Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-01, 16:17
  #1
Medlem
Hej,
Jag håller på och skissar på en affärsidé som jag tror kan bli riktigt stor. En del av idén innehåller samarbeten med diverse företag, stora sådana.
Så, till min fråga. Hur kommer man i kontakt med beslutsfattare inom stora företag? Då snackar jag företag som Zalando, Kicks, H&M osv. Inte direkt att de finns med på hemsidan som i mindre företag.

Ha en fortsatt bra dag.
Citera
2018-10-01, 16:22
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigtings
Hej,
Jag håller på och skissar på en affärsidé som jag tror kan bli riktigt stor. En del av idén innehåller samarbeten med diverse företag, stora sådana.
Så, till min fråga. Hur kommer man i kontakt med beslutsfattare inom stora företag? Då snackar jag företag som Zalando, Kicks, H&M osv. Inte direkt att de finns med på hemsidan som i mindre företag.

Ha en fortsatt bra dag.

Om varje dåre som "har en affärsidé" kunde få tag på sådana personer så hade dom inte haft tid med annat än att prata med drömmare hela dagarna i ända. Eftersom du uppenbart saknar kontakter så är ett första steg att bygga upp ditt kontaktnät. Förslagsvis börjar du nätverka, gå på branschmässor, utställningar osv och mingla din väg upp till toppen. Det är receptet att lyckas, utan att själv lyckas på egen hand dvs.
Citera
2018-10-01, 16:52
  #3
Medlem
Försäkra/övertyga dig själv om att du vänder dig till rätt (typ av) företag, och att den du vill kontakta är rätt nivå/befattning inom det företaget. Kolla t.ex organisationsplan och målsättning i en tidigare årsredovisning. (En koncern-VD anställer inte nyexaminerade eller köper opatenterade uppfinningar t.ex.)

Söker du chefspersoner så ring företagets tfn.växel på kontorstid och boka ett möte/tfn.möte med personen på tidpunkt de själva väljer. Motiv/agenda bör vara typ "förbättrad lönsamhet"/"ökad försäljning"/"tryggad blaha" för DEM. Inget svammel om möjligheter eller chanser.

Ännu bättre är att leta upp bolagsstyrelsen (minus fackrepresentater och revisorer) och skicka ett välformulerat pappersbrev till dem personligen. Antingen till alla + VDn, eller utvalda 'intressanta' namn.

Även om du ser detta som din stora idé/möjlighet, så välj alla formuleringar i tal och skrift utifrån en god analys av vad det innebär för DERAS/FÖRETAGETS del.
Glöm/förträng dig själv vid kommunikationen - Dagdröm när du är ensam och ledig istället.

Tänk på att dessa personer riskerar ingenting med att avfärda dig. Och chanser/möjligheter simmar de upp till halsen i.

Du själv riskerar däremot att bli typ "rättshaverist" för resten av ett karriärslöst liv, ifall du inte sköter en sån här approach på ett taktfullt sätt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback