Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-01, 16:48
  #1
Medlem
visceral89s avatar
Tjena killar. Jag är video producent som gillar att streama från och till. Efter ett dussintals videos så börjar jag bli riktigt trött på all ljudbehandling jag måste utföra. Jag har en Rode NT-USB som jag kan få riktigt bra ljud från så letar nu efter en mixer som kanske kan dra ner på jobbet och förbättre ljudet i min stream.

Efter lite youtubande fann jag denna: Yamaha MG10XU USB
https://www.4sound.se/mixer/analogmixer/yamaha-mg10xu
Den har ungefär allt jag behöver, men undrar om det finns en billigare variant av denna? behöver liksom inte all den EQ och in och ut gångarna. Vad som intresserar mig är lite EQ, Compressorn och USB in och UT.

TLDR: Finns det någon billigare variant av ovanståeende mixer som ni skulle rekomendera för inspelning/streaming?
Citera
2018-10-01, 19:20
  #2
Avstängd
Kyzs avatar
Du behöver ingen mixer. Vad hade du tänkt använda den till? EQ och kompressor finns det mängder av (bättre) mjukvarualternativ för. Vad tänkte du skulle gå snabbare på en analog mixer än på datorn? Dessutom går det inte att koppla in USB-mikrofoner på mixerkanaler. Ladda ner Voicemeeter Pro och ställ in ljudet i förhand om du är för lat för att komprimera och EQ:a i efterhand.

Mvh Johan
Citera
2018-10-02, 12:22
  #3
Medlem
visceral89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Du behöver ingen mixer. Vad hade du tänkt använda den till? EQ och kompressor finns det mängder av (bättre) mjukvarualternativ för. Vad tänkte du skulle gå snabbare på en analog mixer än på datorn? Dessutom går det inte att koppla in USB-mikrofoner på mixerkanaler. Ladda ner Voicemeeter Pro och ställ in ljudet i förhand om du är för lat för att komprimera och EQ:a i efterhand.

Mvh Johan

Haha absolut. Det kan vara lite onödigt. Men jag vill slippa allt strul från att sitta och configa Voicemeeter och Realcable. Var aldrig riktigt nöjd med mjukvarulösningen. Därför jag siktar på hårdvara.
Jag är mer bekväm med att ratta in mina funktioner och för det kan jag lägga ner en slant.
Syftet med inlägget var om någon kände till om det fanns en sån mixer jag länkade för ett bättre pris.
(och kanske utan onödiga funktioner som ljudeffekter och sånt.)
Citera
2018-10-02, 12:48
  #4
Medlem
x12s avatar
Kan finnas begagnat.
Det första de stoppar in i billiga analoga bord brukar vara eq och ett basutbud av effekter, så det kommer du svårligen undan, och det är inga stora pengar det handlar om för de funktionerna. Kan vara lite mer pyssligt att hitta nåt riktigt billigt som dessutom har kompressor/limiter och usb, så fokusera på det du behöver och övriga eq/fx-finesser får helt enkelt följa med som det kommer.
Citera
2018-10-02, 12:50
  #5
Avstängd
Kyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visceral89
Haha absolut. Det kan vara lite onödigt. Men jag vill slippa allt strul från att sitta och configa Voicemeeter och Realcable. Var aldrig riktigt nöjd med mjukvarulösningen. Därför jag siktar på hårdvara.
Jag är mer bekväm med att ratta in mina funktioner och för det kan jag lägga ner en slant.
Syftet med inlägget var om någon kände till om det fanns en sån mixer jag länkade för ett bättre pris.
(och kanske utan onödiga funktioner som ljudeffekter och sånt.)
Det blir nog långt mycket krångligare med en analog mixer. Hur ska du splitta ljudet till olika kanaler ifrån datorn t.ex?

Mvh Johan
Citera
2018-10-04, 09:08
  #6
Medlem
visceral89s avatar
Ush jag ger upp, efter mycket letande så tror jag faktiskt inte det finns någon mixer som passar. Får leva med Voicemeeter så länge. Underligt att det inte finns något företag som satsat på detta när streaming är så stort som det är. USB mikrofoner finns det ju gott om men inte mixer.

Tack alla för hjälpen dock !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback