Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-26, 15:13
  #1
Medlem
Säljs det lösa HDD inspelare så man kan spela in program från teven?
Vill inte köpa kombinerad dvd/HDD maskin, enbart lös HDD inspelare.

Vilka fabrikat rekommenderas?
Vill inte köpa skräp som Sibas eget märke Andersson eller andra bolibompa märken.
Skall vara pålitliga grejer!

Vad brukar kapaciteten på en HDD inspelare vara på?
Allra minst och allra mest - 500GB eller 1TB?

Vad brukar priset vara på sådanna här mackapärer?
Jag letade på Elgiganten samt Netonnet hemsidor men kunde inte hitta några HDD inspelare.

Jag antar att antenninkoppling sker på samma sätt som man gjorde med en videoapaprat förr i tiden när det begav sig?
HDD ANT IN från antennens väggutag och HDD ANT OUT kopplas mellan HDD och teven?
Citera
2018-09-26, 17:17
  #2
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Om du har digital-TV så ligger den funktionen ofta i boxen eller som komplement till densamma.
Citera
2018-09-26, 18:00
  #3
Medlem
jag har ingen digi TV abonnemang eller annat.

vore ju roligt att kunna spela in sena program på HDD.

när videoapparaterna fasades ut släpptes dvdspelare med inspelbar hårddisk.
är det denna teknik som fortfarande gäller idag?
Citera
2018-09-29, 20:52
  #4
Medlem
Waterlilys avatar
I och med att det idag finns så många olika sätt att konsumera lagrad video har efterfrågan sjunkit på inspelningsmaskiner, med funktion som de gamla VHS:spelarna. Till detta ska läggas att variationen på videosignalsformaten har breddats plus att leverentörer av program kräver någon form av kopieringsskydd. De är mycket restriktiva att tillåta inspelning av högupplöst TV som sedan kan skickas vidare.

Marknaden för en ren hårddiskinspelaren torde därför vara mycket liten.

Idag har vi tekniker som:

Playtjänster via Internet. T.ex. SVTplay
Strömningstjänster via Internet.
Inspelning på USB-anslutet minne till TV:n
Hårddiskinspelning på Tv-boxen

På en DVD/Hårddisk-inspelare är du begränsad till SD (StandardUpplösning). Den måste också ha någon typ av mottagare och för betalkanaler behövs en kortläsare.

Om det bara är att time-skifta program så funkar det bra med USB-minne till en TV som har den funktionen. Då får exakt samma kvalité som om du tittade direkt på sändningen. Nackdelen är att du normalt inte kan titta på en annan kanal än den som håller på att spelas in. Du kan inte heller kopiera det inspelade programmet. Bara se det på den TV som användes vid inspelningen.

Vänligen Näckrosen
Citera
2018-09-30, 19:49
  #5
Medlem
vad krångligt det var!

får nog skrota ideén med köp av HDD.

får prova att spela in på USB sticka.
hur många GB bör stickan vara på för en långfilm på ca. 2-3 timmar?
Citera
2018-10-06, 00:43
  #6
Medlem
Waterlilys avatar
I många TV-apparater får det externa USB-minnet inte vara för litet. Jag använder en extern USB-disk på 1 TB. Jag vet inte hur mycket plats en långfilm tar. Det beror också på om det är en SD- utsändning eller en HD-kanal som ska spelas in.

Nu var det länge sedan jag spelade in på min disk. Mina alternativ som jag mera använder mig av är hårddisken i IPTV-boxen och play-tjänster på nätet via en Google Chromecast.

Vänligen Näckrosen
Citera
2018-10-06, 00:59
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
I många TV-apparater får det externa USB-minnet inte vara för litet. Jag använder en extern USB-disk på 1 TB. Jag vet inte hur mycket plats en långfilm tar. Det beror också på om det är en SD- utsändning eller en HD-kanal som ska spelas in.

Nu var det länge sedan jag spelade in på min disk. Mina alternativ som jag mera använder mig av är hårddisken i IPTV-boxen och play-tjänster på nätet via en Google Chromecast.

Vänligen Näckrosen

Det du skriver stämmer väldigt bra. En (gärna mekanisk) hårddisk ansluten till ens TV-apparat, allt beror på vilken TV-apparat man har då. 1TB räcker till väldigt mycket inspelningar, men beror givetvis på i vilken kvalitet kanalen har i upplösning man tänker "spela in på". Men 720p som är "HDTV" i Sverige generellt, så räcker 1TB väldigt långt. Vanlig standardupplösning, räcker en hårddisk i en evighet..

Så kallat "kodade kanaler" är det rätt mycket knepigare med, men jag rekommenderar TS att kolla upp exakt vilken TV som TS har, och läsa manualen om TS TV stöder funktionen med att koppla in "en hårddisk" för timeshift/inspelningar. Oftast USB-sladdar, och oftast går det inte att "flytta" hårddisken till annan TV, ens av samma märke eller modell. (Är väl DRM eller något där.)

Kan rekommendera en "portabel hårddisk" av något slag, pytteliten rent fysiskt. Har pytteliten 4TB hårddisk (portabel) till Samsung-tv:n. Kostade typ 1000 spänn, kronan har tyvärr fallit sen dess men HDD funkar klockrent!
(Kört i över en månad, "spelat in" en jäkla massa, och har 99% ledigt diskutrymme kvar!)
Citera
2019-11-26, 11:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det du skriver stämmer väldigt bra. En (gärna mekanisk) hårddisk ansluten till ens TV-apparat, allt beror på vilken TV-apparat man har då. 1TB räcker till väldigt mycket inspelningar, men beror givetvis på i vilken kvalitet kanalen har i upplösning man tänker "spela in på". Men 720p som är "HDTV" i Sverige generellt, så räcker 1TB väldigt långt. Vanlig standardupplösning, räcker en hårddisk i en evighet..

Så kallat "kodade kanaler" är det rätt mycket knepigare med, men jag rekommenderar TS att kolla upp exakt vilken TV som TS har, och läsa manualen om TS TV stöder funktionen med att koppla in "en hårddisk" för timeshift/inspelningar. Oftast USB-sladdar, och oftast går det inte att "flytta" hårddisken till annan TV, ens av samma märke eller modell. (Är väl DRM eller något där.)

Kan rekommendera en "portabel hårddisk" av något slag, pytteliten rent fysiskt. Har pytteliten 4TB hårddisk (portabel) till Samsung-tv:n. Kostade typ 1000 spänn, kronan har tyvärr fallit sen dess men HDD funkar klockrent!
(Kört i över en månad, "spelat in" en jäkla massa, och har 99% ledigt diskutrymme kvar!)

Det går väl att spola förbi reklam på det som spelats in på usbminne/USB-hårddisk ansluten i TVns usbuttag?
Citera
2019-11-26, 20:51
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValterP
Det går väl att spola förbi reklam på det som spelats in på usbminne/USB-hårddisk ansluten i TVns usbuttag?

Japp. Dock brukar tyvärr systemet bara funka på öppna markkanaler. (FTA, "free to air", i princip SVT och TV4+TV6).
Blir en massa krångel om man kopplar in detta för att glo på krypterade kanaler.
Behöver inte bli krångel, men såpass mycket krångel så jag inte riktigt orkar med "krånglet" eftersom jag kan glo på programmen ändå via andra plattformar.

Om jag inte berättat detta redan, så berättar jag det nu:
Seagate HDD på 4TB kopplade jag bort från TV som "inspelningsbar HDD" och använder numera som en extradisk för annat. Ansåg inte det var "värt" att ha den kopplad till TV:n, kunde och kan ha nytta av den på annat sätt. (Programmen finns ju oftast ändå på diverse play-tjänster.)

Att använda HDD för att "spela in" TV känns så mycket "2010"..

Men visst går det. Observera att oftast på grund av DRM så blir inspelat material på hårddisken krypterat. Inte i "vettigt filformat" som man lätt kan överföra som man "vill".

Samsung verkar "hårdkoppla" anslutna hårddiskar till just samma TV där programmen "spelades in", så glöm att "köpa ny TV" och koppla in diskarna från den gamla på den nya. Funkar inte. (Har testat här hemma för att just testa om det går, även med ny TV av samma tillverkare alltså).

Men tja. Det funkar på sätt och vis, men jag anser att det är inte riktigt "värt" det.
-Lättare med streaming, alternativt något gammalt system med HTPC som sparar allt till hårddisken i öppet format okrypterat. Misstänker att hela skiten har med DRM att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback