• 1
  • 2
2006-02-12, 23:41
Medlem
Söndermarkens avatar
Finns ju en djungel av dem nu.Och ingen av dem är ju i närheten av riktig grädde.Men vilken är godast?
Citera
2006-02-13, 00:52
Medlem
Snövits avatar
Det finns ju olika lätthet på dem och min åsikt är dessto lättare de är dessto sämre smak.
Citera
2006-02-13, 00:58
Medlem
Balthazaer-s avatar
Kelda Lagalätt (5%) tycker jag fungerar utmärkt som substitut för vanlig grädde.
Citera
2006-02-13, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Söndermarken
Finns ju en djungel av dem nu.Och ingen av dem är ju i närheten av riktig grädde.Men vilken är godast?

Ingen av dem har något att göra i en civiliserad persons kylskåp. Vad är det för användningsområde som du har i tankarna? Är det grädde till att göra en sås eller till att ha i en gryta så föreslår jag att du använder vanlig grädde, fast i mindre mängd. Skall du vispa den så blir allt annat än vanlig grädde en besvikelse.
Citera
2006-02-13, 01:04
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gshumway
Ingen av dem har något att göra i en civiliserad persons kylskåp. Vad är det för användningsområde som du har i tankarna? Är det grädde till att göra en sås eller till att ha i en gryta så föreslår jag att du använder vanlig grädde, fast i mindre mängd. Skall du vispa den så blir allt annat än vanlig grädde en besvikelse.
My point.
Låtsasgrädden innehåller ju bara en massa konstiga konstistensgivare o.dyl.
Varför använda en hel förpackning sånt skräp när man kan ta en matsked äkta grädde och få en god sås?
Citera
2006-02-13, 01:09
Medlem
Tycker Milda:s olika grädde smakar "konstgjort" på något sätt.
Citera
2006-02-13, 01:11
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsument
Tycker Milda:s olika grädde smakar "konstgjort" på något sätt.
Jo. Det beror ju på innehållet. Grädde innehåller 100 % grädde. Låtsasgrädde inehåller massor av andra saker, som bara tillför kroppen skräp.
Citera
2006-02-13, 12:30
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Jag använder Kelda Lagalätt.
Funkar hur bra som helst,
och om man vill ha ytterligare gräddighet så kan man skvätta i lite vispgrädde för att runda av smaken.
Citera
2006-02-13, 18:04
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Låtsasgrädde inehåller massor av andra saker, som bara tillför kroppen skräp.
Utveckla gärna. För det är väl inte så att du bara hittade på det för att det låter bra?
Citera
2006-02-13, 19:18
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Utveckla gärna. För det är väl inte så att du bara hittade på det för att det låter bra?
Grädde 40% fett
Innehåller grädde.

Kaffegrädde 12% fett
Innehåller grädde.

Kelda lagalätt 5% fett
Innehåller mjölk, grädde, modifierad stärkelse, stabiliseringsmedel E407.

Modifierad stärkelse är som det låter stärkelse, fast utvunnen på kemisk väg.
stabiliseringsmedel E407 funkar som gelatin ungefär.
Det är inga giftiga ämnen på något sätt men helt onödiga ur min synvinkel. En produkt som inte behövs eftersom originalet (som vanligt) är mycket bättre. Godare.
Jag förstår inte varför man måste pytsa i en hel förpackning av någon skitprodukt i exempelvis en soppa när man kan ta mindre av äkta grädde. Det är ju bara att ta mindre grädde och mer buljong. Det kan ju vara svårt att dosera vispgrädde, kaffegrädde är enklare.
Arla vill vinna de som tror sig laga ”nyttigare” mat. Och det gör de också tyvärr.
Citera
2006-02-13, 20:31
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Det är inga giftiga ämnen på något sätt men helt onödiga ur min synvinkel.
Du skrev i ditt föregående inlägg "tillför kroppen skräp". Med skräp menade du alltså stärkelsen och gelatinet?

Både Arlas matlagningsgrädde och vispgrädde innehåller E407. De rekommenderar inte matlagning med kaffegrädde. Jag antar att du då åker till närmaste bondgård och fixar din grädde själv? Hälsa Peter Eriksson från mig..

Citat:
En produkt som inte behövs eftersom originalet (som vanligt) är mycket bättre. Godare.
Jag hoppas, för din egen skull, att du inte tror att folk köper Lagalätt för de tycker den är godare..?

Citat:
Jag förstår inte varför man måste pytsa i en hel förpackning av någon skitprodukt i exempelvis en soppa när man kan ta mindre av äkta grädde.
Jag steker en kycklingfilé i pannan, häller över en skvätt lagalätt och kryddar med senap/soja/osv sen är det klart. Skulle jag ta vanlig grädde men mindre mängd så blir jag ju tvungen att späda med något, synnerligen opraktiskt.

Citat:
Det är ju bara att ta mindre grädde och mer buljong.
Om man inte lagar en rätt med buljong då? Ja, då kan man späda grädden med mjölk istället...eller så köper man Lagalätt där Arla redan har kirrat det så man slipper göra det själv.

Citat:
Arla vill vinna de som tror sig laga ”nyttigare” mat. Och det gör de också tyvärr.
Så du menar att det inte är nyttigare? Visst, man kan åstadkomma samma sak genom att späda vanlig grädde, men jag föredrar att lägga min tid på roligare saker och köpa den tjänsten av Arla.
Citera
2006-02-13, 20:38
Medlem
Gällande vispgrädde med lägre fetthalt, så använde jag och tjejen min 20%-ig grädde till semlorna, häromveckan.
Det smakade precis som vanligt, ansåg vi båda, men man kunde fläska på mer utan att känna sig onyttig!
Det enda problem vi hade var att grädden var lite mer svårvispad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in