Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-28, 20:10
  #1
Medlem
Hej!
Om jag betalt skatt i Augusti för min bil och säljer den i Oktober.
Hur blir det med fordonsskatten, vem betalar den, den nya ägaren eller jag?
Hur löser man betalningen då på smidigast sätt?
Ska man ta pengar vid försäljning för skatten/ge till nya ägaren eller hur fungerar det?

Tack!
Citera
2018-09-28, 20:12
  #2
Medlem
Om du betalt skatten i augusti och det var då den skulle betalas så är skatten betald till nästa år, den nya ägaren behöver inte betala skatt igen, förutsatt att ni inte ställer av bilen vid ägarbytet. På transportstyrelsen kan du se hur mycket du får tillbaka om du ställer av den innan ägarbytet.
Citera
2018-09-28, 20:12
  #3
Medlem
Fizzbacks avatar
Ställer du av bilen betalas återstående skatt kvar till dig, och ägaren får då betala in skatt om han ställer på den.

Om du låter bilen vara påställd kommer skatten du betalt vara kvar till Augusti nästa år, då den som äger bilen just då får hem inbetalningskort på skatten.

Om skatten ingår beror lite på, det känns seriöst att sälja med skatten betald om det är en bil som kostar lite. Men en bil för några tusenlappar kan jag förstå att man kan sälja oskattad eller baka in skatten i priset.
Citera
2018-09-28, 20:14
  #4
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
Hej!
Om jag betalt skatt i Augusti för min bil och säljer den i Oktober.
Hur blir det med fordonsskatten, vem betalar den, den nya ägaren eller jag?
Hur löser man betalningen då på smidigast sätt?
Ska man ta pengar vid försäljning för skatten/ge till nya ägaren eller hur fungerar det?

Tack!

Du har redan betalat skatten för ett år framöver och skatten följer med bilen. så den nya ägaren behöver inte betala skatt förens oktober nästa år.

Den som äger bilen den månad då skatten skall betalas skall betala skatten.

så köper du en bil 2:e Oktober och skatten skall betalas senast Oktober så är det säljaren som skall betala.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback