Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-29, 17:43
  #13
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Detta låter intressant! Varför valde man att plantera in igelkottar? Fanns det någon nytta med det? Ormbekämpning?

Man kan tycka att igelkottar som åtm jag tror är ett väldigt gammalt djur evolutionärt ska vara rätt så resistent mot inavel. De kanske blir könsmogna snabbt så att det hinner inavlas många generationer på de 20 år du nämner.

Åter till trådens topic: Jag var ofta i Stockholm för 15-10 år sedan, då såg man små kaniner som skuttade omkring på gräsplätter under/i anslutning till vägbroar, planfria korsningar och liknande. Små gröna öar i hav av asfalt.

Tydligen var det folk som hade tröttnat på ungarnas tamkaniner som släppte ut dem, frågan om de k'niner jag såg var överlevande utsläppta exemplar eller om det var en livskraftig population som levde och reproducerade sig.

Du nämnde svaret själv: ormbekämpning. Då talar vi om huggorm då snokar är väldig ovanliga/obefintliga inom det nämnda området. (Även kopparödlor är väldigt ovanliga).

Eftersom kaninstammen i Gävle är självåterproducerande med kraft så lär ju Stockholmskaninerna också vara det då Stockholms klimat är mycket mildare än Gävles norrlandsklimat. (Ja, Gävle ligger i Norrland.)

Jag tror det var 4 stycken igelkottar som planterades. Då blev genetiken utsatt.
Citera
2018-09-29, 17:49
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Gotland. Det finns ju redan en hel del kaniner där. Bara att öka på antalet, bra mat för hungriga gotlänningar också. Gotlands kaninerna har ju varit utsatta för decimering så de kan behöva lite förstärkning och nya friska gener.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ldkaniner-hart

Känns inte riktigt som det passar in på "västkustens mindre obebodda öar."
Det finns lite holmar mest antagligen är för små, finns ju mårddjur och rovfåglar med i bilden dessutom.
Citera
2018-09-29, 18:10
  #15
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B

Eftersom kaninstammen i Gävle är självåterproducerande med kraft så lär ju Stockholmskaninerna också vara det då Stockholms klimat är mycket mildare än Gävles norrlandsklimat. (Ja, Gävle ligger i Norrland.)

Jag tror det var 4 stycken igelkottar som planterades. Då blev genetiken utsatt.

Fyra kottar, det förklarar saken.

De gräsplättar jag pratade om var kanske på högst 100 kvadratmeter styck, isolerade från varandra geografiskt, kan kaniner överleva på så lite gräs?

Att kaniner klarar klimatet i mälardalsregionen vet jag. Jag vet folk som har tamkaniner utomhus i Norrbotten och de överlever.
Citera
2018-09-29, 18:21
  #16
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Fyra kottar, det förklarar saken.

De gräsplättar jag pratade om var kanske på högst 100 kvadratmeter styck, isolerade från varandra geografiskt, kan kaniner överleva på så lite gräs?

Att kaniner klarar klimatet i mälardalsregionen vet jag. Jag vet folk som har tamkaniner utomhus i Norrbotten och de överlever.

De svenska meniga tillika indelta soldaterna som många svenskar har släktskap med (indelningsverket avskaffades år 1905) klarade både ko och get mm på 10 000 kvadrat, så ja, det borde räcka.
Citera
2018-09-29, 18:33
  #17
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
De svenska meniga tillika indelta soldaterna som många svenskar har släktskap med (indelningsverket avskaffades år 1905) klarade både ko och get mm på 10 000 kvadrat, så ja, det borde räcka.

Du har nog rätt ändå.

Du tror inte att de hade rätt att slotta foder på nån myr eller allmänning?
Citera
2018-09-29, 18:42
  #18
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Du har nog rätt ändå.

Du tror inte att de hade rätt att slotta foder på nån myr eller allmänning?

Nja.
Däremot brukade en viss mängd säd mm ingå som betalning från Rotens bönder. (Rote var det antal bönder som var skyldiga att försörja en soldat/befäl).
Citera
2018-09-30, 10:14
  #19
Medlem
Hisingen är ju redan full med kaniner , såg en vid nya brofästet på fastlandet också sist jag var i GBG så snart kryllar det nog av dem (stackars botaniska) även i centrala staden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback