Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-27, 17:57
  #1
Medlem
Jag tar fallet när det inte går genom budgivningssystemet. Dum fråga, men jag undrar verkligen eftersom det inte finns någon notarie att kontrollera denna process som i många länder.
Citera
2018-09-27, 18:06
  #2
Moderator
rotadents avatar
Är det en bostadsrätt krävs medlemskap i föreningen, då lär det märkas om flera personer vill registrera sig som medlemmar och ägare på mer än totalt 100% av lägenheten. Är det en fastighet ska det väl registreras och skickas papper antar jag.
Citera
2018-09-27, 18:28
  #3
Medlem
Var ska det registreras om det är en fastighet?
Citera
2018-09-27, 18:39
  #4
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Var ska det registreras om det är en fastighet?
Lantmäteriet väl?
Citera
2018-09-27, 19:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Jag tar fallet när det inte går genom budgivningssystemet. Dum fråga, men jag undrar verkligen eftersom det inte finns någon notarie att kontrollera denna process som i många länder.

När det gäller br så skall det vara ett villkor i kontraktet att det endast gäller om köparen blir godkänd som medlem i brfen.

Oseriösa mäklare utelämnar säkert detta villkor dock.
Citera
2018-10-01, 20:11
  #6
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
När det gäller br så skall det vara ett villkor i kontraktet att det endast gäller om köparen blir godkänd som medlem i brfen.

Oseriösa mäklare utelämnar säkert detta villkor dock.
Idag är det kravet nästan onödigt. Föreningen kan i princip bara neka en person inträde om det kan antas att personen inte kan uppfylla sina ekonomiska skyldigheter gentemot föreningen; dvs betala avgiften. Har man fått låna till en lägenhet kan man anta att personen klarar det. Inte heller mindre betalningsanmärkningar anses vara skäl för att neka inträde.
Citera
2018-10-02, 09:20
  #7
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Jag tar fallet när det inte går genom budgivningssystemet. Dum fråga, men jag undrar verkligen eftersom det inte finns någon notarie att kontrollera denna process som i många länder.

Banken skulle märka ifall samma lägenhet redan har belånats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback