra appar t.ex. mobilt bankid kräver det viss lägsta nivå på operativsystem.
En ny mobil som är tillräcklig för dig kostar inte speciellt mycket.
Du kan alltid börja med kontantkort, och uppgradera till abonnemang senare vid behov.
Citera
2018-10-01, 20:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Ehh...? Ja, jag menar att surfa på Internet med mobilt bredband.
Det får det att låta som om man inte betalar för surfmängden om man kör med kontantkort.

Men om jag bara köper ett nytt kontantkort i utlandet, är telefonen sen färdig att användas? Är alltså alla abonnemang automatiskt "kompatibla" med utlandsresa?

Säger man mobilt bredband menas oftast en dongel till datorn.

De flesta abonnemang fungerar i utlandet, men tillkommer en viss kostnad.

Vod kontantkort betalar man antingen en summa att ringa/smsa för, sen tillkommer kpstnad för surf
Citera
2018-10-01, 20:53
  #9
Medlem
SoCos avatar
Om du inte bryr dig om mobiler skaffa en gammal telefon aka "tegelsten"

Då blir du dessutom inte övervakad.
Citera
2018-10-01, 20:57
  #10
Medlem
SwedishPsych0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Om du inte bryr dig om mobiler skaffa en gammal telefon aka "tegelsten"

Då blir du dessutom inte övervakad.

Han vill kunna kolla mail och porrsurfa också, kan man inte på gamla tegelstenar.
Citera
2018-10-01, 22:56
  #11
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzysnacks
Inom EU fungerar kontantkort samt abonnemang precis som i Sverige, utan extra avgift vid surf och samtal. Enligt roaming-lagen från förra året.
OK bra, och om jag ska utanför EU?
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Begagnad mobil skulle jag aldrig köpa, halvtaskigt batteri och kanske fuktskadad.
Gud, vad bra att du nämnde. Fuktdetektor har jag hört om. Kan man inte se på en mobil nånstans om den blivit fuktskadad?
Citat:
Om du vill köra appar t.ex. mobilt bankid kräver det viss lägsta nivå på operativsystem.
Vad är den lägsta nivån? Mobilt Bank-ID är definitivt ett krav.
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Om du inte bryr dig om mobiler skaffa en gammal telefon aka "tegelsten"

Då blir du dessutom inte övervakad.
Bra att du nämnde! Övervakas all (modern) mobiltrafik av säkerhetspolis? Om det bara är viss, vilka frekvenser etc. handlar det om?
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishPsych0
Han vill kunna kolla mail och porrsurfa också, kan man inte på gamla tegelstenar.
Porr behövs inte. Tack för att du stöttar mitt sexliv ändå, hyggligt av dig.
Citera
2018-10-02, 18:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
OK bra, och om jag ska utanför EU?
Utanför EU varierar påslagen mycket helt beroende på land och vilket kontantkort / abonnemang man har, det finns inget helt enkelt svar. Att skaffa ett lokalt kontaktkort från landet kan vara den bästa lösningen ibland.

Värt att nämna är att det finns telefoner med mer än 1 plats för SIM-kort, sk Dual-Sim. Då kan man även samtidigt behålla sitt normala nummer under utlandsvistelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Vad är den lägsta nivån? Mobilt Bank-ID är definitivt ett krav.
Jag rekommenderar att köpa en ny telefon från en relativt ny utkommen modell (några månader är inget problem), så att just säkerhetsuppdateringar till operativsystemet finns så länge som möjligt.

Jag rekommenderar även att undvika det allra billigaste prissegmentet från smartphones, då dessa är enligt min erfarenhet snålt tilltagna med minne och processorhastighet (de funkar OK när de är nya, men efter några månader / något år med mer appar och uppdateringar blir det långsamt). Jag skulle i dagsläget inte köpa en telefon med mindre än 32 GB lagringskapacitet (16 GB absolut minimum).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback