Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-30, 17:35
  #1
Medlem
Hej FB, jag var inne och skulle boka ett bord för ca 10 personer på en resturang i min hemstad göteborg om ca 2 veckor. Ringde runt lite på olika ställen och bestämde mig. Jag ringer och bokar och får ett konfirmationsmail. När jag läser det finstilta så står det om någon av dessa 10 personer uteblir från middagen så kommer det debiteras för denna person till fullo ā la 600kr.

Om jag vill avboka så måste jag göra det minst 20 dagar innan detta datum för att slippa att betala 50% av den förväntade kostnaden för ett sällskap på 10, dvs 300kr/per person. Om jag avbokar 10 dagar eller mindre innan så måste jag betala 100%, dvs 600kr per person som uteblir besöket.

Är detta standard? Är det lagligt? Jag har inget emot att betala ifall man inte hör av sig, men att göra det 20 eller 10 dagar innan känns helt bisarrt, ingen bokar/avbokar bord tre veckor innan man ska ut? Speciellt när jag nu bokat bord 2+ veckor bort så kan jag nu inte avboka utan att minst betala 3000kr? Nu har jag alla planer på att gå oavsett, men alla vet ju hur saker kan komma upp och hur planer kan fallera.

Vet inte om detta är rätt ställe att lägga denna tråd, mod får gärna flytta annars.
Citera
2018-09-30, 17:39
  #2
Medlem
laxen69s avatar
Det verkar absurt, har aldrig hört talas om att man måste betala om en gäst saknas.

Dessutom verkar det olagligt, du visste inget och fick inget veta om detta när du bokade via telefon.
Det får du reda på efteråt, sådana kontrakt är helt igenom olagliga. Dessutom har du inte skrivit på något kontrakt antar jag.
Citera
2018-09-30, 17:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Det verkar absurt, har aldrig hört talas om att man måste betala om en gäst saknas.

Dessutom verkar det olagligt, du visste inget och fick inget veta om detta när du bokade via telefon.
Det får du reda på efteråt, sådana kontrakt är helt igenom olagliga. Dessutom har du inte skrivit på något kontrakt antar jag.

Problemet är att jag fick ett konfirmationsmail som jag tryckte på, där fanns också en hyperlänk till deras regler som jag sket i att läsa. Mitt fel att jag inte läste deras regler innan, men hur många brukar läsa terms of service egentligen? Jag tryckte bara på den stora gröna knappen som sa "Jag vill boka ett bord för x personer vid dd/mm/yyyy datum". Så jag har inget att skylla på. Tyckte det bara va extremt konstigt då man alltid brukar kunna avboka saker någon vecka innan.

Jag googla på det och hittade några artiklar på att många resturanger nu gör detta för sällskap över 8 personer, men känns som det inte alls kan vara lagligt, för jag behövde inte skriva in några mer uppgifter förutom mail, namn och telefonnummer. Så om jag hatar någon så är det bara att boka massa bord under deras namn och de kommer få hem en faktura på 10k.
Citera
2018-09-30, 17:54
  #4
Medlem
Det som kan vara aktuellt är så kallade "oskäliga avtalsvillkor".

I det här fallet kan man absolut argumentera för att 600kr per person är oskäligt, och dessutom om du måste höra av dig 10 dagar i förväg.

Om det handlar om att ni förbeställer speciella rätter som måste kastas om inte alla dyker upp hade det varit skäligt, men jag tvivlar på att så är fallet här. Men jag vågar inte lova något om vad som skulle hända i en domstol. Tror du skulle ha någorlunda goda chanser att vinna, men inte självklart.
Citera
2018-09-30, 17:56
  #5
Medlem
SophieNeveus avatar
Får jag lov att fråga vilken restaurang det rör sig om?
Hos oss tar vi en depositionskostnad för att minska antalet "no-shows". Det händer ibland att vi har sällskap bokade på uppemot 20 personer som inte dyker upp. För oss är det råvarukostnad och personalkostnad.

Jag tror inte att ni kommer att få några konsekvenser om ni inte betalar.
Citera
2018-09-30, 18:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Det som kan vara aktuellt är så kallade "oskäliga avtalsvillkor".

Men jag vågar inte lova något om vad som skulle hända i en domstol. Tror du skulle ha någorlunda goda chanser att vinna, men inte självklart.

Jo, misstänker det, men med tanke på att det är 3000-6000kr så känner jag inte att det är värt tiden, engagemanget eller stressen att ta det till någon domstol.

Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Får jag lov att fråga vilken restaurang det rör sig om?
Hos oss tar vi en depositionskostnad för att minska antalet "no-shows". Det händer ibland att vi har sällskap bokade på uppemot 20 personer som inte dyker upp. För oss är det råvarukostnad och personalkostnad.
Eftersom jag inte vill smutskasta någon resturang då de troligvis har detta på förekommen anledning så väntar jag med att gå ut med namn på resturangen innan jag har ringt och pratat med dem imorgon.
Till din andra poäng så förstår jag det, men 50% av notan om man inte avbokar minst 20 dagar innan? Är väl ingen resturang som tar en förlust om ett gäng avbokar 3 veckor innan. Speciellt att man sällan bokar en resturang så långt innan så är det i princip omöjligt att avboka utan att ta en smäll på flera tusen.
Citera
2018-09-30, 18:17
  #7
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Jo, misstänker det, men med tanke på att det är 3000-6000kr så känner jag inte att det är värt tiden, engagemanget eller stressen att ta det till någon domstol.


Eftersom jag inte vill smutskasta någon resturang då de troligvis har detta på förekommen anledning så väntar jag med att gå ut med namn på resturangen innan jag har ringt och pratat med dem imorgon.
Till din andra poäng så förstår jag det, men 50% av notan om man inte avbokar minst 20 dagar innan? Är väl ingen resturang som tar en förlust om ett gäng avbokar 3 veckor innan. Speciellt att man sällan bokar en resturang så långt innan så är det i princip omöjligt att avboka utan att ta en smäll på flera tusen.
Nej, det är inte rimligt att ta en avgift på 50% av notan om man avbokar minst 20 dagar innan.
Det är inte rimligt att ta betalt 50% av notan alls vid avbokning, undantag om det sker timmar innan bokning och orsakar ekonomisk skada för restaurangen.

Personligen tycker jag inte att det är rimligt att ta mer än 20% betalt vid avbokning så länge man inte noggrant framfört denna informationen till gästen.

Vår egna depositionskostnad är mest symbolisk för att minska antalet "spökbokningar". Ett vanligt fenomen i Göteborg och större städer är att man bokar flertal bord på olika restaurangen inför helgen och samma dag bestämma sig för vilken man vill gå till, för att försäkra sig om att få plats på en bättre restaurang.
Citera
2018-09-30, 18:18
  #8
Medlem
Distansavtalslagen gäller eftersom du gjorde beställningen över telefon.
Man får heller inte bara ta ut en påhittad summa som betalning. De måste kunna påvisa vilka extra utgifter de har haft med din sena avbokning.

600 kr känns som ocker.
Vad händer om alla 10 går dit o beställer ett glas vatten eller bara en kaffe?
Citera
2018-09-30, 20:50
  #9
Medlem
Är ni ett gäng privatpersoner eller bokade du in firmafest?
Citera
2018-09-30, 21:42
  #10
Moderator
rotadents avatar
Jag har sett motsvarande på restaurang i Stockholm också. Inte riktigt så högt, kanske hälften, men ett par hundra spänn var det åtminstone. Jag vet inte om det är ett nytt påfund, jag har gjort väldigt mycket restaurangbokningar i mina dagar och det är först nu på slutet som jag har sett det där. Antar att det är en konsekvens av något problem som restaurangerna har.
Citera
2018-09-30, 22:32
  #11
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Hej FB, jag var inne och skulle boka ett bord för ca 10 personer på en resturang i min hemstad göteborg om ca 2 veckor. Ringde runt lite på olika ställen och bestämde mig. Jag ringer och bokar och får ett konfirmationsmail. När jag läser det finstilta så står det om någon av dessa 10 personer uteblir från middagen så kommer det debiteras för denna person till fullo ā la 600kr.

Om jag vill avboka så måste jag göra det minst 20 dagar innan detta datum för att slippa att betala 50% av den förväntade kostnaden för ett sällskap på 10, dvs 300kr/per person. Om jag avbokar 10 dagar eller mindre innan så måste jag betala 100%, dvs 600kr per person som uteblir besöket.

Är detta standard? Är det lagligt? Jag har inget emot att betala ifall man inte hör av sig, men att göra det 20 eller 10 dagar innan känns helt bisarrt, ingen bokar/avbokar bord tre veckor innan man ska ut? Speciellt när jag nu bokat bord 2+ veckor bort så kan jag nu inte avboka utan att minst betala 3000kr? Nu har jag alla planer på att gå oavsett, men alla vet ju hur saker kan komma upp och hur planer kan fallera.

Vet inte om detta är rätt ställe att lägga denna tråd, mod får gärna flytta annars.


Låter rätt saftigt. Känns väldigt ohederligt att inte tydligt upplysa om DE villkoren när man bokar. Ni kan ju alltid boka bord på något annat ställe en timme senare så går ni på första restaurangen och tar varsin sallad eller förrätt och ett glas vatten. Det borde inte kosta mer än 80-100,- per person.

Jag kan för all del sympatisera med restaurangerna också. Kanske är det konkurrerande verksamheter som "bokningsförstör" och det är därför man infört detta. Det är ju inte så kul för krögaren om det bokas ett bord för 10 fake personer och han tackar nej till andra gäster och sedan står han med tomt bord för 10 personer på kvällen.
Citera
2018-09-30, 23:45
  #12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har sett motsvarande på restaurang i Stockholm också. Inte riktigt så högt, kanske hälften, men ett par hundra spänn var det åtminstone. Jag vet inte om det är ett nytt påfund, jag har gjort väldigt mycket restaurangbokningar i mina dagar och det är först nu på slutet som jag har sett det där. Antar att det är en konsekvens av något problem som restaurangerna har.

Även jag har upplevt detta på ett flertal restauranger i Stockholm.

Ett jävla oskick om du frågar mig men jag gissar att det är en konsekvens av restaurangerna har en massa "no shows". Vilket i sin tur troligtvis beror på att det dels är väldigt enkelt att sitta vid dator/mobil och boka samt att många satt i system att boka slentrianmässigt. Jag har bekanta som mer eller mindre satt i system att boka bord på 2-3 restauranger samtidigt bara för att slippa välja restaurang i förväg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback