Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-29, 21:24
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Absolut, men frågan är hur mycket de kommer att "flyga". Det kommer snarare att vara någon som övervakar situationen. Idag krävs det kapten och andrepilot i cockpit. Men räkna med att arbetstillfällena kommer att minska de kommande 45 åren.

Antagningsperioden verkar se ut som såhär

31 okt: sista dag att delta på Recruitment Day för att söka en av de 12 CSN-berättigade platserna (går du vidare till steg två i rekryteringsprocessen gäller nedanstående datum)

8 nov: sista dag att göra steg två i rekryteringsprocessen Kompassen (bokas efter det att du fått besked att du gått vidare efter Recruitment Day)

26 nov: antagningsbesked, du får besked om en beviljad CSN plats, reservplats eller EJ antagen

21 nov: fysikprov (för dig som saknar fysik 1a finns möjlighet att göra ett fysikprov hos Svensk Pilotutbildning)

3 dec: tacka ja/nej till din plats

10 dec: behöver vi senast ha mottagit betyg, medical class 1, flygpsykologiskt lämplighetstest samt utdrag ur Polisens belastningsregister.

7 jan: kursstart
Rätta mig om jag har fel men chansen att komma in i en statsfinansierad pilotutbildning är liten eftersom platserna ofta är få?

Vad sägs om den här idén... man ansöker till alla statsfinansierade pilotutbildningar, kommer man in i en så är det honung, flera... superhonung för då kan man välja den som passar bäst... men om man inte kommer in i någon av dom så får man finansiera skiten själv... vad sägs?
Citera
2018-09-29, 21:27
  #26
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmSchockla
Rätta mig om jag har fel men chansen att komma in i en statsfinansierad pilotutbildning är liten eftersom platserna ofta är få?

Vad sägs om den här idén... man ansöker till alla statsfinansierade pilotutbildningar, kommer man in i en så är det honung, flera... superhonung för då kan man välja den som passar bäst... men om man inte kommer in i någon av dom så får man finansiera skiten själv... vad sägs?
Det låter väl som det vettigaste alternativet, du ska däremot vara medveten om att vissa skolor tar en depositionskostnad.


Citat:
Den första delen är en anmälningsavgift på 119.000 kr och avgiften inbetalas i sin helhet innan utbildningsstart. Denna summa betalas endast tillbaka om man inte erhåller ett Medical Class 1 eller klarar flygpsykologiskt test innan kursstart. Efter påbörjad utbildning finns ej möjlighet till att få anmälningsavgiften återbetald.
Den andra delen är avgifter i samband med genomförandet av praktiska flyg- och simulatorlektioner : ”Pay-as-you-fly”. Det innebär att avgiften uppstår först när studenten har genomfört ett flyg eller simulatorpass. Därför varierar avgifterna beroende på vart i utbildningen man befinner sig. Nedan finns ett uppskattat kostnadsflöde som visar hur kostnaderna kan sprida sig under utbildningstiden.
Citera
2018-09-29, 21:31
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Det låter väl som det vettigaste alternativet, du ska däremot vara medveten om att vissa skolor tar en depositionskostnad.
Jag tror inte att citatet handlar om en statsfinansierad pilotutbildning... det verkar inte så...
Citera
2018-09-29, 21:36
  #28
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmSchockla
Jag tror inte att citatet handlar om en statsfinansierad pilotutbildning... det verkar inte så...
Hos Svensk pilotutbildning finner jag dessa kostnader. Vad jag tolkar det som kommer man att vara tvungen att betala in dessa avgifter som betalas tillbaka i efterhand. Det verkar inte heller som att Yrkeshögskolan finansierar hela pilotutbildningen heller. Kan säkert finnas andra skolor som är helt finansierade av staten.

http://www.svenskpilotutbildning.se/...r-och-upplagg/

Citat:
Finansiering
Svensk Pilotutbildning kommer tillsammans med dig att sitta ner och skräddarsy en finansiell lösning som passar just dig. Vi samarbetar med olika finansiella institutioner som CSN och Swedbank.

CSN
Bidrag på 791kr/vecka i 96 veckor och studielån på 1820kr/vecka i 96 veckor. Dessutom kan man få ett lån till undervisningsavgift på 2912kr/vecka i 96 veckor. Totalt bidrag och studielån från CSN = ca 540 000 kr. (Tilläggslån och lån för certifikatkostnader och liknande kan också vara möjligt).

Vad jag tolkar det som kan du maximalt få 540 000 kr i CSN på en sådan utbildning. Finns inte heller någon information om det är tänkt att dessa 540' skall inkludera boende och levnadskostnader.
Citera
2018-09-29, 22:00
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Hos Svensk pilotutbildning finner jag dessa kostnader. Vad jag tolkar det som kommer man att vara tvungen att betala in dessa avgifter som betalas tillbaka i efterhand. Det verkar inte heller som att Yrkeshögskolan finansierar hela pilotutbildningen heller. Kan säkert finnas andra skolor som är helt finansierade av staten.

http://www.svenskpilotutbildning.se/...r-och-upplagg/



Vad jag tolkar det som kan du maximalt få 540 000 kr i CSN på en sådan utbildning. Finns inte heller någon information om det är tänkt att dessa 540' skall inkludera boende och levnadskostnader.
Det verkar fortfarande inte vara en statsfinansierad pilotutbildning... och de där 540 000 ska inkludera boende...
Citera
2018-09-29, 22:26
  #30
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmSchockla
Det verkar fortfarande inte vara en statsfinansierad pilotutbildning... och de där 540 000 ska inkludera boende...
Du verkar ha rätt, det ska tydligen finnas totalt 40 platser nationellt finansierade av staten.

http://fordonskurser.se/nyhet/just-n...ilotutbildning

Artikeln är 2 år gammal, men antar att samma fortfarande gäller

Citat:
Varje år erbjuder Yrkeshögskolan ett stort antal utbildningsplatser för yrkeskategorier som saknas eller behöver bli bredare på den svenska arbetsmarknaden. Sedan ett par år tillbaka är Trafikflygarutbildningen en sådan – en möjlighet att gå en statligt finansierad pilotutbildning för att bli yrkespilot på flygplan. Från och med detta år finns även samma möjlighet för att bli helikopterpilot. Det finns ett stort nationellt behov av duktiga helikopterpiloter till exempelvis sjöräddning, fjällräddning, ambulansflyg eller inspektionsuppdrag så arbetsmarknaden är vidöppen. Båda utbildningsvarianterna, till flyg och helikopter, är alltså gratis, de är studiemedelsberättigade och efter två års betalda studier har du både ett attraktivt yrkesflygcertifikat och aktuella kontakter inom branschen!
Citera
2018-10-19, 18:01
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Återigen, det finns 20 platser. Tusentals sökande per plats. Förstår du nu varför inte ALLA gör på det sättet? Vidare startar inte den utbildningen varje läsår.

Nej, fel. I år var det ca 150 sökande till 20 platser på TFHS.

Någon som gjort testerna där idag eller igår? Gjorde dem idag och vore kul att dela tankar.
Citera
2018-12-14, 20:54
  #32
Medlem
Frågan är om du snackar helikopter eller flygplan.

Flygplan har 3(eller 2) skolor i Sverige där du kan söka in och få din licens gratis*. Norge har även en uppe kring Trondheim (eller om det var Tromsø?) men där måste du göra ett antagningsprov som är helt på norska och med så komplicerad norska så att inte ens norskarna riktigt begriper frågorna helt.
*=Med viss sanningsmodifikation

Helikopter är enda vägen(som jag känner till) via militären. Då behöver du GMU och klara av deras tester. De är något mer stränga än vad som krävs på ett Medical Klass 1 (komersiell pilot).

Polisflyget är bara glömma. En jag gick kursen med är inom polisflyget göteborg men inte som pilot utan han är den som bestämmer över vad helikoptrarna ska göra osv. Han hade varit polis i 25år och 15 av de var inom SOG. Han sa att reklamerna om att "folk som tar helikoptercert kan jobba inom polis, ambulans, sjöräddning osv" var bara bullshit. Polisen tar endast in 1-2 st per år och oftast är det internt. Det är en lång resa för att ta sig dit och inget att sikta på om man inte redan har varit polis i 20+ år. Sjöräddningen är vad jag vet inte någon som utbildar folk "gratis" och du behöver ha ATPL cert för att flyga inom alla tre (Polis, ambulans, sjöräddning) då de klassas som tvåpilots-system. Ambulansen utbildar heller inte piloter och de ser helst att man har en rätt stor erfarenhet innan man får sätta sig där och ratta då deras flygning hänger på liv och död.

Annars så är det väl bara betala privat. Jag går helikopter nu och betalar allt ur egen ficka. Ambitionerna är att jobba komersiellt inom familjeföretaget Arctic Air.

Beroende på vad du ska flyga helikopter/flygplan, komersiellt/privat så är rätt olika.
Jag skulle säga kör på bara! Det är en frihet få får uppleva och iaf för flygplan så är nog denna generation de sista som kan gå kursen innan det blir helt datastyrt. Helikoptrar är på det säkra ett bra tag till framöver. Har du några funderingar så svarar jag gärna på de.

Ps. det är inte så jävla dyrt som alla tror att det är ;-)
Citera
2018-12-14, 20:56
  #33
Medlem
PS! Gå absolut inte via Svensk Pilotutbildning. De vet knappt vad de sysslar med och man ska inte lyssna på de. Jag kan rekommendera många betydligt bättre om du är intresserad.
Citera
2020-07-30, 22:41
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmSchockla
Nu förstår jag inte... om det finns statsfinansierade pilotutbildningar, varför gå på de som inte är statsfinansierade? låter lite dumt...

Därför att det är nästintill omöjligt att komma in på de statliga typ tfhs. De som kommer in är riktigt skarpa men vill sen ändå inte jobba med det .
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback