Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-27, 04:54
  #1
Medlem
Errolflynn1s avatar
Har tillhört dem som tyckt att Kvartal varit en syrebringare i ett för övrigt märkligt medialandskap. Där public service värdegrundsbaserade journalistik har känts kvävande mot andra sidans extremer av allehanda slag. Tycker fortfarande att det publiceras intressanta krönikor men det som jag upplevde mest positivt från början , dvs Jörgen Huitfeldts intervjuer och paneler och numera även Staffan Dopping, är numera pissljumna samtal i "allt samförstånd".
Staffan Doppings senaste fredagsintervju med Björn Rosengren lämnade verkligen allt att önska. Det är frispark öppet mål att ställa en sån utpräglad gåsleversosse mot väggen, eller borde vara.....
Förut (i kvartal) upplevde jag att man ställde de frågor som public service ryggade för. Men nu har det blivit mesigt och ointressant. O då blir liksom hela vitsen borta.
Citera
2018-09-27, 06:43
  #2
Medlem
Amors avatar
Tycker Kvartal började bra. Med intressanta fredagsintervjuer och veckopaneler.

Dock gillade jag inte deras inför-val program där de gav Karin Olsson alldeles för stor plats. Hon är ett klassiskt etbalissemangs-vrak som inte fixar öppen debatt. Tyckte det fick kvartal att kännas som public service program.
Citera
2018-09-27, 07:27
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Errolflynn1
Har tillhört dem som tyckt att Kvartal varit en syrebringare i ett för övrigt märkligt medialandskap. Där public service värdegrundsbaserade journalistik har känts kvävande mot andra sidans extremer av allehanda slag. Tycker fortfarande att det publiceras intressanta krönikor men det som jag upplevde mest positivt från början , dvs Jörgen Huitfeldts intervjuer och paneler och numera även Staffan Dopping, är numera pissljumna samtal i "allt samförstånd".
Staffan Doppings senaste fredagsintervju med Björn Rosengren lämnade verkligen allt att önska. Det är frispark öppet mål att ställa en sån utpräglad gåsleversosse mot väggen, eller borde vara.....
Förut (i kvartal) upplevde jag att man ställde de frågor som public service ryggade för. Men nu har det blivit mesigt och ointressant. O då blir liksom hela vitsen borta.

Vadå missade ni att etablissemanget light tog över tidskriften. Paulina Neuding är namnet på den kontrollerade oppositionen i detta fall.

Klassiskt att individer som reagerar mot den bristande objektiviteterna i media leds in i den libertarianska fållan.

Innan Kvartal var det tidskriften Neo som fyllde samma syfte.

Om detta sker medvetet eller om det är en automatiskt process som uppstår då man engagerar mer etablerade medarbetare är svårt att säga.

/Johan
Citera
2018-09-27, 07:34
  #4
Medlem
Errolflynn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Tycker Kvartal började bra. Med intressanta fredagsintervjuer och veckopaneler.

Dock gillade jag inte deras inför-val program där de gav Karin Olsson alldeles för stor plats. Hon är ett klassiskt etbalissemangs-vrak som inte fixar öppen debatt. Tyckte det fick kvartal att kännas som public service program.

Håller med till viss del. Dock tror jag intentionen var god med dessa införvalpoddar. Att i nån mening guida, analysera på ett neutralt sätt. O i ett aktuellt perspektiv- tänker på Markus Uvells medverkan.
Men som det här året blivit så har det nog blivit för mycket av det goda.
Tror Kvartal skulle tjäna på; nya paneldeltagare , finns flera kontroversiella ämnen än ren riksdagspolitik, tillbaka till mera kärnfulla intervjuer där man som lyssnare slipper -"varför ställdes inte den frågan/frågorna !!!!!!
En vaken redaktion som tar emot tips om ämnen och medverkande.
Jag förstår förvisso att det är svårt att driva runt allt utan givna intäkter!
Citera
2018-09-27, 07:41
  #5
Medlem
Errolflynn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Vadå missade ni att etablissemanget light tog över tidskriften. Paulina Neuding är namnet på den kontrollerade oppositionen i detta fall.

Klassiskt att individer som reagerar mot den bristande objektiviteterna i media leds in i den libertarianska fållan.

Innan Kvartal var det tidskriften Neo som fyllde samma syfte.

Om detta sker medvetet eller om det är en automatiskt process som uppstår då man engagerar mer etablerade medarbetare är svårt att säga.

/Johan

Med risk för att verka korkad, men kan du förtydliga vad du menar. Jag är inte säker på att jag förstår exakt även om jag har en liten aning.
Citera
2018-09-27, 07:54
  #6
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Errolflynn1

Staffan Doppings senaste fredagsintervju med Björn Rosengren lämnade verkligen allt att önska. Det är frispark öppet mål att ställa en sån utpräglad gåsleversosse mot väggen, eller borde vara.....
Förut (i kvartal) upplevde jag att man ställde de frågor som public service ryggade för. Men nu har det blivit mesigt och ointressant. O då blir liksom hela vitsen borta.
Den måste jag lyssna på. Jag håller Rosengren för den person, förutom Carl Bildt, som är halast i Sverige. Både Bildt och Rosengren skulle kunna tas på bar gärning med 800 kilo rent heroin i väskan och ändå vara helt oberörda och snacka sig ur det. Alla journalister i Sverige vet att man inte kan gå på offensiven mot Rosengren eftersom man inte kommer att komma någon vart med den attityden.
Citera
2018-09-27, 08:16
  #7
Medlem
Errolflynn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Den måste jag lyssna på. Jag håller Rosengren för den person, förutom Carl Bildt, som är halast i Sverige. Både Bildt och Rosengren skulle kunna tas på bar gärning med 800 kilo rent heroin i väskan och ändå vara helt oberörda och snacka sig ur det. Alla journalister i Sverige vet att man inte kan gå på offensiven mot Rosengren eftersom man inte kommer att komma någon vart med den attityden.

Lite off topic om just den intervjun; Vad jag menade är att Rosengren stod i tv i Almedalen i somras och undrade vad det var för fel på svenska folket, hur de röstar.. ??!!!
Anmärkningsvärt förmätet uttalande som han hade kunnat få stå till svars för. Men viktigaste är (i min värld) att han är ju en symbol för väljartappet från hans parti.
Tycker att det ha varit åtminstone Huitfeldts styrka att lyckats , efter en lugn harmonisk inledning av en intervju, komma med riktigt träffsäkra frågor utan flyktvägar.
Citera
2018-09-27, 18:40
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Errolflynn1
Med risk för att verka korkad, men kan du förtydliga vad du menar. Jag är inte säker på att jag förstår exakt även om jag har en liten aning.

Säg att en ny redaktion startas av människor som har sett att det finns problem med de vanliga medierna.

Detta är avvikare med en annan uppfattning om hur saker och ting funkar och med en annan världsbild och avvikande värderingar.

De kommer att producera journalistik därefter.

Men för att kunna växa måste man ta in folk med knowhow som känner branschen och som har erfarenhet och nätverk. Vi snackar Huitfelt och Neuding - exempelvis. Personerna i sig är inte intressanta utan det är mekanismen jag vill beskriva.

Desa individer tar ju med sig nätverk, knowhow och tänkesätt från den etablerade medievärlden. Man kanske resonerar i termer av "detta säljer", "så brukar vi göra" eller "det är viktigt att få den och den personens åsikt / perspektiv".

På så sätt får man en legering mellan nytänkande och etablerad media. Något som i kvartal avspeglar sig i exempelvis att etablerade personer från vanlig media plockas in som "experter" och paneldeltagare.

Nu växer man som namn och då har man även chans att intervjua etablissemangspersoner och man har råd att anlita fotografer, designer osv.

Vad som händer är att den ursprungliga visionen eller pionjärandan med nödvändighet urvattnas.

När det gäller Kvartal och Neuding mer specifikt så avser jag den zionistiska komponenten. Som ofta tar sitt uttryck just genom att kritisera etablissemanget just genom den libertarianska grundmallen.

Något som enligt min mening är en återvändsgränd och snabbt förvandlar opposition till kontrollerad opposition.

Om detta är mer av en mekanism eller om det är en medveten strategi kan jag emellertid inte avgöra.

/Johan
Citera
2018-12-09, 17:46
  #9
Medlem
Och nu skall Paulina Neuding sluta på Kvartal och börja på ett större utländskt nätmedia.
Gür har en lång artikel om förändringen och vill framhäva något positivt för Kvartal i denna, inte att Neuding slutar, men att det visar vilken betydelse Kvartal måste ha när höga medarbetare kan rekryteras till betydande internationella media. Gür har också en längre utredning om vad Kvartal gjort och vad de kommer att göra.
Fick en oroande känsla av att det kanske inte går så bra för Kvartal, förhoppningsvis felaktigt, Kvartal behövs.
Men det är väl tama intervjuer ibland, t o m av en stövel som Rosengren.
Balansgången är svår, blir det för tuffa intervjuer drar sig makten och högdjuren för att ställa upp och blir det för tama finns inget nytt att förmedla konsumenterna.
Men den skall väl inte gå samma väg som Newsmill som var ute alldeles för tidigt ute och underskattade PK:s makt.
__________________
Senast redigerad av Lantarbetaren 2018-12-09 kl. 18:10.
Citera
2018-12-19, 20:04
  #10
Medlem
Takpapps avatar
Deras produktivitet varierar rätt mycket, det har varit ganska tyst på sistone. Kring valet gick de ju upp i spinn totalt.

Väldigt bra artikel av Dan Korn idag, "Tron på godhet skapar onda samhällen".

https://kvartal.se/artiklar/tron-pa-...nda-samhallen/
Citera
2019-03-13, 17:45
  #11
Medlem
EnLitenFryss avatar
Upplever att Kvartal går en svår balansgång. De vill vara relevanta och intellektuella, gärna med konservativ infallsvinkel - utan att anklagas för att vara en variant av Nyheter Idag.

Även om jag gillar Dopping är han lite för snäll med sina intervjuobjekt. Huitfeldt vassare, när han låtit dem prata lite om sig själva försöker han sig på att ställa jobbiga frågor utan att bli fiende med sin gäst.

Kan störa mig på hur trevlig stämning det är i veckopanelen. Brinnande frågor javisst, men det känns ibland som att jag lyssnar på Spanarna i P1. Hade gärna tagit lite dålig stämning jag, det är viktiga frågor som tas upp.

Mitt starkaste bevis på det är när Thomas Gur är med. Jämför vilken snäll liten kattunge han är i veckopanelen med hur fördömande, raljerande och totalt Guillou-aktigt uppblåst han är på sin personliga facebooksida som går enligt devisen "jag har rätt och du har fel". Ni får leta länge där för att hitta någon som vågar säga emot översteprästen Gur, som inte drar sig för att med ord förödmjuka meningsmotståndare. När paneldeltagare däremot säger något som Gur inte håller med om, så törs han inte sabba stämningen. Olika forum med olika syften, men ändå.
Citera
2019-03-13, 23:22
  #12
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Upplever att Kvartal går en svår balansgång. De vill vara relevanta och intellektuella, gärna med konservativ infallsvinkel - utan att anklagas för att vara en variant av Nyheter Idag.

Även om jag gillar Dopping är han lite för snäll med sina intervjuobjekt. Huitfeldt vassare, när han låtit dem prata lite om sig själva försöker han sig på att ställa jobbiga frågor utan att bli fiende med sin gäst.

Kan störa mig på hur trevlig stämning det är i veckopanelen. Brinnande frågor javisst, men det känns ibland som att jag lyssnar på Spanarna i P1. Hade gärna tagit lite dålig stämning jag, det är viktiga frågor som tas upp.

Mitt starkaste bevis på det är när Thomas Gur är med. Jämför vilken snäll liten kattunge han är i veckopanelen med hur fördömande, raljerande och totalt Guillou-aktigt uppblåst han är på sin personliga facebooksida som går enligt devisen "jag har rätt och du har fel". Ni får leta länge där för att hitta någon som vågar säga emot översteprästen Gur, som inte drar sig för att med ord förödmjuka meningsmotståndare. När paneldeltagare däremot säger något som Gur inte håller med om, så törs han inte sabba stämningen. Olika forum med olika syften, men ändå.
Mycket bra beskrivning av Gur!
Mitt uppfattning är att Kvartal tappade stinget helt när Neuding lämnade, hon var inte rädd för dålig stämning i studion. Det var ett sant nöje att höra iskylan i hennes röst när hon ifrågasatte någon dumhet. Nu är ju panelsammansättningen så tam med Suhonen och Karin Ohlsson vareviga helg, förr vågade man släppa in såna som Dick Erixon och Malcom Keuyune men den tiden tycks vara förbi.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback