Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-10-01, 21:19
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Dumt att prata om abort och dubbla medborgarskap bara dagar innan valet. Tror SD tappade många röster där.
Inte så mycket att göra åt det då det var deras motståndare som lyfte fram frågorna.

Som sedan SD inte kunde svara på ett bra sätt på.
Citera
2018-10-01, 22:20
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det enda jag skriver som är en ändring av konkret politik är lägga ner ut ur EU och ta bort lite av populisthögergrejerna som ju mest är petitesser. Resten är ändring av retorik. Du menar att det är så liten skillnad på M och SD alltså?
Du vill att det ska bli det, ja? Det är sånt där som Krispy brukar skriva, för att han vill ha en moderat politik, antar jag - men varför skulle SD behövas alls då Men som sagt, jag har absolut inget problem med tex om SD, som du föreslår, faktiskt ger europa en tanke, som en del i ett populistiskt nätverk, men det har man aktat sig för, möjligen lite för mycket. Abortgrejen är också onödig, men är ju som det mesta annat en medvetna missförstånd av 7K och MSM - och att helt undvika är helt omöjligt, och bör väl inte ens försökas. Och att anpassa sig till 7Ks retorik tror jag inte, man behöver knappast förändra något utom i detaljer, SD måste väl redan nu vara det mest anpassade populistpartiet i världshistorien, med risk att snart bli profillösa?

Det gick fel i början av valrörelsen (inte minst med sossefilmen). Andra partier skulle ju mörda för att vara så väl definierat och ha så tydliga profilfrågor som SD. Och så går man och gör misstaget och tror att eftersom alla vet om att SD är emot invandring behöver man inte tala om det, upplysa, eller ta upp någon statistik - eller presentera detaljerade politiska förslag (vilket du också poängterar). Vilket var urkorkat arrogant. Och arrogans vad var hela deras valrörelse andades, som om segern redan var deras. Till man sista veckan fick panik och gick ut alltför hårt (även om jag gillade det personligen).
Citera
2018-10-02, 10:55
  #51
Medlem
Jag tycker att SD kändes trötta överlag ju närmare valet kom. Detta medan andra körde på offensiven så såg Åkesson allmänt matt ut under debatter. Och det är inte så att jag inte förstår honom. Men jag tror tyvärr att det kan ha påverkat.
Citera
2018-10-03, 20:28
  #52
Medlem
SD vill samla stöd hos invandrare.

Då är det inte smart att ta en klar ställning för Israel och kalla sig Sveriges mest Israelvänliga parti. Eller att göra fientliga uttalanden om araber och Islam, som bevisligen är en stor minoritet i Sverige.

Förslaget om dubbla medborgarskap skulle slå hårt mot iranier, som annars är bland de mer SD-vänliga grupperna.

Vurmandet för folkdräkt, folkmusik och andra delar av "svensk kultur" är oresonligt. Skippa det. Inga vanliga människor bryr sig om det där. Och varför försvara det när kulturarbetarna själva är de mest SD-fientliga i samhället?
Citera
2018-10-07, 16:19
  #53
Medlem
Man gjorde allt för att framstå som ett högerparti istället för ett samlingsparti för de som vill stoppa migrationsproblematiken.

1. Klimatförnekelse - raset kom precis i Juli då de avslöjade sitt reaktionära tankesätt även i denna fråga.

2 Abortfrågan - vem FAN vill blanda in den frågan i nånting?? Inte ens Jimmy själv ansåg frågan prioriterad. Ytterligare en sak som fick många S-väljare m.m. att inte våga rösta på SD.

3. EU - också en fråga som man borde tagit senare. Inte en chans att Sverige lämnar EU bara för att SD vill det.

4. Kämpa eller dö-retorik. Men för h-e. Kan nån stoppa idioten från att haspla ur sig K12-romantik? Ytterligare skräp från högerkrafter inom SD.
Citera
2018-10-17, 22:37
  #54
Medlem
Jag tycker att SD’s plakat och affischer inte sa särskilt mycket. Där jag bor gick det en vecka, från det alla andra partier satt upp sina, tills det SD slagit ner deras egna skyltar i marken.

Valet 2022:

- Ha ett budskap som sticker ut.
- annonsera på rörande föremål i alla städer.
- testa flygande banderoll bakom flygplan ovan städer där SD är svagare.
Citera
2018-10-17, 23:17
  #55
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Bingo. Jag som motståndare men som försöker se på det sakligt samtidigt. Kan instämma helt här. SD vill vara den udda fågeln i rummet och väljer fdärför att göra sin egen form av identitespolitik. ungefr som FI och V och tidigare KD gjorde. Tror det är få sverigedemokrater som faktiskt tycker att en sänkt abortgräns är värt att kämpa för. Det skrämde bort alla tilltänkta kvinnliga väljare, fåneriet om inskränkta rättigheter för folk med dubbla medborgarskap var dåligt med.

Förutom sin kärnfråga invandringen så borde de visat att de inte är ett lydparti till M och kritiserat sthlms moderaternas hantering av karolinska och lyft fram sin sjukvårdspolitik som ett alternativ till borgarnas konsultverksamhet.
Men de är ju borgare, svenska män som spelar nätpoker, är 25 -45, medelålders män 35 - 55 som är fd moderater. Män som tror att om man tar bort skatterna dubbleras deras lön.
Citera
2018-10-18, 14:09
  #56
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Man gjorde allt för att framstå som ett högerparti istället för ett samlingsparti för de som vill stoppa migrationsproblematiken.

1. Klimatförnekelse - raset kom precis i Juli då de avslöjade sitt reaktionära tankesätt även i denna fråga.

2 Abortfrågan - vem FAN vill blanda in den frågan i nånting?? Inte ens Jimmy själv ansåg frågan prioriterad. Ytterligare en sak som fick många S-väljare m.m. att inte våga rösta på SD.

3. EU - också en fråga som man borde tagit senare. Inte en chans att Sverige lämnar EU bara för att SD vill det.

4. Kämpa eller dö-retorik. Men för h-e. Kan nån stoppa idioten från att haspla ur sig K12-romantik? Ytterligare skräp från högerkrafter inom SD.

Men MP tappade ju 2 %, från ca 6,5 % i OM en månad innan valet till 4,5 .
Augustiregn och gröna ängar vid valet gjorde att MP:s bluff om öken i Sverige inte längre gick.

Däremot har du alldeles rätt att Åkessons uttalanden om att SD skall vara ett stödparti till M var helt fel.
Fanns ingen anledning alls säga någonting över huvud taget om ev. framtida samarbeten.
Det var massor med väljare som tvekade mellan SD och S, och Åkessons klara ståndpunkt om M som första alternativ till samverkan gjorde valet lätt för dessa!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2018-10-18 kl. 14:19.
Citera
2018-10-26, 16:07
  #57
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Som jag trodde var EU-frågan en viktig fråga för norrlänningarna.

Citat:
Till och med Jessica Höglund som är Malås enda officiella Sverigedemokrat som nu också tar plats i kommunfullmäktige.

– Nä, vi har inte haft problem med invandringen här. För mig blev det SD för att det är enda partiet som är tydligt med att vi ska lämna EU.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...t-ju-inte-ihop
Citera
2018-10-26, 16:44
  #58
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Som jag trodde var EU-frågan en viktig fråga för norrlänningarna.



https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...t-ju-inte-ihop

Titta bara på t.ex. Ungern och Polen.

Det går visst att förena ett i grunden EU-positivt synsätt med synnerligen restriktiv politik mot negrer, araber och hazarer.

Däremot gjord SD ett långt mycket sämre val än väntat i Norrland, med säkerhet beroende på Åkessons klara besked att SD skall bli ett stödparti till M!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2018-10-26 kl. 17:29.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback