Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-29, 18:12
  #1
Medlem
Despats avatar
Hej!

Hur ser syntaxen ut vid användning av datatypen Character i Ada 95? Det här är verkligen en grovt efterbliven (lätt) fråga men hittar inte svar vart jag än vänder mig till, och jag använder aldrig Character.. Fram tills nu. Det jag undrar är att om jag sätter exempelvis variabeln C till en Character, när jag sedan ska tilldela den ett tecken, vad använder man sig då av? Vid String är det ju "" exempelvis. Det enda jag har stött på online är ´´ men detta ger illegal character-error vid kompilering.

Tacksam för eventuella svar.
Citera
2018-10-02, 19:26
  #2
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Despat
Hej!

Hur ser syntaxen ut vid användning av datatypen Character i Ada 95? Det här är verkligen en grovt efterbliven (lätt) fråga men hittar inte svar vart jag än vänder mig till, och jag använder aldrig Character.. Fram tills nu. Det jag undrar är att om jag sätter exempelvis variabeln C till en Character, när jag sedan ska tilldela den ett tecken, vad använder man sig då av? Vid String är det ju "" exempelvis. Det enda jag har stött på online är ´´ men detta ger illegal character-error vid kompilering.

Tacksam för eventuella svar.

Använder du rätt fnuttar? Det borde vara den som sitter med * på tangentbordet.
https://dwheeler.com/lovelace/s8s1.htm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback