Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-01, 17:01
  #1
Medlem
Hej!

Jag har precis startat en enskild näringsverksamhet som ska desgina och sälja modeaccessoarer. Nu är det som så att jag kallar företaget (inte riktiga namnet, utan exempel) ''Hon Tyler of Sweden'' och vill då registrera det på bolagsverket.

Har nu fått svar att ''Hon Tyler of Sweden'' inte får registreras då det kan förknippas med varumärket ''TYLER''.

Vad ska jag göra nu? Jag vill ju verkligen att mitt märke ska heta ''Hon tyler of Sweden''.


(Hon Tyler of Sweden är ett påhittat namn. Dvs inte vad mitt märke egentligen heter)
Citera
2018-10-01, 17:14
  #2
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilkenOsis
Hej!

Jag har precis startat en enskild näringsverksamhet som ska desgina och sälja modeaccessoarer. Nu är det som så att jag kallar företaget (inte riktiga namnet, utan exempel) ''Hon Tyler of Sweden'' och vill då registrera det på bolagsverket.

Har nu fått svar att ''Hon Tyler of Sweden'' inte får registreras då det kan förknippas med varumärket ''TYLER''.

Vad ska jag göra nu? Jag vill ju verkligen att mitt märke ska heta ''Hon tyler of Sweden''.


(Hon Tyler of Sweden är ett påhittat namn. Dvs inte vad mitt märke egentligen heter)

Japp man får inte renomésnylta på andras varumärken (om man inte bor i Kina då).
T.ex. fanns det någon som redan använde iPhone någonstans i Sydamerika så Apple kunde inte använda det namnet i det landet, trots att de hällde pengar på advokater.

Dina alternativ är att hitta på ett nytt namn som inte liknar något som redan finns eller så köper du upp deras varumärke och skrotar det ^^.
Citera
2018-10-01, 21:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
T.ex. fanns det någon som redan använde iPhone någonstans i Sydamerika så Apple kunde inte använda det namnet i det landet, trots att de hällde pengar på advokater.

Du menar den tvist som Apple till slut vann, då deras advokater mosade alla hinder, och således tog över rättigheterna i Sydamerika?
Citera
2018-10-01, 23:50
  #4
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du menar den tvist som Apple till slut vann, då deras advokater mosade alla hinder, och således tog över rättigheterna i Sydamerika?

Ajdå det var trist så de behövde bara slänga lite mer pengar på det ;p
Citera
2018-10-02, 10:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Ajdå det var trist så de behövde bara slänga lite mer pengar på det ;p

Ja precis. Om jag minns det rätt så hade ett företag i Brasilien registrerat varumärket Iphone runt år 2000, och i samband med att Apple runt 2007 annonserade ut att dom skulle släppa en telefon med samma namn, så registrerade det brasilianska företaget ensamrätt på varumärket Iphone för telefonförsäljning i Brasilien. Det vart en utdragen tvist, men den brasilianska domstolen kom till slut fram till att Apples iPhone var så pass vida känt runtom i världen att dom skulle få ta över varumärket. Varumärkesskyddet är alltså inte värt ett piss om något "stort och känt" bolag konkurrerar om det.
Citera
2018-10-02, 11:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilkenOsis
Hej!

Jag har precis startat en enskild näringsverksamhet som ska desgina och sälja modeaccessoarer. Nu är det som så att jag kallar företaget (inte riktiga namnet, utan exempel) ''Hon Tyler of Sweden'' och vill då registrera det på bolagsverket.

Har nu fått svar att ''Hon Tyler of Sweden'' inte får registreras då det kan förknippas med varumärket ''TYLER''.

Vad ska jag göra nu? Jag vill ju verkligen att mitt märke ska heta ''Hon tyler of Sweden''.


(Hon Tyler of Sweden är ett påhittat namn. Dvs inte vad mitt märke egentligen heter)
Om du sätter ihop namnet så kanske det funkar? HonTylerofSweden
Citera
2018-10-02, 11:42
  #7
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ja precis. Om jag minns det rätt så hade ett företag i Brasilien registrerat varumärket Iphone runt år 2000, och i samband med att Apple runt 2007 annonserade ut att dom skulle släppa en telefon med samma namn, så registrerade det brasilianska företaget ensamrätt på varumärket Iphone för telefonförsäljning i Brasilien. Det vart en utdragen tvist, men den brasilianska domstolen kom till slut fram till att Apples iPhone var så pass vida känt runtom i världen att dom skulle få ta över varumärket. Varumärkesskyddet är alltså inte värt ett piss om något "stort och känt" bolag konkurrerar om det.


Det beror ju lite på hur man lägger upp det också. Företaget i Brasilien registrerade ju sig för ensamrättsförsäljning först när Iphone annonserat sina intentioner.
Hade företaget registrerat ensamrätten samma år de registrerade sitt namn, så hade saken hamnat i ett helt annat läge.
Citera
2018-10-02, 11:51
  #8
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ja precis. Om jag minns det rätt så hade ett företag i Brasilien registrerat varumärket Iphone runt år 2000, och i samband med att Apple runt 2007 annonserade ut att dom skulle släppa en telefon med samma namn, så registrerade det brasilianska företaget ensamrätt på varumärket Iphone för telefonförsäljning i Brasilien. Det vart en utdragen tvist, men den brasilianska domstolen kom till slut fram till att Apples iPhone var så pass vida känt runtom i världen att dom skulle få ta över varumärket. Varumärkesskyddet är alltså inte värt ett piss om något "stort och känt" bolag konkurrerar om det.

Du menar nog snarare; Ett varumärkesskydd är inte värt ett piss om man bor i ett land där politiker kan mutas göra vad som helst.

I tyskland eller frankrike hade apple varit tvungen att köpa varumärket av ägaren. Till rätt pris är ju det mesta till salu.

Om en svensk registrerar varumärket flabbiflonk och bygger upp en omfattande verksamhet i sverige och 25 år senare kommer ett nystartat italienskt företag som säger att de nyss lanserat en produkt som heter flabbiflonk och därför hävdar att det är deras varumärke - tror du på fullt allvar svenska myndigheter hade tvingat den svenska företagaren byta företagsnamn under hot om fängelse och vite ?

Om detta händer så handlar det inte skit om "starka företag" - det är 100% korruption inblandat. Brasilien har omfattande problem med mutor och korruption. Det är snarare det som är problemet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback