Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-27, 20:30
  #1
Medlem
Hej,

Tänkte se om någon har koll på vad som gäller under ett stambyte när man är inneboende. Nu har vattnet stängts av i hela lägenheten och hela köket är obrukbart. Så kan ej gå på toa eller laga mat i lägenheten längre. Måste flytta hem till föräldrarna nu pga detta vilket är det sista man vill när man har lyckats ta sig bort från föräldrarna.

Är det verkligen rätt att begära en hel hyra när man ej kan bo där? Har 5000 i hyra, hade jag fått avgöra hade jag endast behövt betala 2000 under denna period.

Allt väl
Citera
2018-09-27, 20:35
  #2
Medlem
snivlems avatar
glöm det. stambyte är nåt som är rätt så sammanflätat med ha nånstans att bo. görs det inte så blir det verkligen jobbigt att bo där framöver.... suck it up buttercup
Citera
2018-09-27, 20:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
glöm det. stambyte är nåt som är rätt så sammanflätat med ha nånstans att bo. görs det inte så blir det verkligen jobbigt att bo där framöver.... suck it up buttercup

Yes och det förstår jag till tusen, tänker mer att det är självklarhet när du äger bostaden eller har ett förstahandskontrakt! Äger man boendet så finns det ju ändå en viss vinning i stambyte då bostaden ökar i värde efter detta. Men för mig som är inneboende blir det ett rent helvete då man inte kan leva där och får dubbla hyror nu.
Citera
2018-09-27, 20:46
  #4
Medlem
snivlems avatar
det kommer ju ordnas toatillgång på gården i byschor eller liknande. provisoriska arbetsbaracker med simpla kök också....
Citera
2018-09-27, 21:47
  #5
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffSeid
Hej,

Tänkte se om någon har koll på vad som gäller under ett stambyte när man är inneboende. Nu har vattnet stängts av i hela lägenheten och hela köket är obrukbart. Så kan ej gå på toa eller laga mat i lägenheten längre. Måste flytta hem till föräldrarna nu pga detta vilket är det sista man vill när man har lyckats ta sig bort från föräldrarna.

Är det verkligen rätt att begära en hel hyra när man ej kan bo där? Har 5000 i hyra, hade jag fått avgöra hade jag endast behövt betala 2000 under denna period.

Allt väl


Vet inte exakt vad ditt avtal säger men testa att be om hyresreducering för men i nyttjanderätten, jämte Jordabalken 12 kap. 11§ samt 12 kap 16§, under renoveringen. Det borde ju ge en rabatt på hyran, dock kanske inte mer än 50% aom du vill men ändå.
Citera
2018-09-28, 12:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffSeid
Hej,

Tänkte se om någon har koll på vad som gäller under ett stambyte när man är inneboende. Nu har vattnet stängts av i hela lägenheten och hela köket är obrukbart. Så kan ej gå på toa eller laga mat i lägenheten längre. Måste flytta hem till föräldrarna nu pga detta vilket är det sista man vill när man har lyckats ta sig bort från föräldrarna.

Är det verkligen rätt att begära en hel hyra när man ej kan bo där? Har 5000 i hyra, hade jag fått avgöra hade jag endast behövt betala 2000 under denna period.

Allt väl

Tur då att du inte får avgöra, för en hyreslättnad om typ 70% för att du inte har rinnande vatten är skrattretande. Vid stambyte finns det ALLTID annan tillgång till vattenkälla, toalett, dusch mm. Vad står i den den information ni har fått?
Citera
2018-09-28, 14:08
  #7
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffSeid
Hej,

Tänkte se om någon har koll på vad som gäller under ett stambyte när man är inneboende. Nu har vattnet stängts av i hela lägenheten och hela köket är obrukbart. Så kan ej gå på toa eller laga mat i lägenheten längre. Måste flytta hem till föräldrarna nu pga detta vilket är det sista man vill när man har lyckats ta sig bort från föräldrarna.

Är det verkligen rätt att begära en hel hyra när man ej kan bo där? Har 5000 i hyra, hade jag fått avgöra hade jag endast behövt betala 2000 under denna period.

Allt väl

Det varierar mellan hyresvärdar vad sänkningen blir. Här blir det c.a 20% billigare under dom två månader det ska arbetas.
Det är enbart några dagar då såväl badrum som kök är obrukbart dock så det är ju en kort period.
Badrummet med tillhörande toalett är dock obrukbart längre och då får man en "mulltoa" som töms med jämna mellanrum.

Själv väljer jag att fly fältet under denna tid då det blir för bökigt att bo här men hör med den du är inneboende hos vad denne har för hyressänkning under tiden och förhandla fram en liknande`?
Citera
2018-10-14, 19:58
  #8
Medlem
Isnatts avatar
Att bo i en lägenhetslänga när dom gör stambyte är ett helvete av oljud, särskilt om du är hemma dagtid. Man blir nästan galen och när dom bilar ut golvet i ett rum 3 portar bort i din länga så kommer det låta satan hos dig med. Dessutom täcker arbetarna golv där dom går med papp och ev dörrar med plast så det är jobbigt att bo kvar hemma.
Där jag bodde när hyresbolaget gjorde stambyte så fick vi rabatt på hyran men kan inte minnas hur stor den var men ganska stor, kanske 50%.
Vi kunde duscha och gå på toa i husets källare.

Kan berätta att när dom sätter i säkerhetsdörrar i ett område så framkallar det liknande obehagsljud, dock pågår det ju en kortare tid.
Det är nåt med borr mot betong..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback