Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-09-30, 16:19
  #37
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rws
Ah. Jag jobbade i konventionen att 2*pi = 1.

Det är ingen "konvention", utan det är ett annat enhetssystem, istälet för radianer, eller 360 grader, så har du 1 varv. Det spelar dock ingen roll för frågeställningen, eftersom ens "hopp" runt cirkeln då måste ändras från radianer till varv och därmed kvarstår problemet att vi med rationella hopp vill färdas en irrationell vinkel. Eller snarare så blir det då att vi med irrationella hopp vill färdas en rationell vinkel...
Citera
2018-09-30, 16:34
  #38
Medlem
I trådstarten skriver TS:

Alltså först går jag 1/2, sedan 1/3, 1/5, 1/7 och så vidare, antal varv runt cirkeln.

Ett varv är ju sträckan 2 * pi

Och i så fall blir sträckan först 2 * pi * 1/2 och sedan 2 * pi * 1/3. 2 * pi * 1/7 osv?
i så fall är väl alla sträckor irrationella tal ?
Citera
2018-09-30, 19:08
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponly
i så fall är väl alla sträckor irrationella tal ?
Nu håller du på med citatförfalskning:
Citat:
Alltså först går jag 1/2, sedan 1/3, 1/5, 1/7 och så vidare, antal varv runt cirkeln.
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Alltså först går jag 1/2, sedan 1/3, 1/5, 1/7 och så vidare, antal varv runt cirkeln spelar alltså ingen roll för frågan.
De rationella bråken är sträckor i sig, efter förutsättningen att "1" är längden på cirkelns radie.
Citera
2018-09-30, 19:38
  #40
Medlem
OK, då fattar jag. Efter tre steg har man gått 1/2 + 1/3 + 1/5 = 1,0333... radier runt cirkelns periferi.
Citera
2018-10-28, 20:13
  #41
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Standardterminologin är att en serie är rationell om talföljden av delsummorna är det. I det här fallet är talföljden rationell (vilket alltså betyder att alla tal i följden är rationella). Att rationella talföljder konvergerar till irrationella tal är inget konstigt. Kanske borde du läsa på om vad orden du använder betyder, annars är det fler än du som blir förvirrade och meningsutbyte blir omöjligt.
Du har tyvärr missförstått TS lite otydliga problemformulering. Han rör sig irrationellt 2pi * (1/2 + 1/3 + 1/5 + 1/7 + 1/11...). Frågan är om delsumman i parentesen någonsin blir ett heltal.

Citat:
The sum of the reciprocals of the first n primes is not an integer for any n.
__________________
Senast redigerad av Kvasiintellektuell 2018-10-28 kl. 20:40.
Citera
2018-10-28, 21:08
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasiintellektuell
Du har tyvärr missförstått TS lite otydliga problemformulering. Han rör sig irrationellt 2pi * (1/2 + 1/3 + 1/5 + 1/7 + 1/11...). Frågan är om delsumman i parentesen någonsin blir ett heltal.
Du verkar av allt att döma ha helt fel angående vad TS frågar. Men svaret blir samma i alla fall som du mycket riktigt påpekar.
Citera
2018-10-28, 21:18
  #43
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Du verkar av allt att döma ha helt fel angående vad TS frågar. Men svaret blir samma i alla fall som du mycket riktigt påpekar.
Då var det inget vidare intressant diskussionsunderlag.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback