Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-28, 20:14
  #1
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Har jag ett moraliskt ansvar ifall jag säljer droger till någon och denne sedan överdoserar och dör? Borde jag ha ett juridiskt ansvar?
Citera
2018-09-28, 20:23
  #2
Medlem
arcsins avatar
Jag kan inte se hur du har ett moraliskt ansvar. Det är som att säga att bilförsäljaren har ett ansvar om den som köper bilen kör ihjäl sig.
Citera
2018-09-28, 20:28
  #3
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Har jag ett moraliskt ansvar ifall jag säljer droger till någon och denne sedan överdoserar och dör? Borde jag ha ett juridiskt ansvar?

Moraliskt: Det vet bara du? Än finns ingen moralens lagbok?
Juridiskt: Ja, det är väl olagligt att kränga olagliga droger, kräng lagliga, folk blir hooked på allt dessa dagar?
Citera
2018-09-28, 20:34
  #4
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Moraliskt sätt: Nej. Sålänge du inte langar till 15-åringar.
Du har inte ansvar för andra människors handlingar.

Samma som att Systembolaget inte tar ansvar ifall någon super ihjäl sig med sprit de köpt därifrån.

Juridiskt så vet jag inte, men om jag får gissa så tror jag inte du har något ansvar för heller om du bara sålt till personen som överdoserar.
Citera
2018-09-28, 20:34
  #5
Medlem
franges avatar
Kolla hur det gick för fentanylförsäljarna som nyligen åtalades och dömdes efter att ett tiotal kunder avlidit av drogerna. I Stockholmsfallet slutade det med fem och ett halvt års respektive fyra års fängelse för de båda åtalade.
http://www.sodertornstingsratt.domst...r-pa-internet/

Ett annat fall där en säljare från Motala åtalats för samma sak (hittar dock ej tråden om det, hur domen slutade).
https://www.expressen.se/nyheter/bro...man-misstankt/
Citera
2018-09-28, 20:35
  #6
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Moraliskt: Det vet bara du? Än finns ingen moralens lagbok?
Juridiskt: Ja, det är väl olagligt att kränga olagliga droger, kräng lagliga, folk blir hooked på allt dessa dagar?

Frågorna avser såklart vad ni tycker utifrån era moraliska system. Även den juridiska frågan var om man borde ha ett juridiskt ansvar utöver att det är olagligt med drogförsäljning. Dvs om man ska kunna dömas för vållande till annans död eller liknande.
Citera
2018-09-28, 20:41
  #7
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Frågorna avser såklart vad ni tycker utifrån era moraliska system. Även den juridiska frågan var om man borde ha ett juridiskt ansvar utöver att det är olagligt med drogförsäljning. Dvs om man ska kunna dömas för vållande till annans död eller liknande.
Är varorna exakt som de marknadsför och inte sålda till minderåriga så ser jag inte varför man ska ha ett ansvar för vad vuxna människor väljer att göra frivilligt. Det är skillnad på att sälja H och marknadsföra det som H än att sälja fenta och marknadsföra det som H.
Citera
2018-09-28, 20:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Har jag ett moraliskt ansvar ifall jag säljer droger till någon och denne sedan överdoserar och dör? Borde jag ha ett juridiskt ansvar?

Beror på vad du säljer och till vem du säljer om du frågar mig.
Citera
2018-09-28, 20:45
  #9
Medlem
Jag skulle vilja säga ja. Om du säljer det till fel person och denne dör så ja absolut.
Citera
2018-09-28, 20:57
  #10
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Frågorna avser såklart vad ni tycker utifrån era moraliska system. Även den juridiska frågan var om man borde ha ett juridiskt ansvar utöver att det är olagligt med drogförsäljning. Dvs om man ska kunna dömas för vållande till annans död eller liknande.

Jag personligen skulle inte kunna se mig själv i spegeln om jag sålt tunga olagliga droger till någon. Av de enkla anledningarna att de är tunga och olagliga, och att det finns en risk att jag säljer något som kan orsaka din död. Förvisso skulle jag kunna sälja körsbär till dig som du satte i halsen och dog av. Men att sälja på dig ett begär (som droger ofta tenderar att bli) och som dessutom kan kosta dig ditt liv, skulle framkalla oskön stämning inuti mig. Angående körsbäret; det skulle givetvis plåga mig att köparen dog, men jag skulle inte anklaga mig själv, eller känna smuts, som jag antar att jag skulle känna om jag sålde tung narkotika.

En människa över 18 år bör ju rimligen kunna ta ansvar för sina egna val och handlingar kan man tycka å ena sidan. Men nu fungerar det ju inte så. Att sälja tunga olagliga droger på ett olagligt vis tycker jag ska vara straffbart och kännbart. Försäljning av allehanda cannabis tycker jag ska vara okej och även lagligt, det ska inte vara straffbart som det är idag.
Citera
2018-09-29, 18:06
  #11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Har jag ett moraliskt ansvar ifall jag säljer droger till någon och denne sedan överdoserar och dör? Borde jag ha ett juridiskt ansvar?
This is not personal, just business. BAM!

Nej du, så lätt tycker jag inte att kriminella ska komma undan. Inte juridiskt och framför allt inte moraliskt. Har en person dött pga att du tjänar pengar på att han köper olagliga och livsfarliga droger? Shame on You! Hoppas verkligen du åker in på väldigt väldigt lång tid.

Mina 2 ¢.
Citera
2018-09-29, 18:11
  #12
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Nej, du har inget ansvar över personen du säljer till.

Dock, är det en 15 åring som köper heroin och sen överdoserar&dör så hade jag som "langare" inte mått så jävlab bra och funderat över livet. Som tur är så är jag inte i en situation som skulle kunna föranleda sagd händelse, men det hade inte varit roligt.

Sen har väl alla ett personligt ansvar över vad dom själva stoppar i sig, känner att om man är villig och självmant petar i sig starka grejer så får man vara påläst eller hantera konsekvenserna, om konsekvensen är döden så är det väl dags att dö ändå, är man knasig och
tar dödliga doser så dör mán tillslut och det är ingen annans fel en den som dör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback