Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-28, 18:01
  #1
Medlem
speedygonsalezs avatar
Har en stationär PC utan trådlöst kort, har en nätverkskabel i en "wireless cable voice gateway" (NETGEAR), antar det kallas router?

..men har ju en android, en gammel sleten en dock, Sony xperia E1, den hittar ju wifis ibland, bor jävligt centralt och finns många i närheten.

Såå nu till frågan:

Går det på något sätt använda telefonen med USB kabel eller nått och typ använda den för att hitta nätverk att i sin tur ansluta till med min PC,

Tänkte längre fram köpa ett (trådlöst nätverkskort?) med sån där jävla antenn på som man får huvudvärk av om man är nära, skiten knastrar o grejer men man hittar ju nätverk fan 3km bort

Har nämligen ett shoppingcenter i närheten med gratis wifi hehehe, då behöver jag ju fan inte pröjsa en röding i månaden på bredband längre.

ursäkta om det blev grumligt eller veligt, har vart vaken ett tag
Citera
2018-09-28, 18:12
  #2
Medlem
gorillaspactuss avatar
Glöm det.
Citera
2018-09-28, 18:28
  #3
Medlem
Jag tror det kan gå ja.
Förutsatt att du hittar ett s.k. öppet Wifi,
alltså att du kommer åt det utan lösenord.
Citera
2018-09-28, 18:47
  #4
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Det vetenskapliga underlaget för att man skulle få huvudvärk av Wifi är om möjligt ännu obefintligare än för att man skulle få det av mobiltelefoners mobilnätssändare.

Iofs så lär effekten på mobilens wifi vara lägre än för ett nätverkskort men förbindelsen blir motsvarande sämre.

Om du har en irrationell rädlsa för "strålning" så skaffa nätverkskort och koppla en extern riktantenn som du placerar en bit bort. Du får en bra förbindelse (och mindre ofarlig icke-joniserande strålning än från din mobil).
Citera
2018-09-29, 12:39
  #5
Medlem
speedygonsalezs avatar
drar la och köper en ASUS usb-N13 eller N-53 då, då kan man väl skanna nätverk? finns ju alltså i samma hus

WPA2 finns det la nått program man kan köra för att "låna" deras bredband lite ??

minns att min bror hade nån USB sticka med en jävla massa program som öppnade allting från WEP till WPA2, självklart tog WPA2 längre tid men..

kör windows 7, nån som vet en hemsida som har liknande program?
Citera
2019-01-30, 11:01
  #6
Medlem
zixls avatar
Här har du så det räcker och blir över om du redan har ett gratis i närheten. Själv kör jag med Alfa vid behov.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...+wifi&_sacat=0
Citera
2019-01-30, 12:08
  #7
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedygonsalez
drar la och köper en ASUS usb-N13 eller N-53 då, då kan man väl skanna nätverk? finns ju alltså i samma hus

WPA2 finns det la nått program man kan köra för att "låna" deras bredband lite ??

minns att min bror hade nån USB sticka med en jävla massa program som öppnade allting från WEP till WPA2, självklart tog WPA2 längre tid men..

kör windows 7, nån som vet en hemsida som har liknande program?
Att knäcka WPA2 tar 734 år om dom använt ett enkelt lösenord... Lycka till och använd öppna nätverk dom är gratis som du sa!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback