Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-30, 22:29
  #1
Medlem
Pescasss avatar
Hej!

Har detta året kommit på en otroligt lukrativ idé där jag köper och säljer saker på ett säkert sätt och där jag kan tjäna stora summor pengar utan att nästan inte behöva anstränga mig alls.

I alla fall så har jag detta året provat lite försiktigt och hittills tjänat 150.000kr. Nu är frågan hur mycket jag vågar tjäna på detta utan att behöva skatta för vinsten?

Känns inte som att 150k är något som skattemyndigheten orkar lägga en utredning på eller har jag fel där?
__________________
Senast redigerad av Pescass 2018-09-30 kl. 22:32.
Citera
2018-09-30, 22:33
  #2
Medlem
Hur får du in pengarna, kontant eller på ditt bankkonto?
Citera
2018-09-30, 22:34
  #3
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Hej!

Har detta året kommit på en otroligt lukrativ idé där jag köper och säljer saker på ett säkert sätt och där jag kan tjäna stora summor pengar utan att nästan inte behöva anstränga mig alls.

I alla fall så har jag detta året provat lite försiktigt och hittills tjänat 150.000kr. Nu är frågan hur mycket jag vågar tjäna på detta utan att behöva skatta för vinsten?

Känns inte som att 150k är något som skattemyndigheten orkar lägga en utredning på eller har jag fel där?

Du skrev ju att du hade hittat ett säkert sätt att tjäna pengar, varför då vara orolig?
Kör på.

Du åker dit förr eller senare oavsett.
Citera
2018-09-30, 22:34
  #4
Medlem
Skatteverket utreder absolut sådana summor. Staten kan ju få in ca 100000 kr med straffskatten. Bara där är det värt att lägga några månaders tid på en ordentlig utredning. Men att stoppa skattefusk är värt ännu mer än så. Det är ett stort signalvärde i att göra det svårt att skattefuska, ju svårare det är desto färre kommer ens bry sig om att försöka. Dessutom blir ett orättvist skattesystem snabbt impopulärt.
Citera
2018-09-30, 22:36
  #5
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Hej!

Har detta året kommit på en otroligt lukrativ idé där jag köper och säljer saker på ett säkert sätt och där jag kan tjäna stora summor pengar utan att nästan inte behöva anstränga mig alls.

I alla fall så har jag detta året provat lite försiktigt och hittills tjänat 150.000kr. Nu är frågan hur mycket jag vågar tjäna på detta utan att behöva skatta för vinsten?

Känns inte som att 150k är något som skattemyndigheten orkar lägga en utredning på eller har jag fel där?

jag vet inte riktigt hur mycket kontanter man får sätta in innan banker o dylikt börjar ställa frågor.

tjänar du dessa pengar "digitalt" ?

men om det är handel kontant som genererar stålar så vad är problemet med att sitta på kontanterna hemma ?
Citera
2018-09-30, 22:38
  #6
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
Hur får du in pengarna, kontant eller på ditt bankkonto?

Direkt in på bankkontot

Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Du skrev ju att du hade hittat ett säkert sätt att tjäna pengar, varför då vara orolig?
Kör på.

Du åker dit förr eller senare oavsett.
Ja alltså att jag tjänar pengar på affärerna jag gör är ingen tvekan om saken - därav är det säkert på så vis att jag inte gör förlustaffärer

Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Skatteverket utreder absolut sådana summor. Staten kan ju få in ca 100000 kr med straffskatten. Bara där är det värt att lägga några månaders tid på en ordentlig utredning. Men att stoppa skattefusk är värt ännu mer än så. Det är ett stort signalvärde i att göra det svårt att skattefuska, ju svårare det är desto färre kommer ens bry sig om att försöka. Dessutom blir ett orättvist skattesystem snabbt impopulärt.


Hmm jaa de kanske är lika bra att börja skatta direkt tråkigt nog. Men är jag ute och cyklar när jag påstår att det är något man gör i deklarationen? Har fått för mig det iaf
Citera
2018-09-30, 22:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Direkt in på bankkontot


Ja alltså att jag tjänar pengar på affärerna jag gör är ingen tvekan om saken - därav är det säkert på så vis att jag inte gör förlustaffärer




Hmm jaa de kanske är lika bra att börja skatta direkt tråkigt nog. Men är jag ute och cyklar när jag påstår att det är något man gör i deklarationen? Har fått för mig det iaf

Direkt på bankkontot gör ju hela affärsidén mindre safe. Tror också att det bara är en tidsfråga innan man upptäcker det. Chanserna att klara dig hade varit större om du fått in pengarna kontant.
Citera
2018-09-30, 22:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
jag vet inte riktigt hur mycket kontanter man får sätta in innan banker o dylikt börjar ställa frågor.

tjänar du dessa pengar "digitalt" ?

men om det är handel kontant som genererar stålar så vad är problemet med att sitta på kontanterna hemma ?

Det är väldigt olika men banker kan fråga var du fått dina pengar ifrån efter insättningar på ca 10k.
Citera
2018-09-30, 22:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Direkt in på bankkontot


Ja alltså att jag tjänar pengar på affärerna jag gör är ingen tvekan om saken - därav är det säkert på så vis att jag inte gör förlustaffärer




Hmm jaa de kanske är lika bra att börja skatta direkt tråkigt nog. Men är jag ute och cyklar när jag påstår att det är något man gör i deklarationen? Har fått för mig det iaf


Nu behöver detta nog kollas upp; men en idé kanske är att endast skatta på en del av summan du får in? Låter ju inte som att det kommer gå hem, men kan vara värt att fråga någon som är riktigt insatt i detta.
Citera
2018-09-30, 22:42
  #10
Medlem
JBernards avatar
Jag hade en sidoverksamhet som drog in runt 100Tkr per år, det funkade i runt fem år. Jag var nöjd med det och la ner den. Det bästa är helt enkelt att sälja grejer svart. Jag drar in mellan 0,5-1 mille per år på det. Jag har även lön och betalar in pension, så skm behöver egentligen inte bekymra sig.
Citera
2018-09-30, 22:43
  #11
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
jag vet inte riktigt hur mycket kontanter man får sätta in innan banker o dylikt börjar ställa frågor.

tjänar du dessa pengar "digitalt" ?

men om det är handel kontant som genererar stålar så vad är problemet med att sitta på kontanterna hemma ?

Vet inte vad du menar med digitalt riktigt men jag träffar iaf en köpare och han gör en insättning på mitt konto.

Det stora problemet med att sitta på så mycket pengar kontant är att jag inte vet vad jag ska köpa för alla pengar, och samtidigt är jag rädd att inom några år så är samhället helt och hållet kontantfritt.
Citera
2018-09-30, 22:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Jag hade en sidoverksamhet som drog in runt 100Tkr per år, det funkade i runt fem år. Jag var nöjd med det och la ner den. Det bästa är helt enkelt att sälja grejer svart. Jag drar in mellan 0,5-1 mille per år på det. Jag har även lön och betalar in pension, så skm behöver egentligen inte bekymra sig.

När du skriver att du sålde grejerna svart antar jag att du menar att du sålde de och fick in kontanter som du inte skattade på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback