Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-28, 13:21
  #1
Medlem
Sinraths avatar
Jag söker en vinterjacka som ska klara temperaturer från ca -5 till -15 grader. Priset i runda slängar borde vara mellan 1000 - 4000. Den ska ha ett par varma fickor för händerna och en huva man kan fälla upp och dra åt så den inte blåser av huvudet. Gärna något som andas eller kan öppnas för att andas som tex dragkedja i armhålorna, om det inte blir motsägelsefullt med mina andra krav. Ett lite mer stryktåligt yttermaterial är ett plus men inte tvunget.

De exakta färgerna, formerna, design eller typ av jacka är inte så viktigt så länge det håller liknande kraven ovan. Det jag har just nu är en Fjällräven Greenland Winter Jacket och den är bra i kortare och lite mildare vinterväder ner till -5 men det går inte hålla sig varm oavsett vad man stoppar under om det blir värre än så upplever jag, särskilt om man står stilla en längre stund. Ett stort plus är G-1000 textilen som är väldigt tålig.

Några jag tittat på:
Tenson Himalaya (svårt och få reda på hur varm den är)
Peak Performance Frost Down (verkar rejält stor)
Peak Performance Helium Hood (kanske inte tillräckligt varm)
The North Face Himalayan (dyrare än vad jag vill ge, en recension säger dock den kan hittas billigare men kanske är fake då?)
Citera
2018-09-28, 13:25
  #2
Medlem
Fjällräven gillar jag.
Citera
2018-09-28, 13:45
  #3
Medlem
Enzymes avatar
Tierra (?) år jag för mig att det heter. Riktigt bra och inte sönderxponerat. Cat är najs också. Fjällräven är bra.
Citera
2018-09-28, 14:22
  #4
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Fjällräven gillar jag.

Jo, jag med, därför jag skrev att jag hade en . Har du någon annan att rekommendera som inte är alldeles för lik?

Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Tierra (?) år jag för mig att det heter. Riktigt bra och inte sönderxponerat. Cat är najs också. Fjällräven är bra.

Kollar in Tierra på naturkompaniets hemsida och det verkar vara bra grejer så långt. Lägger till det i listan över märken att kolla upp närmare. Tack.
Citera
2018-09-28, 15:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Jag söker en vinterjacka som ska klara temperaturer från ca -5 till -15 grader. Priset i runda slängar borde vara mellan 1000 - 4000. Den ska ha ett par varma fickor för händerna och en huva man kan fälla upp och dra åt så den inte blåser av huvudet. Gärna något som andas eller kan öppnas för att andas som tex dragkedja i armhålorna, om det inte blir motsägelsefullt med mina andra krav. Ett lite mer stryktåligt yttermaterial är ett plus men inte tvunget.

De exakta färgerna, formerna, design eller typ av jacka är inte så viktigt så länge det håller liknande kraven ovan. Det jag har just nu är en Fjällräven Greenland Winter Jacket och den är bra i kortare och lite mildare vinterväder ner till -5 men det går inte hålla sig varm oavsett vad man stoppar under om det blir värre än så upplever jag, särskilt om man står stilla en längre stund. Ett stort plus är G-1000 textilen som är väldigt tålig.

Några jag tittat på:
Tenson Himalaya (svårt och få reda på hur varm den är)
Peak Performance Frost Down (verkar rejält stor)
Peak Performance Helium Hood (kanske inte tillräckligt varm)
The North Face Himalayan (dyrare än vad jag vill ge, en recension säger dock den kan hittas billigare men kanske är fake då?)

Jag har kört på everest jackor i flera år. Eller ja, bara köpt två eftersom de håller sjukt länge. Priset ligger runt 1500. Täcker rumpa, bra fickor, stilren, bra luva och den är sjukt varm o vindtålig. Vet ej exakt va den heter men everest är ju ett bra märke o har lite olika modeller.
Citera
2018-09-29, 22:53
  #6
Medlem
Fjällräven eller Patagonia.
Citera
2018-10-18, 13:56
  #7
Medlem
Bucketshops avatar
Får bumpa tråden lite grann då jag bestämt mig för att 2018 ska bli första året i mitt liv då jag inte ska frysa, kosta vad det kosta vill. Så är jakt efter en jacka ska klara en jävla polarexpedition. Hur den ser ut är mindre viktig, undviker helst Michelingubbestilen men är det den som är varmast är det det som det går bli. Så, vad ska jag köpa för att hålla mig ordentligt varm i vinter?
Citera
2018-10-21, 20:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Får bumpa tråden lite grann då jag bestämt mig för att 2018 ska bli första året i mitt liv då jag inte ska frysa, kosta vad det kosta vill. Så är jakt efter en jacka ska klara en jävla polarexpedition. Hur den ser ut är mindre viktig, undviker helst Michelingubbestilen men är det den som är varmast är det det som det går bli. Så, vad ska jag köpa för att hålla mig ordentligt varm i vinter?
Jag slår ett slag för Fjällräven. Jag köpte en den den här jackan för sju år sedan som kostade 4500 vilket var extremt mycket pengar för mig att lägga på en jacka då men jag är supernöjd och har inga planer på att köpa mig en ny "funktionell vinterjacka" för kalla temperaturer. Den klarar -25 utan problem och har varit ute i minus 35 också men då måste man pälsa på sig ganska mycket mer under.

Funkar också utmärkt när det är 0 till minus 10 ute och det finns många bra fickor som man gör att man slipper öppna jackan för att fiska fram plånboken eller telefonen. Sen tycker jag att den är ganska stilren också sett till vad man ska ha den för så jag har inga problem att ha på mig den där när jag går till jobbet.
Citera
2018-10-24, 17:52
  #9
Medlem
https://www.wellensteyn.com/page/pro...mat/66/col/COF
Citera
2018-10-26, 17:15
  #10
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Jag söker en vinterjacka som ska klara temperaturer från ca -5 till -15 grader. Priset i runda slängar borde vara mellan 1000 - 4000. Den ska ha ett par varma fickor för händerna och en huva man kan fälla upp och dra åt så den inte blåser av huvudet. Gärna något som andas eller kan öppnas för att andas som tex dragkedja i armhålorna, om det inte blir motsägelsefullt med mina andra krav. Ett lite mer stryktåligt yttermaterial är ett plus men inte tvunget.

De exakta färgerna, formerna, design eller typ av jacka är inte så viktigt så länge det håller liknande kraven ovan. Det jag har just nu är en Fjällräven Greenland Winter Jacket och den är bra i kortare och lite mildare vinterväder ner till -5 men det går inte hålla sig varm oavsett vad man stoppar under om det blir värre än så upplever jag, särskilt om man står stilla en längre stund. Ett stort plus är G-1000 textilen som är väldigt tålig.

Några jag tittat på:
Tenson Himalaya (svårt och få reda på hur varm den är)
Peak Performance Frost Down (verkar rejält stor)
Peak Performance Helium Hood (kanske inte tillräckligt varm)
The North Face Himalayan (dyrare än vad jag vill ge, en recension säger dock den kan hittas billigare men kanske är fake då?)
Min bror har en sån här och han är väldigt nöjd eftersom den är (enligt honom) perfekt för svensk vintertid med både regn och snö. Jag har själv provat den och den verkar väldigt 'stryktålig' så att säga. Den klarar både kyla (-18) och hård blåst utan problem och 'andas'. Nackdelen för mig var att den låter lite väl mycket när man rör sig samt att luvan inte är avtagbar. Jag har själv en Macai av samma märke och den låter inte lika mycket. Man behöver inte ha flera lager kläder under för att hålla sig varm, vilket tyvärr är vanligt med andra vinterjackor.
Visserligen går denna över ditt pristak, men det kanske ändå tåls att tänka på?
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Får bumpa tråden lite grann då jag bestämt mig för att 2018 ska bli första året i mitt liv då jag inte ska frysa, kosta vad det kosta vill. Så är jakt efter en jacka ska klara en jävla polarexpedition. Hur den ser ut är mindre viktig, undviker helst Michelingubbestilen men är det den som är varmast är det det som det går bli. Så, vad ska jag köpa för att hålla mig ordentligt varm i vinter?
Något pristak?
__________________
Senast redigerad av OrganiC 2018-10-26 kl. 18:04.
Citera
2018-10-26, 17:44
  #11
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrganiC
Något pristak?
Inom rimlighetens gränser. Gärna runt 5k, men räcker inte det kan jag betala runt 10k också.

Jag förstår att det kan finnas specialbyggda jackor för nordpolsexpiditioner, så långt hade jag inte tänkt sträcka mig. Men är ute efter en jacka som anses "för varm" för att bara vandra runt i stan med, för det är precis så varm jag vill vara när jag vandrar runt i stan.
Citera
2018-10-26, 17:51
  #12
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Inom rimlighetens gränser. Gärna runt 5k, men räcker inte det kan jag betala runt 10k också.

Jag förstår att det kan finnas specialbyggda jackor för nordpolsexpiditioner, så långt hade jag inte tänkt sträcka mig. Men är ute efter en jacka som anses "för varm" för att bara vandra runt i stan med, för det är precis så varm jag vill vara när jag vandrar runt i stan.
Då rekommenderar jag en sån här. Visserligen har jag den bara när jag åker snowboard, men den är väldigt varm, tål blåst samt att den inte ser löjlig ut som vissa dunjackor gör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback