Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-29, 15:06
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Tänker på t ex "veni, vidi, vici" (stavning?), "tärningen är kastad", "Et tu, Brutus?", Now I am become death, the destroyer of worlds" osv.
Vad är det som gör just dessa citat så himla viktiga historiskt?

Folk slänger liksom ur sig massa saker varje dag, och variationer av dessa har garanterat sagts av andra personer, varför har just dessa personens munbajsande fått sån otrolig vikt?

Nu är jag autistisk, och har ibland svårt för att se de sociala nyanserna i saker, men jag tycker, helt ärligt, att dessa citat bara låter otroligt fjantiga och larviga. Visst för att vissa kan vara lite småkul, men jag förstår verkligen inte hela grejen med att göra en sån stor sak så att, som exempel, min gamla historielärare ställde sig, utropade ett av de citaten och man nästan såg tårarna av stolthet i hans öron

Om jag ställer mig på gatan och utropar "Koppen är krossad på golvet!", så är det knappast någon som kommer tycka att det är fräckt. Det är knappast någon som kommer bry sig, utan snarre tycka man är fjantig. Sen är man visserligen inte en politisk ledare, men jag har svårt att föreställa mig att det direkta folket i dessa herrars närhet INTE hade svårt att hålla sig för skratt när dessa saker sades... eller?
Citera
2018-09-29, 15:24
  #2
Medlem
gorillaspactuss avatar
"Alea iacta est" är "tärningen är kastad"
"Veni, vidi, vici" är "I came, I saw, I conquered"

Men okej.

Det är den historiska bakgrunden, signifikansen och den emotionella kopplingen till citatet som gör det betydelsefullt, också ofta för att man kan dra paralleller till sitt egna liv.

Majoriteten slänger sig med citat bara för att låta smarta, ofta tatuera in det på sig för att fejka ett emotionellt djup som inte finns.
Citera
2018-09-29, 15:26
  #3
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorillaspactus
"Alea iacta est" är "tärningen är kastad"
"Veni, vidi, vici" är "I came, I saw, I conquered"

Men okej.

Jo jag vet, jag hade bara inte den rakt i huvudet så skrev bara den svenska översättningen.
Citera
2018-09-29, 16:02
  #4
Medlem
Enzymes avatar
Vissa uttalanden av kända personer är efterhandskonstruktioner och det finns Inga egentliga bevis på att vederbörande faktiskt har sagt det som påstås.
Citera
2018-09-29, 16:45
  #5
Avstängd
therefores avatar
Därför att vissa under historiens gång har lyckats få en snilleblixt och lyckats sätta ord på ett komplext problem, en tanke eller en situation som annars skulle ta flera månader att förklara, och göra det så kort det bara går, så att andra enkelt kan snappa upp det.

En lång strimma data, på några väl valda ord.

Jag tänker ofta på Bruce Lee när jag funderar på quotes. Hans lärdomar kommer ifrån all tid han spenderat på fighting och analysera slag och sparkar ad infinitum. Men så mycket av det han lär, spiller även ut i vanliga livet. Alldagliga situationer som man kan dra nytta av något citat likt detta.

https://www.youtube.com/watch?v=cJMwBwFj5nQ
__________________
Senast redigerad av therefore 2018-09-29 kl. 17:01.
Citera
2018-09-29, 18:51
  #6
Medlem
Ankdammsmans avatar
De får en, möjligen orättvis, bonus för att de sades för länge sen av kända personer. Historiens tyngd och allt det där.

(Jämför med en låttext. Det mesta är egentligen dravel, men kontexten ger det mening för folk.)
Citera
2018-09-29, 21:05
  #7
Medlem
Det handlar ju om citatens ursprungliga kontext och att de ofta är så smart uttryckta att de går att överföra till andra händelser. "Tärningen är kastad" - som antingen ska ha sagts på latin eller grekiska - är ju svårförståelig om man inte förstår betydelsen. Caesar hade just lett sin armé över floden Rubicon, in i det egentliga Italien och därmed startat ett inbördeskrig; en handling som likt kastandet av en tärning inte kunde göras ogjort. Citatet uttrycker dessutom ett vågspel och kan därför knappast ersättas med exempelvis "koppen är krossad på golvet".

Är uttrycket historiskt viktigt? Onekligen har det inspirerat många genom årtusendena, och det ger därtill (om vi antar att det faktiskt sades) en närmare bild av personen Caesar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback