Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 02:01
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmysvin
Jag har ett traderakonto jag brukar sälja prylar på. Typ 4 iphone per halvår eller liknande. Köper dessa på ebay UK och lagar dem och säljer mot en god vinst. (2000kr i marginal kanske )

Fick mail av skatteverket som ville veta lite mer om min verksamhet.
De har definitivt sökspindlar som skannar av hemsidor i jakt på affärsverksamhet.

Kontaktade verkligen SKV dig om ca 8tkr? Eller behöver jag jobba på min läsförståelse
Citera
2018-12-05, 02:49
  #158
Avstängd
jimmysvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Kontaktade verkligen SKV dig om ca 8tkr? Eller behöver jag jobba på min läsförståelse

Jajamen.
De undrade om det rör sig om hobbyinkomst eller kommersiell verksamhet och frågade även hur många varor jag beräknar att jag säljer i år. Antagligen har Tradera lämnat ut mina kontaktuppgifter
Citera
2018-12-05, 02:57
  #159
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmysvin
Jag har ett traderakonto jag brukar sälja prylar på. Typ 4 iphone per halvår eller liknande. Köper dessa på ebay UK och lagar dem och säljer mot en god vinst. (2000kr i marginal kanske )

Fick mail av skatteverket som ville veta lite mer om min verksamhet.
De har definitivt sökspindlar som skannar av hemsidor i jakt på affärsverksamhet.

Vad drar du in om året då?
Citera
2018-12-07, 16:03
  #160
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Så du tror SKV kommer gå på att du går +-0 på dina affärer? SKV/ekobrottsmyndigheten har utredare som kollar energiförbrukning av diskmaskiner för att räkna ut hur många glas som behöver diskas för att omsätta så mycket pengar som restaurangerna deklarerar.


Någon enstaka affär hit och dit kan man väl låtsas som man gick plus/minus noll på
Citera
2018-12-09, 21:13
  #161
Medlem
ryggskottets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Stiger du över ca 140k under ett år , så kommer din bank att rapportera det till skatteverket.
Min bank har precis kollat upp mig pga konstiga summor på swish, nu har ju jag betalat skatt men har fått in pengarna på mitt privata swish, det rör sig om ca 50k på 6 månader i olika stora summor
Citera
2018-12-10, 00:31
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryggskottet
Min bank har precis kollat upp mig pga konstiga summor på swish, nu har ju jag betalat skatt men har fått in pengarna på mitt privata swish, det rör sig om ca 50k på 6 månader i olika stora summor

Ca hur många swishningar från hur många olika personer?
Citera
2018-12-10, 15:29
  #163
Medlem
ryggskottets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Ca hur många swishningar från hur många olika personer?
Ja vet inte exakt hur många de är men det är ju ganska många säg kanske 70 st från olika pers.
Citera
2018-12-10, 17:24
  #164
Medlem
Om bankerna ska undersöka alla som tar emot swish-betalningar, lär dom inte hinna med annat. Varenda loppisförsäljare tar ju swish idag och de har väl minst femtio transaktioner om dagen.

Antagligen väljer bankerna ut några slumpvis småkunder som de jävlas med, bara för att det ska se ut som om de följer penningtvättlagen. Allt medan de tvättar miljarder åt internationella skurkar och bekanta, men där är det ju mer lönsamt och en väl kalkylerad risk.
Citera
2018-12-10, 17:32
  #165
Medlem
ryggskottets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Om bankerna ska undersöka alla som tar emot swish-betalningar, lär dom inte hinna med annat. Varenda loppisförsäljare tar ju swish idag och de har väl minst femtio transaktioner om dagen.

Antagligen väljer bankerna ut några slumpvis småkunder som de jävlas med, bara för att det ska se ut som om de följer penningtvättlagen. Allt medan de tvättar miljarder åt internationella skurkar och bekanta, men där är det ju mer lönsamt och en väl kalkylerad risk.
Där har du nog helt rätt
Citera
2018-12-18, 14:08
  #166
Medlem
Det beror på ditt moraliska skattekompass. Jag har hållit på nu ett tag och detta har inte påverkat mig. Man tjänar rätt bra på att jobba svart vet du.
Citera
2018-12-18, 14:27
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Om bankerna ska undersöka alla som tar emot swish-betalningar, lär dom inte hinna med annat. Varenda loppisförsäljare tar ju swish idag och de har väl minst femtio transaktioner om dagen.

Antagligen väljer bankerna ut några slumpvis småkunder som de jävlas med, bara för att det ska se ut som om de följer penningtvättlagen. Allt medan de tvättar miljarder åt internationella skurkar och bekanta, men där är det ju mer lönsamt och en väl kalkylerad risk.

Det är inte 1995 nu, det är knappast så att det sitter folk på banken och manuellt går igenom en lista på swishöverföringar Dom har mjukvara som går igenom överföringar och letar efter mönster som tyder på fiffel. Sedan presenteras intressant träffar för dom som arbetar med att utreda sånt här och dom avgör om dom ska titta vidare.
Citera
2018-12-18, 15:09
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Om bankerna ska undersöka alla som tar emot swish-betalningar, lär dom inte hinna med annat. Varenda loppisförsäljare tar ju swish idag och de har väl minst femtio transaktioner om dagen.

Antagligen väljer bankerna ut några slumpvis småkunder som de jävlas med, bara för att det ska se ut som om de följer penningtvättlagen. Allt medan de tvättar miljarder åt internationella skurkar och bekanta, men där är det ju mer lönsamt och en väl kalkylerad risk.

Avancerade program som konstruerats för att se betalningsmönster eller transaktioner som sticker ut och som bör kollas upp arbetar oförtrutet och effektivt allt medan tjänstemännen på banken utför sina vanliga arbetsuppgifter. Att leta ev. oegentligheter eller möjliga avtalsbrott mot bankens policy är ingen mänsklig uppgift idag. Däremot är säkert det uppvisade resultatet och hur man skall gå vidare en uppgift för bankens anställda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback