Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-29, 17:40
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Visst, de vann 2010 också men det var inte alls lika dominant, även om ryssen föll pladask på röva.

De hade lite problem mot Slovenien, eller om det var Lettland, men utöver det så släppte de knappt i något mål alls och tokdominerade motståndet. Mer än jag i alla fall någonsin sett Kanada göra det innan. Även Sverige stod sig slätt i finalen, och vad jag minns hade vi inte särskilt många farliga skott alls och de tokmanövrerade bort oss.

Vad var det med deras 2014-lag som var så dominant i jämförelse med andra lag? I tidigare OS, sen proffs kom in, har det ju varit betydligt jämnare och även fast man har haft en bra gissning om vem som kommer vinna så har det ändå varit högst osäkert innan slutsignalen under finalen tjuter.

Hade de en extra skinande gyllene generation? Låg felet snarare på andra lag, att andras 2014-generation inte var bra nog? Om proffs får lov att spela 2022 igen, kommer det vara fråga om samma dominans eller borde det vara mer "normalt" där alla de andra bra lagen faktiskt har en chans att slå dem?
Citera
2018-09-29, 17:41
  #2
Medlem
Nihennas avatar
Sen kan man ju ställa en bonusfråga; hade en oskadad Zetterberg och en Bäckström som fått spela gjort någon större skillnad i finalen?
Citera
2018-09-29, 18:11
  #3
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Sen kan man ju ställa en bonusfråga; hade en oskadad Zetterberg och en Bäckström som fått spela gjort någon större skillnad i finalen?

Klart de två hade gjort enorm skillnad för Tre Kronor.

Sen att beskedet om att Bäckström inte fick spela kom så pass tätt inpå tror jag störde det svenska laget enormt. Jag minns den finalen och svenskarna såg ut att vara helt under isen.

Jag klandrar absolut inte Bäckström på något sätt, det var istället fel att beskedet kom så pass sent om att han inte fick spela. Och som sagt tror jag det förstörde mycket för harmonin i laget inför finalen.

Men din huvudfråga om varför Kanada var så dominanta under (hela) OS 2014 kan jag inte direkt svara på. Jag minns inte riktigt vad de hade för spelare med, eller hur de andra lagens trupper såg ut då.
Citera
2018-09-30, 03:13
  #4
Medlem
Kanada har under lpmg tid varot ranalde runt 6e sta lag. Med extremt bra reklam och vinster över usa har man lyckats inbilla andr att man är bäst på hockey som nation år efter år.
Citera
2018-09-30, 05:37
  #5
Medlem
400Bens avatar
Svaret är nog rätt enkelt. Kanada var riktigt bra medan Finland och Tjeckien var svaga. USA floppade, Ryssland höll inte defensivt eller fick ihop alla ryska offensiva stjärnor och Sverige saknade nåt för att riktigt utmana ett starkt Kanada samtidigt som vi hade en Förbundskapten som inte höll och gjorde konstiga petningar som tex Hedman. Sedan blir det ju inte bättre att Sverige i finalen spelar utan Henrik Sedin, Henrik Zetterberg och Nicklas Bäckström. Det blev avbräck på helt fel spelare på helt fel positioner. Vi kan inte utmana Kanada i en OS-final med våra 3 bästa centrar borta. Vi spelade väl finalen med D.Sedin, Berglund, Kruger och Jimmie Ericsson som centrar. All respekt till de, men det är en VF och 3 defensiva centrar. Håller inte i en OS-final.

Kanada hade många bra centrar 2014 vilket var en fördel. Många i rätt ålder också runt 24-27 år som inte var mätta på framgång. Kanada hade inga svagheter som de andra lagen hade. Stjärnorna i de lägre kedjorna accepterade också sina roller. Men nej, tycker Kanada 2014 inte varit bättre än vad de skulle kunna ställa upp med de 4 åren som varit sen dess. Men visst är det en liten gyllene generation med Crosby, Toews, Tavares, Stamkos, Senguin, Benn, Hall, Bergerson, Marchard, Doughty, Vlasic, Keith, Burns, Subban, Weber, Letang, Price osv trots att alla inte var med i OS 2014.

Angående 2022 så tror jag att Kanada, Finland, Sverige, USA och ev. Ryssland alla kan slåss om det. Så det kommer nog vara mer normalt då.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2018-09-30 kl. 05:54.
Citera
2018-09-30, 16:34
  #6
Medlem
tcfmogs avatar
Det enkla skälet är att de flesta lag var lite sämre 2014 än 2010. Sverige hade ett bättre lag än 2010 men saknade sina tre bästa centrar.
Citera
2018-10-01, 08:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Det enkla skälet är att de flesta lag var lite sämre 2014 än 2010. Sverige hade ett bättre lag än 2010 men saknade sina tre bästa centrar.
Sedan är det en väldigt kort turnering. Man ska få ihop gruppen och så kan man hoppas att nyckelspelare är i form. Man får komma ihåg att det inte är som ett slutspel i en liga där spelarna är toppade, utan det är mer tillfälligheter.

Att Sverige som har ett mycket tunnare lag saknade tre centrar märks naturligtvis mycket mer än om det hänt Kanada.
Citera
2018-10-01, 11:41
  #8
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Sedan är det en väldigt kort turnering. Man ska få ihop gruppen och så kan man hoppas att nyckelspelare är i form. Man får komma ihåg att det inte är som ett slutspel i en liga där spelarna är toppade, utan det är mer tillfälligheter.

Att Sverige som har ett mycket tunnare lag saknade tre centrar märks naturligtvis mycket mer än om det hänt Kanada.

Jo Absolut, om jag inte minns fel hade Kanada med typ 9 centrar i truppen 2014, och det inga dåliga sådana heller. Då klarar man sig rätt bra även om det skulle uppkomma skador eller avstängningar.
Citera
2018-10-09, 00:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Även Sverige stod sig slätt i finalen

I Canada gäller en underbar vinna- och rakt på mål-inställning, och den ger resultat. I Sverige är det mer försiktighet, hänsyn, passa runt hela tiden bla, bla, bla...
Citera
2018-10-13, 00:04
  #10
Medlem
bees avatar
kärlek till spelet.... hängivenhet.... ibörjan av 2000 talet när jag bodde i Toronto och gick på matcher blandat med pub kvällar -- så satts det eld på motståndarnas flaggor innuti pubbarna... var alltid vänlig stäming trots allt allvar...... det blandat med en attityd av gemenskap byggs på skridkors i gathörn över allt i gathörnen.... ger ett överflöd av spelare som slaktar det mesta av gymnasie skolade svennar på rör.......
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback