Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-01, 20:01
  #13
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Även jag har upplevt detta på ett flertal restauranger i Stockholm.

Ett jävla oskick om du frågar mig men jag gissar att det är en konsekvens av restaurangerna har en massa "no shows". Vilket i sin tur troligtvis beror på att det dels är väldigt enkelt att sitta vid dator/mobil och boka samt att många satt i system att boka slentrianmässigt. Jag har bekanta som mer eller mindre satt i system att boka bord på 2-3 restauranger samtidigt bara för att slippa välja restaurang i förväg.

Om folk gör så förklarar det också varför det är helt hopplöst att gå ut och äta på en bättre restaurang hyfsat spontant i den här stan. Många ställen är uppbokade åtminstone 1-2 veckor i förväg, det är helt värdelöst. Jag tycker om att kunna boka middag kanske 1-2 dagar i förväg istället för en vecka. Ärligt talat känns det faktiskt rimligt motiverat att restaurangerna tar betalt för no-shows om folk beter sig så jävla illa.
Citera
2018-10-02, 11:22
  #14
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Om folk gör så förklarar det också varför det är helt hopplöst att gå ut och äta på en bättre restaurang hyfsat spontant i den här stan. Många ställen är uppbokade åtminstone 1-2 veckor i förväg, det är helt värdelöst. Jag tycker om att kunna boka middag kanske 1-2 dagar i förväg istället för en vecka. Ärligt talat känns det faktiskt rimligt motiverat att restaurangerna tar betalt för no-shows om folk beter sig så jävla illa.

Man kan ju också tänka sig att det är dom som aldrig kommer och får betala ändå som gnäller mest för det.
I min bok är det helt rätt, givetvis kan alltid något hända någon i ett sällskap på tio pers men kommer nio är det ju kanske inte rimligt att begära en enorm avbokningsavgift bara för att en inte kommer, men kommer ingen eller 2 så är det ju givetvis värt att kräva pröjs för.

Bra att veta varför så mycket är uppbokat konstant då, det har nära på känts orimligt med så mycket bokat oavsett dag nära på.
Citera
2018-10-02, 11:46
  #15
Medlem
Gullegubbens avatar
Ja, så blir det när det är två parter som vill ha fördelar utan nackdelar.

Om restauranger inte ägnar sig åt screening och/eller att skapa en nära relation med kunderna, så att de inte uppför sig illa, så blir det så här.

Det är som att kunna köpa en säker plats på ett flygplan för en viss flygresa utan betala något i förväg för den service man vill ha om man dyker upp till flighten, eller i efterhand om man inte dyker upp. Klart att det kommer att överutnyttjas av personer som inte känner något moraliskt ansvar mot restaurangen.
Citera
2018-10-02, 12:39
  #16
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Man kan ju också tänka sig att det är dom som aldrig kommer och får betala ändå som gnäller mest för det.
I min bok är det helt rätt, givetvis kan alltid något hända någon i ett sällskap på tio pers men kommer nio är det ju kanske inte rimligt att begära en enorm avbokningsavgift bara för att en inte kommer, men kommer ingen eller 2 så är det ju givetvis värt att kräva pröjs för.

Bra att veta varför så mycket är uppbokat konstant då, det har nära på känts orimligt med så mycket bokat oavsett dag nära på.

Ja, det är tröttsamt att det alltid är så bokat. Men då antar jag att restaurangerna inte är riktigt så fulla som man skulle kunna tro. Det är verkligen inte bra för någon. Restaurangerna får inte så mycket gäster som de skulle kunna ha, vi som gäster som faktiskt vill besöka restaurangen får inte plats trots att det finns ledigt.

Lite hänger det väl också på hur strikta de är med avgiften vid avbokningar. Sjukdom eller förhinder kan ju alltid uppstå och man kan nog skrämma bort en del folk med höga avgifter om man inte tillåter hyfsat sen avbokning. Det är ju ändå viss skillnad på att avboka med goda skäl och att bara inte dyka upp.
Citera
2018-10-03, 09:58
  #17
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, det är tröttsamt att det alltid är så bokat. Men då antar jag att restaurangerna inte är riktigt så fulla som man skulle kunna tro. Det är verkligen inte bra för någon. Restaurangerna får inte så mycket gäster som de skulle kunna ha, vi som gäster som faktiskt vill besöka restaurangen får inte plats trots att det finns ledigt.

Lite hänger det väl också på hur strikta de är med avgiften vid avbokningar. Sjukdom eller förhinder kan ju alltid uppstå och man kan nog skrämma bort en del folk med höga avgifter om man inte tillåter hyfsat sen avbokning. Det är ju ändå viss skillnad på att avboka med goda skäl och att bara inte dyka upp.

Att det går att avboka fram till samma dag är en väg, det gör att man vet hur man ska göra, och vet man inte det och ändå struntar i avbokningen får man betala en hög avgift. Sådär fungerar ju en hel del hotell där man får boka av avgiftsfritt fram till dagen innan/samma morgon.

Sedan kan jag som sagt tycka att bokar vi ett sällskap på tio och en person får förhinder slipper man avgiften t.ex.

Det finns ju alltid folk som "chansar i dörren" även till finare restauranger som normalt är bokningsbara och med sena avbokningar får dessa ofta plats.
Det är givetvis en stor nackdel för ett ställe om det konstant är bokat långt i förväg, för då struntar många i att ens försöka boka där till slut eftersom "det alltid är fullbokat".
Citera
2018-10-03, 10:32
  #18
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Att det går att avboka fram till samma dag är en väg, det gör att man vet hur man ska göra, och vet man inte det och ändå struntar i avbokningen får man betala en hög avgift. Sådär fungerar ju en hel del hotell där man får boka av avgiftsfritt fram till dagen innan/samma morgon.

Sedan kan jag som sagt tycka att bokar vi ett sällskap på tio och en person får förhinder slipper man avgiften t.ex.

Det finns ju alltid folk som "chansar i dörren" även till finare restauranger som normalt är bokningsbara och med sena avbokningar får dessa ofta plats.
Det är givetvis en stor nackdel för ett ställe om det konstant är bokat långt i förväg, för då struntar många i att ens försöka boka där till slut eftersom "det alltid är fullbokat".

Ja, för barnfamiljer exempelvis kan det nog bli knepigt att boka bättre restauranger om inte möjligheten till sen avbokning finns. Plötslig sjukdom, barnvaktsproblem etc. Det finns massor av skäl till att det skiter sig i sista minuten och då är det inte jättekul om det ska kosta skjortan utan att man ens kommer iväg. Men självklart ska man då höra av sig och meddela så snart man vet, det är ren anständighet.

Det där med att chansa i dörren har jag gjort några gånger och det funkar faktiskt helt okej. Problemet är väl snarast att om man gör det och inte kommer in så kan det vara knepigt att hitta något annat. Så det gäller att man inte gör det när man redan är hungrig. Många restauranger har väl också en delmängd bord som inte är bokningsbara, det kan jag tycka är en ganska bra lösning. Då kan man boka, men kan också chansa med hyfsad chans att det lyckas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback