Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-28, 00:51
  #1
Medlem
Jag har en Sony PD-100 videokamera (format DVCAM, som ska vara något semiprofessionellt format), med någon halvdyr mic (micen kostade ca 5000 kr ny).

Duger en sådan videokamera numera för att göra webtv för webtidningar? Göra intervjuer, dokumentärer, reportage osv?

Är ljusinsläppet bra nog på en sådan videokamera, för att göra web-tv?

Är upplösningen tillräcklig?

Upplösningen på DV-formatet i sig (när jag slog upp DV på wikipedia), ska visst vara 720x576 pixlar i PAL? Vad motsvarar det på Youtubes upplösnings-inställningar? 240, 360, 480...?

En annan fråga: filmar Sony PD-100 i 16:9-format? Dvs widescreen (dvs det formatet allting numera är i, eftersom gamla 4:3-formatet dog väl för typ 15 år sedan?).

Om någon användare vet något videoklipp som är filmat med en PD-100, och kan länka, så att man får ett hum om hur kvalitén blir, så blir jag tacksam.

Mvh
__________________
Senast redigerad av Against-modernity 2018-09-28 kl. 01:13.
Citera
2018-09-28, 13:08
  #2
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Jag har en Sony PD-100 videokamera (format DVCAM, som ska vara något semiprofessionellt format), med någon halvdyr mic (micen kostade ca 5000 kr ny).

Duger en sådan videokamera numera för att göra webtv för webtidningar? Göra intervjuer, dokumentärer, reportage osv?

Är ljusinsläppet bra nog på en sådan videokamera, för att göra web-tv?

Är upplösningen tillräcklig?

Upplösningen på DV-formatet i sig (när jag slog upp DV på wikipedia), ska visst vara 720x576 pixlar i PAL? Vad motsvarar det på Youtubes upplösnings-inställningar? 240, 360, 480...?

En annan fråga: filmar Sony PD-100 i 16:9-format? Dvs widescreen (dvs det formatet allting numera är i, eftersom gamla 4:3-formatet dog väl för typ 15 år sedan?).

Om någon användare vet något videoklipp som är filmat med en PD-100, och kan länka, så att man får ett hum om hur kvalitén blir, så blir jag tacksam.

Mvh
Upplösningen är typ halva önskade - i höjdled. I övrigt borde även allt annat idag vara betydligt bättre än det var då.

Använd istället en smartphone.

Resurser bör nog istället läggas på extern ljudinspelare (Zoom H1 duger) med tillkopplad mic samt ljus (LED-paneler är billiga idag).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback