Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-10-04, 01:22
  #85
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vad vinst är har vi ju definierat. Vinstmaximering är att försöka nå så hög vinst som möjligt. Det kan göras genom att inkomster ökar relativt kostnader. Nyckelorder är relativt. Båda dessa kan gå upp, båda dessa kan gå ner men ändå öka relativt sinsemellan. Det bästa är naturligtvis att öka omsättningen. Men det räcker inte att enbart öka omsättningen. Högre omsättning kan leda till både högre inkomster och högre kostnader. Därför är det vinsten jag talar om och inget annat. Det går inte att öka vinsten genom att ta betalt så mycket som möjlig och ge tillbaka så lite som möjligt. Befolkningen kommer inte bli produktiv under de förutsättningarna.
= BNP tillväxt. Tycker du är bäst.

Sa ju det hela tiden.
Citera
2018-10-04, 10:23
  #86
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
= BNP tillväxt. Tycker du är bäst.

Sa ju det hela tiden.

Det räcker inte att enbart öka omsättningen. Högre omsättning kan leda till både högre inkomster och högre kostnader. Därför är det vinsten jag talar om och inget annat. BNP är inte ens ett mått på statens omsättning utan omsättningen på hela ekonomin. Den hamnar därför ytterligare ett steg bort i relevans från vinsten som är det jag talar om.

Men vi säger så är, det är uppenbart att det här med ekonomi inte är din grej och jag orkar inte mer, vi kommer absolut ingen vart. Så jag lägger ner nu och du kan avsluta med nånting spydigt, eller låta bli, upp till dig. Ha det bra vilket som.
Citera
2018-10-04, 11:36
  #87
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det räcker inte att enbart öka omsättningen. Högre omsättning kan leda till både högre inkomster och högre kostnader. Därför är det vinsten jag talar om och inget annat. BNP är inte ens ett mått på statens omsättning utan omsättningen på hela ekonomin. Den hamnar därför ytterligare ett steg bort i relevans från vinsten som är det jag talar om.
Verkligen inte. Om samhällets omsättning ökar så ökar statens intäkter allt annat lika. Du vill andra ska spendera om du är central aktör som tjänar på varje transaktion.

Om det går bra för andra går det bra för dig.
Vilket jag har sagt hela tiden.

Vinstmaximerar företag i lågkonjunktur och sänkt BNP menar du?

Citat:
Men vi säger så är, det är uppenbart att det här med ekonomi inte är din grej och jag orkar inte mer, vi kommer absolut ingen vart. Så jag lägger ner nu och du kan avsluta med nånting spydigt, eller låta bli, upp till dig. Ha det bra vilket som.
Du kan inte övertyga i att ekonomi är din grej.

Jag menar, du förnekar BNPs roll för samhällsekonomin.
Citera
2018-10-04, 14:14
  #88
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Verkligen inte. Om samhällets omsättning ökar så ökar statens intäkter allt annat lika. Du vill andra ska spendera om du är central aktör som tjänar på varje transaktion.

Om det går bra för andra går det bra för dig.
Vilket jag har sagt hela tiden.

Vinstmaximerar företag i lågkonjunktur och sänkt BNP menar du?


Du kan inte övertyga i att ekonomi är din grej.

Jag menar, du förnekar BNPs roll för samhällsekonomin.

Jag förstår ärligt talat inte vad du invänder emot eller hur du kan få det till att jag inte tror att BNP är viktigt för vinsten. Det är bara inte lika relevant för vinsten som vinsten i sig som är det jag syftar på. BNP maximering är inte detsamma som vinstmaximering och jag talade om vinstmaximering.
Citera
2018-10-04, 23:41
  #89
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag förstår ärligt talat inte vad du invänder emot eller hur du kan få det till att jag inte tror att BNP är viktigt för vinsten. Det är bara inte lika relevant för vinsten som vinsten i sig som är det jag syftar på. BNP maximering är inte detsamma som vinstmaximering och jag talade om vinstmaximering.
jag tror du ska gå tillbaka och läsa vad som faktiskt skrivs. Det är som att tala till en vägg med dig ibland.
Citera
2018-10-05, 11:04
  #90
Medlem
Ekvalistens avatar
rrpiper frasselito vad ni tjatar om tillväxt! Vi kan inte längre ha en ekonomi som bygger på tillväxt och ökat bnp varje år.

https://steg3bloggen.wordpress.com
Citera
2018-10-05, 13:09
  #91
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvalisten
rrpiper frasselito vad ni tjatar om tillväxt! Vi kan inte längre ha en ekonomi som bygger på tillväxt och ökat bnp varje år.

https://steg3bloggen.wordpress.com
Ja det är ohållbart att producera och konsumera mera om det är det som menas med tillväxt,
Citera
2018-10-05, 14:28
  #92
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
jag tror du ska gå tillbaka och läsa vad som faktiskt skrivs. Det är som att tala till en vägg med dig ibland.

Din tes var att svenska staten redan var vinstmaximerande därför att de vill ha BNP tillväxt. För det första är de inte ens BNP maximerande. Det är skillnad på allt vilja ha mer av något och att ha det som övergripande mål, och för det andra är inte BNP maximering detsamma som vinstmaximering. Du har trott att jag skrivit saker jag inte har skrivit pga dina förhastade slutsatser om vad olika begrepp innebär. Jag kan omöjligtvis gardera mig mot dina felaktiga förhastade slutsatser i förväg. Det är ju knappt möjligt att reda ut i efterhand eftersom du har så svårt att skilja på olika begepp.
Citera
2018-10-05, 18:52
  #93
Medlem
Ekvalistens avatar
Dokument inifrån - Novemberrevolutionen
Minns ni den gigantiska pengarullningen i slutet av 1980 och början av 1990-talet? Medan utlandet såg på sjönk Sverige ner i den värsta ekonomiska krisen sedan 1930-talet. Ekonomer och politiker hävdade att det var svenskarnas eget fel, vi hade levt över våra tillgångar. Men det fanns en annan förklaring.

I november 1985 genomförde några få sammansvurna en reform som fick katastrofala följder för Sverige. Allt skedde i största hemlighet och utan onödig inblandning från riksdag och regering. Effekten blev så dramatisk att det i efterhand har liknats vid en kupp.
https://www.youtube.com/watch?v=Dco58M6z1uM
Citera
2018-10-07, 19:27
  #94
Medlem
Ekvalistens avatar
Olof Palme demokratisk ekonomi - skulle han inte sagt, att prata om ekonomisk demokrati kan sluta illa.
https://www.youtube.com/watch?v=i0Z2epPxiiE
Citera
2018-10-09, 17:49
  #95
Medlem
Ekvalistens avatar
"I believe banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies" - Thomas Jefferson.

”Money plays the largest part in determining the course of history.” - Karl Marx

”If the American people ever allow private banks to control the issue of their currency, first by inflation, then by deflation, the banks... will deprive the people of all property until their children wake-up homless on the continent their fathers conquered... The issuing power should be taken from the banks and restored to the people, to whom it properly belongs.” - Thomas Jefferson

"It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before morning". - Henry Ford

Positiva Pengar - Ett hållbart penningsystem!
https://www.youtube.com/watch?v=Zc0tqmLDqAQ (1 timme)
Citera
2018-10-09, 18:18
  #96
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvalisten
Dokument inifrån - Novemberrevolutionen
Minns ni den gigantiska pengarullningen i slutet av 1980 och början av 1990-talet? Medan utlandet såg på sjönk Sverige ner i den värsta ekonomiska krisen sedan 1930-talet. Ekonomer och politiker hävdade att det var svenskarnas eget fel, vi hade levt över våra tillgångar. Men det fanns en annan förklaring.

I november 1985 genomförde några få sammansvurna en reform som fick katastrofala följder för Sverige. Allt skedde i största hemlighet och utan onödig inblandning från riksdag och regering. Effekten blev så dramatisk att det i efterhand har liknats vid en kupp.
https://www.youtube.com/watch?v=Dco58M6z1uM
En väldigt bra dokumentär. Det fanns helt klart en annan förklaring.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback