Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-26, 15:56
  #1
Medlem
Pastellfisks avatar
Idag gjorde jag pommes hemma, den typ man köper frusna i påse. Jag slattade ihop en påse från Ica och en från Felix och läser på bägge att de har tre ingredienser, potatis, olja och druvsocker.

Varför har man det sistnämnda i? Är det som en ren smakförstärkare eller fyller det någon form av funktion så som att färgen ska bibehållas eller dylikt?
Citera
2018-09-26, 16:04
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Idag gjorde jag pommes hemma, den typ man köper frusna i påse. Jag slattade ihop en påse från Ica och en från Felix och läser på bägge att de har tre ingredienser, potatis, olja och druvsocker.

Varför har man det sistnämnda i? Är det som en ren smakförstärkare eller fyller det någon form av funktion så som att färgen ska bibehållas eller dylikt?

Enligt McDonalds tillsätts druvsocker (efter förkokning där man får bort delar av den naturliga stärkelsen) för att pommesen ska bli jämnt tillagade och för att potatis under vissa tider på året innehåller för låga halter av naturligt förekommande socker. Det verkar även hjälpa till med att ge pommesen en bra färg.

https://yourquestions.mcdonalds.ca/a...in-your-fries/

https://www.mcdonalds.com/gb/en-gb/h...our-fries.html
Citera
2018-09-26, 16:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Idag gjorde jag pommes hemma, den typ man köper frusna i påse. Jag slattade ihop en påse från Ica och en från Felix och läser på bägge att de har tre ingredienser, potatis, olja och druvsocker.

Varför har man det sistnämnda i? Är det som en ren smakförstärkare eller fyller det någon form av funktion så som att färgen ska bibehållas eller dylikt?

Bäst pommes frites får du ändå av att helt enkelt skära dom själv av färsk potatis av någon fast eller medelfast sort... Då slipper du sockertillsatser och även härdade fetter som ibland är tillsatta.
Citera
2018-09-26, 17:51
  #4
Medlem
Som-Gjutens avatar
Socker används ju i stor utsträckning som utspädningsmedel i mer eller mindre allt
Citera
2018-10-01, 16:00
  #5
Medlem
min mage överlevde nog inte icas pommes efter att jag ättit den för någon vecka sedan
felix verkade fungera någorlunda
vet inte om druvsocker är relevant men det finns ofta någon sorts tillsats som min mage inte verkar överleva, oftast mjölk.

att göra allting själv börjar kännas överdrivet tilltalande, så mycket okända tillsatser i allt
Citera
2018-10-01, 20:32
  #6
Medlem
Expohunters avatar
Att göra egna premiumpommes hemma är egentligen busenkelt. Vissa menar att det är viktigt med rätt potatissort, men jag har gjort det med en rad olika och tycker alltid de blir bra om man gör det mesta rätt.

Först ska de läggas i blöt i minst 45 min i kallt, gärna iskallt vatten. Jag brukar hålla i lite salt. Sedan är det själva tillagningen som jag tycker ger mest skillnad. De ska dubbel eller trippelfriteras. Först påp låg värme i runt 5-8 minuter. Låt dem torka av och svalna. In i frysen en timme och sedan direkt ner igen i mycket het olja för att få krispigheten. Vid önskad färg är det bara att torka och salta.
Citera
2018-10-03, 16:21
  #7
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warulv
Bäst pommes frites får du ändå av att helt enkelt skära dom själv av färsk potatis av någon fast eller medelfast sort... Då slipper du sockertillsatser och även härdade fetter som ibland är tillsatta.

Och ännu bättre blir de om du sen lägger dem i en sockerlag, helst med ättika i
Citera
2018-10-05, 00:06
  #8
Medlem
PaperHouses avatar
Gör dina pommes själv om du ska göra hemma! Annars så blir det som vanligt massa tillsatser och skit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback