Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-27, 12:44
  #1
Medlem
PunkRelles avatar
Jag har försökt registrera ett konto hos Airbnb och behöver då ange mitt telefonnummer. När jag anger mitt alldeles normala svenska mobilnummer (072xxxxxxx) möts jag av det kryptiska meddelandet "You'll need to use a different phone number, we can't support this one." Jag har kontaktat deras support som till och med har ringt upp mig på mobilen, men de verkar inte klara att förklara varför numret inte accepteras av deras system. Någon jag just pratade med på deras support sade att det har något att göra med radiofrekvenser(!), men hur och varför hade han ingen aning om.

Jag har ett alldeles normalt abonnemang hos Hallon och har tidigare haft numret hos ett par andra operatörer, och det brukar inte vara några problem med att använda det. Jag har givetvis testat både med utan ledande nolla, och har konstaterat att numret till min fasta jobbtelefon accepteras.

Har någon annan varit med om något liknande, och/eller har någon några idéer om varför Airbnbs system för att skicka ett verifierings-SMS (eller ringa) inte accepterar just mitt mobilnummer?
Citera
2018-09-27, 12:54
  #2
Medlem
Skriv bara in något random telefonnummer i stället när du registrerar? Du kan väl ändra den i dina profilinställningar senare.
Citera
2018-09-27, 13:19
  #3
Medlem
PunkRelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Skriv bara in något random telefonnummer i stället när du registrerar? Du kan väl ändra den i dina profilinställningar senare.

Man måste verifiera numret man anger vid registrering, så jag angav mitt jobbnummer. Att ändra det till mobilnumret fungerar inte just för att de öht inte accepterar nummer som inte verifierats (med samtal/SMS).
Citera
2018-09-27, 14:36
  #4
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PunkRelle
Man måste verifiera numret man anger vid registrering, så jag angav mitt jobbnummer. Att ändra det till mobilnumret fungerar inte just för att de öht inte accepterar nummer som inte verifierats (med samtal/SMS).


Har du testat med: +4672xxxxxxx?
Citera
2018-09-27, 14:41
  #5
Medlem
ZyClaves avatar
Är det en smartphone eller en gammal kontantkortstelefon...? Möjligen fungerar inte det senare.
Citera
2018-09-28, 09:42
  #6
Medlem
PunkRelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Har du testat med: +4672xxxxxxx?

Man måste välja landskod i en dropdown, så att knappa in +46 en gång till torde inte göra någon nytta. Jag testar ändå... nej, +46 verkar strippas bort för det funkar att fylla i mitt jobbnummer på det viset.

Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Är det en smartphone eller en gammal kontantkortstelefon...? Möjligen fungerar inte det senare.

Smartphone, men det vet varken Airbnb eller min operatör (antar jag). Om jag anger ett nummer i det fasta nätet och väljer SMS får jag meddelandet "Oops! Looks like this number can’t receive sms. Please try another number", så tydligen får de någon indikation från operatören om försöket att skick lyckats. Men för mitt nummer verkar det alltså finnas någon sorts spärr.

Jag testade just att skicka ett SMS till mig själv via http://www.afreesms.com och fick se något intressant: "Mobile Carrier: Mobil2 Sverige AB". Detta var operatören jag skaffade numret hos, men de finns inte längre och sedan dess har jag bytt först till Telia och sedan till Hallon.

När jag försöker skicka från https://globfone.com/send-text/ får jag meddelandet "This destination is not in service at the moment."
Citera
2018-09-28, 09:58
  #7
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PunkRelle
Smartphone, men det vet varken Airbnb eller min operatör (antar jag). Om jag anger ett nummer i det fasta nätet och väljer SMS får jag meddelandet "Oops! Looks like this number can’t receive sms. Please try another number", så tydligen får de någon indikation från operatören om försöket att skick lyckats. Men för mitt nummer verkar det alltså finnas någon sorts spärr.

Jag testade just att skicka ett SMS till mig själv via http://www.afreesms.com och fick se något intressant: "Mobile Carrier: Mobil2 Sverige AB". Detta var operatören jag skaffade numret hos, men de finns inte längre och sedan dess har jag bytt först till Telia och sedan till Hallon.

När jag försöker skicka från https://globfone.com/send-text/ får jag meddelandet "This destination is not in service at the moment."

Skumt... Jag hade nog kontaktat min operatör och kollat med dem.

Får du sms från vänner och så utan problem?
Citera
2018-09-28, 11:10
  #8
Medlem
PunkRelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Skumt... Jag hade nog kontaktat min operatör och kollat med dem.

Får du sms från vänner och så utan problem?

Japp, och från diverse kundklubbar och liknande. Min gissning är att det bara är internationellt som det strular. Jag slängt iväg en fråga på operatörens forum nu, så får jag se om det kommer något svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback