Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-29, 13:09
  #1
Medlem
japanskbruds avatar
gjort test nu med rostfri panna vs teflon från ica basic .. Samma smet .
Franska raggmunkar .. på teflonpannan blir dom som papper , smakar nästan inget..
Hur bra somhelst på den rostfria obelagda ..Frasig yta, mjuka innuti.. .. även om det bränner fast lite lätt ..varför? Smakar 20 gånger bättre också .. :P
Citera
2018-09-29, 13:13
  #2
Medlem
Jellohs avatar
En gjutjärn avger ju järn i maten (vilket bara är nyttigt), kan ju vara det?
Citera
2018-09-29, 13:22
  #3
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Vet inget om skillnader i smaken, men när det kommer till pannans vikt och att maten inte bränner fast så är ju teflon att föredra...
Citera
2018-09-29, 13:22
  #4
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Gammal hederlig gjutjärnspanna ska det vara.
Skillnaden på min stekta svamp är som natt och dag i gjutjärn jämfört med teflon.
Citera
2018-09-29, 13:41
  #5
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Gammal hederlig gjutjärnspanna ska det vara.
Skillnaden på min stekta svamp är som natt och dag i gjutjärn jämfört med teflon.
På vilket sätt smakar svampen bättre...?

Jag har en av varje, men använder bara telfonpannan... Bör jag gå över till gjutjärnspannan för att få bättre smak på min dagliga ranson av stekt svamp...?
Citera
2018-09-29, 14:19
  #6
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
gjort test nu med rostfri panna vs teflon från ica basic .. Samma smet .
Franska raggmunkar .. på teflonpannan blir dom som papper , smakar nästan inget..
Hur bra somhelst på den rostfria obelagda ..Frasig yta, mjuka innuti.. .. även om det bränner fast lite lätt ..varför? Smakar 20 gånger bättre också .. :P

Är det inte bara så enkelt att du använder mer matfett när du använder den vanliga stekpannan medan teflonpannan inte behöver så mycket matfett.
Citera
2018-09-29, 14:33
  #7
Medlem
Utav personlig men vældigt limiterad erfarenhet så skulle jag vilja påstå att ægg stekta på teflon-panna smakar sæmre æn i rostfritt stål eller div. panna.


Edit: Læste något på Reddit elr øvrig hemsida hæromdagen om någon fanat konspirationsteoretiker som ville påstå att teflonet vid værme avløser någon kemikalie som då beblandas med maten, av morbida skæl skulle detta då ske. Likt Chemtrails.
__________________
Senast redigerad av FreeLazis 2018-09-29 kl. 14:35. Anledning: -en (personlig)
Citera
2018-09-29, 15:26
  #8
Medlem
Shoffens avatar
Smaken är bäst i gjutjärn, man använder lite mer fett i dem. En teflonpanna ska du ej behöva använda fett eller olja i.


Började att använda gjutjärn mer och mer för några år sedan, använder bara gjutjärn idag. Stekpanna, gryta, plättjärn av den enkla anledningen att inget bränner fast i dessa, enkla att rengöra. Nackdelen är vikten men det finns grytor med tunga kanter och tjockare botten med.

Körde bara teflon förut från det att man föyttade hemifrån och många år framåt för då gillade jag att de var lätta och lättdiskade,fram till att man hade råkat ha för hög värme i dom, för då blev de totalt värdelösa, blev lätt repiga och allt fastnade. Provade även en panna med keramisk beläggning. Den var med bra tills den med började få repor.
Nej använde ej några redakap i metall, kom på att de blev repiga när man förvarade dom staplade i skåpet.
Citera
2018-09-29, 16:11
  #9
Medlem
Att maten först fäster i metallen är en bidragande faktor till att stekytan blir mycket bättre i framförallt rostfria pannor, men även gjutjärn. Fonden i botten av pannan är även vissa gånger önskvärt, ibland inte. Ändamålet styr valet av material.

Jag köper inte alltid resonemanget gjutjärn vs nonstick. Inte ens den mest välskötta gjutjärnspannan ger likvärdigt resultat som med en nonstickpanna för vissa rätter. Att göra en perfekt fransk omelett, att steka en skinnfri bit fisk utan färg, eller när man vill ha en bra karamellisering enbart på livsmedlet man steker är några exempel.

Om man eftersträvar ett bra resultat framför fettsnål matlagning så ska man ändå inte steka i mindre fett med en nonstickpanna. Med för lite stekfett så har inte livsmedlet samma kontakt med ytan av materialet, vilket ger sämre stekyta.

Personligen använder jag främst rostfritt och nonstick, då ffa större gjutjärnspannor värmer så ojämnt på induktion. En riktigt tjockbottnad rostfri panna från t ex Fissler har nästan lika bra egenskaper att lagra värme som en tjock gjutjärnspanna.
__________________
Senast redigerad av danneln 2018-09-29 kl. 16:16.
Citera
2018-09-29, 17:34
  #10
Avstängd
therefores avatar
Har också märkt att vissa saker smakar sämre i olika pannor. Finns flera typer än det här, så om du gör något mega test PM'a gärna om du kommer fram till i vilken det smakar bäst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback