Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-29, 15:20
  #1
Medlem
(ladda om och tryck stopp innan artikeln är helt laddad så kan ni läsa den)

https://www.dn.se/ekonomi/hm-chefen-...g-manniskosyn/

H&M:s vd Karl-Johan Persson är bekymrad över den politiska utvecklingen i Europa.

Karl-Johan får följande fråga:

"Hur ser du på de framsteg som Sverigedemokraterna gjorde i valet?
– Jag tycker det är tråkigt. Det bygger på rädsla och på en konstig människosyn."

Diskussionsunderlag:

Kan man som rädd SD väljare med konstig människosyn göra sina inköp hos H&M framöver, med gott samvete?

Det har ju gått sådär bra tidigare när företagare har vänt sig mot SD. Vissa har t.o.m gått i konkurs.

Tror ni H&M VD:ns utspel i politiken kan påverka H&M:s försäljning i Sverige med tanke på 1,2 miljoner röstade på SD?
Citera
2018-09-29, 15:32
  #2
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Det är väl fortfarande underbetalade indiska barn i tvivelaktiga arbetsmiljöer som tillverkar H&Ms kläder? Att de sedan skeppas runt halva jordklotet för att nå de nordiska butikerna gör inte att H&Ms kläder blir mindre miljövänliga än de redan är.

H&M är ett av kapitalismens allra fulaste trynen.
Citera
2018-09-29, 15:32
  #3
Medlem
InkMeBabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
(ladda om och tryck stopp innan artikeln är helt laddad så kan ni läsa den)

https://www.dn.se/ekonomi/hm-chefen-...g-manniskosyn/

H&M:s vd Karl-Johan Persson är bekymrad över den politiska utvecklingen i Europa.

Karl-Johan får följande fråga:

"Hur ser du på de framsteg som Sverigedemokraterna gjorde i valet?
– Jag tycker det är tråkigt. Det bygger på rädsla och på en konstig människosyn."

Diskussionsunderlag:

Kan man som rädd SD väljare med konstig människosyn göra sina inköp hos H&M framöver, med gott samvete?

Det har ju gått sådär bra tidigare när företagare har vänt sig mot SD. Vissa har t.o.m gått i konkurs.

Tror ni H&M VD:ns utspel i politiken kan påverka H&M:s försäljning i Sverige med tanke på 1,2 miljoner röstade på SD?

Det är ju upp till var och en att välja om de vill handla där eller inte men de kommer inte hamna i konkurs, det är jag rätt säker på. Själv kommer jag redan idag att handla lite extra hos H&M tack vare just det där uttalandet.
Citera
2018-09-29, 15:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
(ladda om och tryck stopp innan artikeln är helt laddad så kan ni läsa den)

https://www.dn.se/ekonomi/hm-chefen-...g-manniskosyn/

H&M:s vd Karl-Johan Persson är bekymrad över den politiska utvecklingen i Europa.

Karl-Johan får följande fråga:

"Hur ser du på de framsteg som Sverigedemokraterna gjorde i valet?
– Jag tycker det är tråkigt. Det bygger på rädsla och på en konstig människosyn."

Diskussionsunderlag:

Kan man som rädd SD väljare med konstig människosyn göra sina inköp hos H&M framöver, med gott samvete?

Det har ju gått sådär bra tidigare när företagare har vänt sig mot SD. Vissa har t.o.m gått i konkurs.

Tror ni H&M VD:ns utspel i politiken kan påverka H&M:s försäljning i Sverige med tanke på 1,2 miljoner röstade på SD?
Du menar att man som konsument ska ta reda på affärsägarens politiska hemvist? HM vet du nu, men de är givetvis inte ensamma om sin syn. Det kan bli besvärligt att handla ö.h.t om man har en tendens att få dåligt samvete.

Persson tar givetvis en risk i detta. Han riskerar en bojkott från ganska många men kalkylerar med risken där. Intressant att det inte bara är vinsten som driver. Speciellt nu när det går sämre för HM.

Vilka företagare är det som gått i konkurs p.g.a SD:s bojkott?
Citera
2018-09-29, 15:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkMeBaby
Det är ju upp till var och en att välja om de vill handla där eller inte men de kommer inte hamna i konkurs, det är jag rätt säker på. Själv kommer jag redan idag att handla lite extra hos H&M tack vare just det där uttalandet.

Trots att H&M och dessa ägare är topp 10 skattesmitare i Sverige.

Bra tänkt där du.
Citera
2018-09-29, 15:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Det är väl fortfarande underbetalade indiska barn i tvivelaktiga arbetsmiljöer som tillverkar H&Ms kläder? Att de sedan skeppas runt halva jordklotet för att nå de nordiska butikerna gör inte att H&Ms kläder blir mindre miljövänliga än de redan är.

H&M är ett av kapitalismens allra fulaste trynen.

För inte tala om att de toppar företagen och ägare som skattesmiter i Sverige.

Så här ännu en anledning att inte köpa H&M anser jag själv.
Citera
2018-09-29, 15:47
  #7
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkMeBaby
Det är ju upp till var och en att välja om de vill handla där eller inte men de kommer inte hamna i konkurs, det är jag rätt säker på. Själv kommer jag redan idag att handla lite extra hos H&M tack vare just det där uttalandet.

Typiskt vänsterfolk att stötta multinationella företag som suger ut fattiga och smutsar ner hav och grundvatten.

Tror faktiskt inte att folk som röstar SD handlar på HM. Sverigedemokrater är ofta medvetna och goda, tänker på andra och betalar hellre lite extra för humant framställda varor. Billig barnarbetesdkräp lockar inte, det får vänstern stå för. Vänstern som stöttar tobaksindustrin mer än någon annan grupp, och som är beroende av coca cola.
Citera
2018-09-29, 15:50
  #8
Medlem
Sjukt. Och vem handlar därifrån ens? Köper inte ens 2-pack strumpor eller boxers där. Riktigt Kina skit.
Citera
2018-09-29, 15:52
  #9
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
För inte tala om att de toppar företagen och ägare som skattesmiter i Sverige.

Så här ännu en anledning att inte köpa H&M anser jag själv.

Exakt. Det pappskallen på H&M inte tycks reflektera över är att H&M är ett budgetmärke - jag tänker spontant att 30-50% av deras kundkrets faktiskt röstade på just SD för ett par tre veckor sedan.
Citera
2018-09-29, 15:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Typiskt vänsterfolk att stötta multinationella företag som suger ut fattiga och smutsar ner hav och grundvatten.

Tror faktiskt inte att folk som röstar SD handlar på HM. Sverigedemokrater är ofta medvetna och goda, tänker på andra och betalar hellre lite extra för humant framställda varor. Billig barnarbetesdkräp lockar inte, det får vänstern stå för. Vänstern som stöttar tobaksindustrin mer än någon annan grupp, och som är beroende av coca cola.
Har du några tips var man som medveten person kan handla kläder med gott samvete?
Citera
2018-09-29, 15:56
  #11
Medlem
"Smarta" personers inkompetens inom politik är slående.

Handla begagnat. Är ju inne med trasiga kläder nu verkar det som.
Citera
2018-09-29, 15:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
(ladda om och tryck stopp innan artikeln är helt laddad så kan ni läsa den)

https://www.dn.se/ekonomi/hm-chefen-...g-manniskosyn/

H&M:s vd Karl-Johan Persson är bekymrad över den politiska utvecklingen i Europa.

Karl-Johan får följande fråga:

"Hur ser du på de framsteg som Sverigedemokraterna gjorde i valet?
– Jag tycker det är tråkigt. Det bygger på rädsla och på en konstig människosyn."

Diskussionsunderlag:

Kan man som rädd SD väljare med konstig människosyn göra sina inköp hos H&M framöver, med gott samvete?

Det har ju gått sådär bra tidigare när företagare har vänt sig mot SD. Vissa har t.o.m gått i konkurs.

Tror ni H&M VD:ns utspel i politiken kan påverka H&M:s försäljning i Sverige med tanke på 1,2 miljoner röstade på SD?

I princip bara tjejer och kvinnor som handlar på H&M, alltså inte SD’s största väljarbas. Vet ingen man som någonsin handlat där förutom invandrarkillar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback