Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-27, 19:13
  #13
Avstängd
iAmLanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
hosts-filen är lösenordsskyddad.
Nu är inte hosts-filen relevant i detta ärende, men nej den är inte lösenordsskyddad.
Citera
2018-09-27, 19:19
  #14
Medlem
Jag vet inte om det löser dina problem, men jag använder mestadels Firefox, alltid under openSuse Tumbleweed (=Linux), och har installerat AdBlock+. Med det tillägget kan jag blockera de saker jag inte tycker skall finnas på websidor, typ irriterande reklam. Och det är sannolikt reklamen som gör att cookien dyker upp i din dator.
Citera
2018-09-27, 19:42
  #15
Medlem
Vladulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
Nu är inte hosts-filen relevant i detta ärende, men nej den är inte lösenordsskyddad.

Den är skrivskyddad och kan inte ändras om man inte öppnar som administratör, vilket kräver lösenord.
Varför är den inte relevant?
Citera
2018-09-27, 19:45
  #16
Medlem
Vladulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelhund
Om du kan tänka dig att använda Firefox går det att blocka doubleclick.net med tillägget NoScript. Vet inte om det finns något motsvarande add on till Chrome dock. Hade en polare som blockade saker i Chrome med tillägget ScriptSafe förr, om det gör jobbet idag vågar jag ej svara på.

Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag vet inte om det löser dina problem, men jag använder mestadels Firefox, alltid under openSuse Tumbleweed (=Linux), och har installerat AdBlock+. Med det tillägget kan jag blockera de saker jag inte tycker skall finnas på websidor, typ irriterande reklam. Och det är sannolikt reklamen som gör att cookien dyker upp i din dator.

Ja, Firefox är ju ett alternativ. Tycker den är långsammare än Chrome, men förmodligen säkrare.
Citera
2018-09-27, 20:00
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Ja, Firefox är ju ett alternativ. Tycker den är långsammare än Chrome, men förmodligen säkrare.

Jag har inte upplevt problem med Firefox utom med Facebook: ibland börjar den fliken ta väldigt mycket processortid. Lösningen är iofs tämligen enkel: döda processen! Resten av Firefox påverkas inte, utan det är bara den fliken som "kraschar". Jag har alltid Yakuake igång i bakgrunden, och när jag kallar upp det ger "top" bra koll över vilka processer som drar processortid, och hur mycket.

Jag har iofs upplevt ett problem emd att datorn plötsligt är segare än sirap, men det är när någon av flera proceser med "btrfs" i namnet drar igång i bakgrunden. Jag vet inte vad de gör, men de har uppenbarligen med filsystemet och dess underhåll att göra.
Citera
2018-10-25, 11:03
  #18
Medlem
Vladulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Intressant, företaget DoubleClick är ju ägt av Google. Kan det vara som så att Google fulat sig och ignorerar allt som har med blockering av just DoubleClick att göra i Chrome?

Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag vet inte om det löser dina problem, men jag använder mestadels Firefox, alltid under openSuse Tumbleweed (=Linux), och har installerat AdBlock+. Med det tillägget kan jag blockera de saker jag inte tycker skall finnas på websidor, typ irriterande reklam. Och det är sannolikt reklamen som gör att cookien dyker upp i din dator.

Jag har använt Firefox några veckor nu, och aldrig fått in doubleclick.net.
Helt klart har Google fixat så att Chrome ignorerar den.

Chrome - no more.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback