Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-11-01, 22:13
  #49
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Då är det något annat problem, men verkar som att ganska många har samma problem. Står mycket om det på appleforumet, men verkar som att folk är missnöjda med det ändå? Hänger kvar på High Sierra till det fixas antar jag.

Installationen misslyckas precis när den är klar.

Ungefär som vid varje släpp av nytt macOS. Eller nytt OS av vad som helst. Installation på en tom disk bäddar för minst problem, men det är ju inte alltid möjligt.

Har man problem med uppgradering, radera disken och installera Mojave, återställ därefter från backup. Man kan fixa en Mojave-installation genom att ladda ner Mojave från app store, avbryta installationen och sedan skapa en installation på ett USB-minne med Disk Maker X

https://diskmakerx.com
Citera
2018-11-05, 11:32
  #50
Medlem
Caspern50 virrade nog till det rejält när han börjar surra om iMac’s framtid i en tråd som handlar om MacOS Mojave... tyvärr missade jag det själv och svarade på hans offtopic-trams, sorry för det.

Nåväl, Mojave då...

Jag har en gammal men fortfarande väl fungerande MBP 15” mid 2009, den kör jag sedan ett bra tag High Sierra på fast Apple anger den som inte kompatibel. De har säkert rätt i det, med de kra hade har. Men trots det så har det gått att trixa så att High Sierra funkar ok för mig, även om en del funktioner inte kan funka p g a brister i hårdvaran.

Nu har ju Mojave kommit och jag är nyfiken på om någon trixat in det på en äldre Mac, som inte ska vara kompatibel enligt Apple, och vilken Mac och årgång? Och hur gjorde ni och hur funkar det?
Citera
2018-11-05, 14:58
  #51
Medlem
BigFatCones avatar
Nu ser min dock ut som den ska igen. Antar att cDock behövde uppdateras eller något, jag vet inte vad. Hur som helst så känns allt okej igen. Det känns som om datorn är lite långsammare men jag misstänker att det är filer som har flyttats och såna där saker.
Citera
2018-11-05, 18:18
  #52
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Caspern50 virrade nog till det rejält när han börjar surra om iMac’s framtid i en tråd som handlar om MacOS Mojave... tyvärr missade jag det själv och svarade på hans offtopic-trams, sorry för det.

Nåväl, Mojave då...

Jag har en gammal men fortfarande väl fungerande MBP 15” mid 2009, den kör jag sedan ett bra tag High Sierra på fast Apple anger den som inte kompatibel. De har säkert rätt i det, med de kra hade har. Men trots det så har det gått att trixa så att High Sierra funkar ok för mig, även om en del funktioner inte kan funka p g a brister i hårdvaran.

Nu har ju Mojave kommit och jag är nyfiken på om någon trixat in det på en äldre Mac, som inte ska vara kompatibel enligt Apple, och vilken Mac och årgång? Och hur gjorde ni och hur funkar det?

Har inte testat själv, men så långt jag förstår behöver man ha ett Apple Developer konto och ladda ner Mojave på en Mac som stöds för installation. Sen använder man Mojave Patcher tool:

http://dosdude1.com/mojave/
Citera
2018-11-05, 18:39
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Har inte testat själv, men så långt jag förstår behöver man ha ett Apple Developer konto och ladda ner Mojave på en Mac som stöds för installation. Sen använder man Mojave Patcher tool:

http://dosdude1.com/mojave/


Intressant...

Sist jag surrade med Collin så sa han att det var ytterst tveksamt att Mojave skulle funka på min gamla MBP, så jag har inte följt med is saken sen dess. Dags att ta ett nytt snack med honom då och höra hur pass det funkar på min MBP -09, och om det är värt att trixa lite eller om man ska stanna på HS om riskerna för knas är för stora.

Tack för info.
Citera
2018-11-05, 19:14
  #54
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Intressant...

Sist jag surrade med Collin så sa han att det var ytterst tveksamt att Mojave skulle funka på min gamla MBP, så jag har inte följt med is saken sen dess. Dags att ta ett nytt snack med honom då och höra hur pass det funkar på min MBP -09, och om det är värt att trixa lite eller om man ska stanna på HS om riskerna för knas är för stora.

Tack för info.

Sen är ju nyttan med att köra Mojave på en såpass gammal burk tveksam. Dom program du kör lär funka på HS i några år till och då är din dator förmodligen mogen för skroten.

Med det inte sagt att man inte vill köra det senaste OS, så om du hittar en MBP mid 2012 begagnad så är det ju bara att flytta över ssd:n och sen uppgradera till Mojave.

För mig tillför inte Mojave speciellt mycket som gör det värt att uppgradera. Gillar Apples jobb med Sierra och High Sierra med optimering för hårdvaran men Mojave känns mest som kosmetika. Dark mode, stacks, dynamic desktop ... nja.

Mojave är stabilt och jag har inte stött på några problem, har uppgraderat några dussin Macar så här långt. Kan inte se hur Mojave skulle tillföra speciellt mycket om man nu inte är helt torsk på tex dark mode 🙂
__________________
Senast redigerad av Rassa 2018-11-05 kl. 19:26.
Citera
2018-11-05, 19:42
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Sen är ju nyttan med att köra Mojave på en såpass gammal burk tveksam. Dom program du kör lär funka på HS i några år till och då är din dator förmodligen mogen för skroten.

Med det inte sagt att man inte vill köra det senaste OS, så om du hittar en MBP mid 2012 begagnad så är det ju bara att flytta över ssd:n och sen uppgradera till Mojave.

För mig tillför inte Mojave speciellt mycket som gör det värt att uppgradera. Gillar Apples jobb med Sierra och High Sierra med optimering för hårdvaran men Mojave känns mest som kosmetika. Dark mode, stacks, dynamic desktop ... nja.

Mojave är stabilt och jag har inte stött på några problem, har uppgraderat några dussin Macar så här långt. Kan inte se hur Mojave skulle tillföra speciellt mycket om man nu inte är helt torsk på tex dark mode 🙂

Nej, jag har inga direkta behov av att köra Mojave, eller ens HS, utan det handlar mest om att det är kul att trotsa Apple lite, vara lite rebellisk och köra nåt som inte ska gå, och som man inte ska få köra. Men man får ju då ta de risker det kan innebära som en man om det knasar till sig.

Har planer på att köpa ny MBP snart, de nya med TouchBar är så jäkla läckra i Space Grey. Men kanske man ska försöka stå ut med den gamla och HS i nåt år till och se om det blir Apples egna prollar i MBP innan man köper ny.

Menar du att Mojave är mest kosmetika så är det väl lika bra att hålla sig i skinnet när man nu fått det att funka stabilt med HS och skippa Mojave tills vidare.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback