Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-27, 23:17
  #1
Medlem
Hej!

Jag har alltid funderat på hur det fungerar då företag såsom Spotify, Netflix, Storytel osv, köper rättigheter för att kunna sälja sammanställt material för en bestämd månadskostnad. Om man exempelvis kollar på Storytel så kan man för en bestämd månadskostnad ta del av deras stora utbud av e- och ljudböcker. När det kommer till avtal mellan storytel och varje enskild författare eller förlag, vet faktiskt inte vilken av parterna företaget måste teckna avtal med, blir då författaren/förlaget betalt i relation till hur ofta boken läses eller brukar avtalen baseras på prognoser där författaren/förlaget får en klumpsumma direkt? Kan även tänka mig att alternativet där författaren eller förlaget helt enkelt får en konstant månadsintäkt är möjligt.

Kortfattat undrar jag egentligen om någon här på Flashback har lite bättre koll på hur det funkar!
Tack!
Citera
2018-09-27, 23:45
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Enligt Boktuggs källor betalar BookBeat 40 kr/lyssning för nyare titlar (6 månader), 30 kr för titlar som är 6-18 månader gamla och 20 kr för titlar som kom ut för mer än 18 månader sedan.
Exempel. Mer hittar du här: http://www.boktugg.se/2018/08/13/oro...fran-storytel/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback