Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-29, 20:50
  #1
Medlem
Fizzlors avatar
Tänker köpa ny telefon i prisklassen 2000-4000 kr. Är rätt sugen på att beställa från utlandet då jag tidigare alltid köpt inom Sverige, men vet inte riktigt vilka sidor som gäller.
Vill såklart försöka undvika tullavgifter om möjligt!

Osäker på vad som gäller för AliExpress och Banggood, men hört att GearBest skickar via Belgien för att kringgå tullavgifter.

Sen har vi sidan eGlobal Central.eu som skickar via England (?). Vissa varnar för att sidan är total-scam, andra rekommenderar den varmt: https://swedroid.se/forum/threads/eg...ral-eu.145936/

Är väl medveten om att det kan bli strul med garantier osv, men det är något man får väga in i priset. Om en lur kostar 2700 att få hem från Kina, men kostar 4000 i butik här så kanske det är värt risken. Om man däremot köper en lur för +6000 så kanske det är nice med den extra säkerthet som ett köp i Sverige faktiskt innebär.

Så. Vad har ni för erfarenheter av att beställa lur från utlandet? Vilka sidor gäller?
Citera
2018-09-29, 21:08
  #2
Medlem
ChemicalGirls avatar
Aldrig stött på tullavgifter varken innom eller utanför EU. Beställt batterier, Powerbank, hårddiskar, kameror osv men ingen tull nånsin. De är ju så smarta där att de kryssar i "gift" på paketen. Alltid sā när du beställer från kina ex på Ebay, AliExpress. Tullavgiften är nog mera formalitet som är skriven, men ingen pallar kolla alla brev ju.
Citera
2018-09-29, 21:13
  #3
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Är väl medveten om att det kan bli strul med garantier osv, men det är något man får väga in i priset. Om en lur kostar 2700 att få hem från Kina, men kostar 4000 i butik här så kanske det är värt risken.

Helt klart. Jag har använt mobiltelefon varje dag i över 20 år, och har aldrig drabbats av ett fel som hade täckts av eventuell garanti. Jag har knäckt någon antenn, spräckt ett par skärmar, slitit ut några batterier osv, men ingen telefon har bara gått sönder sådär så att jag har kunnat få den reparerad gratis. Jag tror faktiskt inte att jag har lagat något annat på garanti heller: ingen TV, ingen dator, inga vitvaror... Det mesta håller nog så att garantin hinner gå ur tiden.

Dock så har jag inget bra svar på din fråga, för jag har själv köpt mina telefoner på det traditionella sättet, i butik, i Sverige. Man kanske skulle ändra på det när det blir dags att byta.
Citera
2018-09-29, 21:13
  #4
Medlem
JLDATAs avatar
Jag skulle undvika att köpa en telefon direkt ifrån kina eftersom att google play inte används i kina. De flesta telefoner kommer då med telefon distributörens egna app stores.
Citera
2018-09-29, 21:17
  #5
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChemicalGirl
Aldrig stött på tullavgifter varken innom eller utanför EU. Beställt batterier, Powerbank, hårddiskar, kameror osv men ingen tull nånsin. De är ju så smarta där att de kryssar i "gift" på paketen. Alltid sā när du beställer från kina ex på Ebay, AliExpress. Tullavgiften är nog mera formalitet som är skriven, men ingen pallar kolla alla brev ju.

Va? Du måste ha sovit under större delen av 2018. Det räcker ju att man beställer en hårsnodd från Kina så är Postnord där och tar en massa avgifter, 75 kronor i grundavgift, plus eventuell tull och moms. Men om kinesen du köper från kan slussa varorna via ett EU-land innan de kommer till Sverige så slipper man detta.

Förr i tiden så funkade det som du beskriver. Jag har säkert fått hundra paket från Kina utan att betala något. Men det var då det.
Citera
2018-09-29, 21:45
  #6
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChemicalGirl
Aldrig stött på tullavgifter varken innom eller utanför EU. Beställt batterier, Powerbank, hårddiskar, kameror osv men ingen tull nånsin. De är ju så smarta där att de kryssar i "gift" på paketen. Alltid sā när du beställer från kina ex på Ebay, AliExpress. Tullavgiften är nog mera formalitet som är skriven, men ingen pallar kolla alla brev ju.

Fast var det inte som så nu i våras att allt som kommer ifrån Kina (iaf via PostNord) skulle kollas, oavsett värde, oavsett om det var "gift" eller inte?

När beställde du senast?
Citera
2018-09-29, 21:46
  #7
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLDATA
Jag skulle undvika att köpa en telefon direkt ifrån kina eftersom att google play inte används i kina. De flesta telefoner kommer då med telefon distributörens egna app stores.

Även om du köper en Global Version?
Citera
2018-09-29, 21:50
  #8
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Helt klart. Jag har använt mobiltelefon varje dag i över 20 år, och har aldrig drabbats av ett fel som hade täckts av eventuell garanti. Jag har knäckt någon antenn, spräckt ett par skärmar, slitit ut några batterier osv, men ingen telefon har bara gått sönder sådär så att jag har kunnat få den reparerad gratis. Jag tror faktiskt inte att jag har lagat något annat på garanti heller: ingen TV, ingen dator, inga vitvaror... Det mesta håller nog så att garantin hinner gå ur tiden.

Precis, det är samma för mig. Har aldrig haft någon nytta av garantier, men jag kan förstå om vissa vill betala extra för den "tryggheten". Själv tar jag gärna risken om jag kan få varan mycket billigare.

Citat:
Dock så har jag inget bra svar på din fråga, för jag har själv köpt mina telefoner på det traditionella sättet, i butik, i Sverige. Man kanske skulle ändra på det när det blir dags att byta.

Ja, kan man få en mobil för tusenlappen billigare så känns valet givet. Jag menar, det är ju knappast som om svenska butikerna inte köper in lurarna från Kina...
Citera
2018-09-29, 21:53
  #9
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Va? Du måste ha sovit under större delen av 2018. Det räcker ju att man beställer en hårsnodd från Kina så är Postnord där och tar en massa avgifter, 75 kronor i grundavgift, plus eventuell tull och moms. Men om kinesen du köper från kan slussa varorna via ett EU-land innan de kommer till Sverige så slipper man detta.

Förr i tiden så funkade det som du beskriver. Jag har säkert fått hundra paket från Kina utan att betala något. Men det var då det.

Ja, det har definitivt blivit ändring. Frågan är dock hur mycket ändring det blivit, och om inte kineserna nu ligger steget före med shipping via EU-land.

Skulle vara kul att höra från folk som köpt dyrare elektronikprylar från Kina senaste 3-4 månaderna.
Citera
2018-09-29, 22:02
  #10
Medlem
ChemicalGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Va? Du måste ha sovit under större delen av 2018. Det räcker ju att man beställer en hårsnodd från Kina så är Postnord där och tar en massa avgifter, 75 kronor i grundavgift, plus eventuell tull och moms. Men om kinesen du köper från kan slussa varorna via ett EU-land innan de kommer till Sverige så slipper man detta.

Förr i tiden så funkade det som du beskriver. Jag har säkert fått hundra paket från Kina utan att betala något. Men det var då det.

Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Fast var det inte som så nu i våras att allt som kommer ifrån Kina (iaf via PostNord) skulle kollas, oavsett värde, oavsett om det var "gift" eller inte?

När beställde du senast?
Sedan denna galenskap trädde i kraft beställer jag inte alls nått till Sverige. Förutom knark från Kina med DHL eller liknande.... Så kan ha fel, men det är väl denna avgift som ska betalas, "gift" gäller ju för tullavgiften, men inte för PostNorrds egna avgift. Låter logiskt enligt mig eftersom DHL, UPS osv inte har några nya avgifter eller rutiner, annars hade väl de kört tullavgifter på mitt knark.
Vet att det inte går att jämföra så, men de vet ju inte direkt att det är droger eller mobil i paketen, kommer ju båda från kina I ett paket. Så det är nog dessa 75kr el nått som ska betalas då.
Citera
2018-09-29, 22:38
  #11
Medlem
JLDATAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Även om du köper en Global Version?
Tror att global version kommer med google play.
Citera
2018-09-29, 22:47
  #12
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Även om du köper en Global Version?

Har hittills köpt fyra lurar från "Kina" via Gearbest och Aliexpress, alla har haft Google Play. Det du ska kolla däremot är att det är rätt frekvensband.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback