Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-30, 07:33
  #1
Medlem
cavvemans avatar
Igår skulle jag poppa lite popcorn. Satte igång micron, av någon anledning så stängde aldrig programmet av sig. Micron började ryka.
Så jag drog ut sladden, började hälla på kallt vatten(inte så smart när jag tänker efter).
Började inte brinna tack och lov, men däremot luktar lägenheten rök. Hur får jag bort det på enklast sätt?
Fungerar husmorskuren ättika och vatten som sprejas ut för detta?

Eller behövs kraftigare doftbortagning?
Citera
2018-09-30, 07:54
  #2
Medlem
Funkar bra att ställa ut några glas el skålar med ättikan, och låta dem stå i ett par dagar.
Citera
2018-09-30, 10:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Igår skulle jag poppa lite popcorn. Satte igång micron, av någon anledning så stängde aldrig programmet av sig. Micron började ryka.
Så jag drog ut sladden, började hälla på kallt vatten(inte så smart när jag tänker efter).
Började inte brinna tack och lov, men däremot luktar lägenheten rök. Hur får jag bort det på enklast sätt?
Fungerar husmorskuren ättika och vatten som sprejas ut för detta?

Eller behövs kraftigare doftbortagning?

Vädra hela tiden om det är möjligt, torka av väggar och skåp med en trasa med lite diskmedel på för doften sätter sig där. Jag lyckades glömma nappflaskor på spisen som kokade ner till en hemsk massa som stank hemskt, det tog nog ett par veckor innan doften var helt borta (har känslig näsa) men det gick tillslut. Kräklukt får man ju bort genom att tända tändstickor, kanske inte funkar i detta fallet men det blir en annan lukt än bränd plast i alla fall..
Citera
2018-09-30, 13:27
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Funkar bra att ställa ut några glas el skålar med ättikan, och låta dem stå i ett par dagar.

Gjorde jag med, det hjälpte något men det tog tid... Iofs min mikro hade börjat brinna...
Citera
2018-09-30, 15:01
  #5
Medlem
Då är man ju bra otålig om man sätter på micro-popcorn och sen går iväg. Det brukar ju gå så fort att man lika gärna kan stå kolla på när dom poppas (då är det ju bara stänga av när man märker det slutar "poppa" men micron fortsätter gå)

Men ja, för att få bort lukten så måste du nog även ta bort kåpan på utsidan och torka rent på utsidan av själva "ugnslådan" samt insidan på kåpan också. För det sätter sig nog en hel del där.
Jag har tagit isär en gammal micro för att ta komponenterna (finns en högspänningstransformator där och lite annat kul) och då var det alldeles fettigt och äckligt i det utrymmet p g a matos som kommit ut där när man kört saker i micron.
Så eldar man popcorn så sätter det sig nog en hel del rökpartiklar och lukt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback