Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-16, 15:20
  #373
Medlem
janets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akcamallis
Ja.. Vi vet alla detta, det går att läsa i tidningarna. Frågan var alltså vem denhär Gustav är som satt häktad. Men kanske får man släppa det nu och låta familjen sörja ifred och Helena vila i frid.

Helena ville ta sitt liv. Hon sökte på nätet och hittade en sida där folk peppar varandra till självmord . En självmordssida. Där kom hon i kontakt med Gustav som åkte ner. Helena vågade inte ta sitt liv så Gustav gav henne narkotika för att hon skulle våga. Sen såg han på när hon tog sitt liv och larmade sedan polisen.
Citera
2019-05-17, 19:20
  #374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janet
Helena ville ta sitt liv. Hon sökte på nätet och hittade en sida där folk peppar varandra till självmord . En självmordssida. Där kom hon i kontakt med Gustav som åkte ner. Helena vågade inte ta sitt liv så Gustav gav henne narkotika för att hon skulle våga. Sen såg han på när hon tog sitt liv och larmade sedan polisen.

Vem är du ”janet”?
Citera
2019-05-17, 20:48
  #375
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janet
Helena ville ta sitt liv. Hon sökte på nätet och hittade en sida där folk peppar varandra till självmord . En självmordssida. Där kom hon i kontakt med Gustav som åkte ner. Helena vågade inte ta sitt liv så Gustav gav henne narkotika för att hon skulle våga. Sen såg han på när hon tog sitt liv och larmade sedan polisen.
Och hur vet du det här?
Citera
2019-05-17, 22:47
  #376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janet
Helena ville ta sitt liv. Hon sökte på nätet och hittade en sida där folk peppar varandra till självmord . En självmordssida. Där kom hon i kontakt med Gustav som åkte ner. Helena vågade inte ta sitt liv så Gustav gav henne narkotika för att hon skulle våga. Sen såg han på när hon tog sitt liv och larmade sedan polisen.

Hur vet du detta och vart har du fått det ifrån? Som sagt jag är en person som var väldigt nära Helena och jag vet sanningen men tänker ej gå ut med den.
Citera
2019-06-02, 20:27
  #377
Medlem
Tetrodotoxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janet
Helena ville ta sitt liv. Hon sökte på nätet och hittade en sida där folk peppar varandra till självmord . En självmordssida. Där kom hon i kontakt med Gustav som åkte ner. Helena vågade inte ta sitt liv så Gustav gav henne narkotika för att hon skulle våga. Sen såg han på när hon tog sitt liv och larmade sedan polisen.
Har du bevis för ditt påstående?
Citera
2019-10-31, 19:18
  #378
Medlem
Snälla du som var med Helena den där dagen. Gustav? Berätta någonstans vad det var som hände. Du kanske kan göra det anonymt i ett brev eller mejl? Hennes familj och vänner behöver veta. Oavsett din roll i det hela så behöver sanningen komma fram. Frågetecknen är en plåga speciellt för hennes mamma.
Citera
2023-09-30, 10:00
  #379
Medlem
Jag tycker mycket synd om HH och vad som hände henne.

Det finns dock en del viktiga lärdomar att dra. Jag har sett detta tidigare när jag arbetade som lärare.

HH kom från en släkt (delvis från Glimåkra) där det inte finns någon tradition av utbildning. Dessvärre finns också au.ti.sm inom släkten vilket är ganska uttalat hos en del pesoner. I en del fall ger det typiska tecken, t.ex. uppfattas en del personer som du.mma och oh.öv.li.ga.

Profilerna på facebook är öppna, så med lite lokal kunskap kan man lätt se vilka arbeten som dominerar bland HHs släktingar. Hushållsnära "RUT-jobb" är vanliga, t.ex. barnpassning och matlagning/servering. Så har det varit i flera generationer. Även Tarkett-fabriken har varit en vanlig arbetsplats (flera släktingar har stått där som LO-arbetare).

Cannabismissbruket har varit långvarigt och kommer sannolikt från teater-kompisar. Narkotika är vanligt inom dessa kretsar och ingen kommer att säga någonting utåt.
För den som samtidigt lider au just au.ti.sm brukar gälla att "Some small studies and anecdotal sources suggest that autistic people may benefit from the therapeutic effects of cannabis."

Den stora branden för något decennium sedan i Sölvesborg startade i HHs sovrum. Ett annat barn hade lekt med rökelse och ingen uppsikt från föräldern förekom tydligen. Rökelsen placerades i HHs papperskorg som antändes. Två lägenheter utbrunna, liksom taket på hela huset. Mångmiljonskador som bostadsbolaget och kommunen drabbades av. Även om bostadsbolaget hade försökt kräva ersättning (t.ex. för självrisken/fastighetsförsäkringen) så hade föräldern inga ekonomiska tillgångar alls.

Den försvunna blomsteruppsättningen från HHs begravning försvann efter en tid från graven. Restvärdet var någon hundralapp men polisinsats, polisutredning och rättegång mm lär ha kostat staten några 100.000 kr. Resurser som hade haft en betydligt bättre användning.

Föräldrarna hade inga ekonomiska resurser att betala HHs begravning. Det talades först om en insamling eller att försöka få socialen att betala. Slutligen kom det dock fram lite pengar.

För en tid sedan hittade jag av en tillfällighet artikeln (H Agerhäll, på en lite tvivelaktig plats)
https://samnytt.se/forskning-dalig-i...ktiv-framgang/
- och där framgår effekterna av just au.ti.sm.

En intervju finns på
https://sverigesradio.se/artikel/cam...-jag-har-gjort
"Har vänt ut och in på mig – vad kunde jag har gjort?"
- även här framgår klart effekterna av just au.ti.sm. Den intervjuade personen "förstår ingenting" av vad som hänt.
Citera
2024-03-03, 06:05
  #380
Medlem
Ang. NPF-diagnos

Jag hade tidigare kontakt med fröken Gåhs, en nära släkting till HH. Fröken Gåhs lider av någon NPF-diagnos och har samma begåvningsnivå (gås) som namnet anger.
Fröken Gåhs stod tidigare på Tarkettfabriken i över 25 år innan hon blev uppsagd. Det var så "svårt att ställa in maskinerna" beklagade hon sig. Ja, är man begåvad som en Gåhs är ju det mesta svårt.
Fröken Gåhs fick nytt jobb med att passa barn inom kommunal barnomsorg. Detta går tydligen bra. Det räcker med en enkel barnpassarkurs för detta.

Det är glädjande att fröken Gåhs i dagens kunskapsorienterade samhälle fortfarande kan ha ett arbete där hennes intellektuella förutsättningar kan utnyttjas.

Släkten Gåhs kan man räkna som proletärer (marxistisk terminologi). De håller i allmänhet på med enkla hushållsnära tjänster. Passa barn, laga mat, servera, personlig assistent etc.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Proletariat
"den enda nytta de ansågs göra för staten var att avla barn (proles)."
- och barn avlas det men föräldrarna kan i allmänhet inte bryta det "sociala arvet" och se till att ge sina barn någon mer avancerad utbildning (vilket är gratis i Sverige).

Det är lite makabert att släkten inte ens hade pengar till begravningen (25 000 kr?).
Eller inte ville betala utan bara låta "socialen betala".
Normalt skulle äldre släktingar snabbt kunna låna ut (/samla ihop) beloppet för att senare i lugn och ro reda upp försäkringspengar mm.
Fy f-n vilket empatilöst beteende (NPF-störning!) att inte ens vilja ta hand om sina döda släktingar.
Citera
2024-03-03, 08:36
  #381
Medlem
i tidningen proletären finns HH med, se

https://proletaren.se/inrikes/sommar...lektion-i-kamp

På grund av usla arbetsförhållanden hade de tagit kontakt med Kommunal, som satte företaget i blockad för nyanställningar och övertid.
...
– Jag har ingen utbildning i matlagning och servering. Ändå skulle jag laga mat åt 45 barn och ledarna helt själv. Samtidigt skulle jag ta emot varuleveranser. Jag fick springa fram och tillbaka. Sen skulle jag duka och servera maten och slutligen diska och städa matsalen och köket, berättar Helena Haak.
...
Helena Haak har fått starkt stöd av sina föräldrar och av kompisar.

– Det är helt klart att tonåringar utnyttjas, säger kompisen Josefin Edvardsson. Helena visar att ungdomar kan protestera. Alla borde göra så mot orättvisor!

NILS LITTORIN
Proletären 36, 2007
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback