Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilket utfall tror ni att talmannens regeringsbildningsförsök slutar i?
Enpartiregering - S
2,28%
50 röster
S, MP, L, och C
28,10%
616 röster
S och MP
4,01%
88 röster
M, C, L och KD
2,51%
55 röster
M och KD
11,77%
258 röster
C, L och MP
0,46%
10 röster
C och L
0,41%
9 röster
Annan regering
3,33%
73 röster
Extra val
40,97%
898 röster
Vet ej
6,16%
135 röster
2019-01-18, 01:08
  #36613
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jag tycker det ska vara uppenbart för C och L:s väljare att Annie och Jan gör detta för att de vet att om 4 år så är det dags för båda att avgå som partiledare, sen kan de bara försvinna från allt och inte behöva ta nått ansvar alls. Jan skulle avgått för länge sen och Annie börjar bli rätt färdig hon med. Klart de vill göra avtryck hur dåligt detta än kommer bli för partierna. Givetvis är inte partierna toppstyrda men det är samma med partistyrelserna som vill glassa 4 år till med högre löner och arvoden.

jag håller med om Janne, han får nog inte stanna till nästa val och vet det. Men Annie hade större planer, hon går inte frivilligt. Och fanatikerna i C vill nog ha henne kvar, de bryr sig bara om SD ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fascinerande att höra C-killen i Opinion live. 90% av det han säger handlar om SD (och att hålla bort SD). Patetiskt. Tänk om de kunde fokusera på vad de själva vill göra istället.

Jag skall se det på SVT-play. Nu finns det 5 partier som kör det SD-spåret samtidigt som väljarbasen för det budskapet sjunker. Man tycker ju att folk måste tröttna på det? Jag kan tänka mig att ett parti till höger och ett till vänster kan leva på det med inte alla fem.
2019-01-18, 01:48
  #36614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Haha vad rolig du är.

I fjol röstade S igenom att 9000 afghanska män utan asylskäl ska få stanna i Sverige, till en kostnad av minst 3 miljarder skattekronor.

De har just lagt sig platt på marken, låtit känsloextremisterna och bilderbergarna inom C, L och MP ta makten över migrationspolitiken. Nu kommer de att släppa igenom den gigantiska anhöriginvandringen där varje nyanländ babbe i Sverige står och väntar på fem bröder, tio låtsasbröder (alla systrar redan bortgifta) + päronen och deras päron. Så att de ska få komma hit och leva på LIVSTIDS BIDRAGSFÖRSÖRJNING medan de knullar hela samhället upp och ner.

Nu har jag skrattat klart. Visst skämtade du?

Det här med kompromisser är inget du känner till?
2019-01-18, 05:50
  #36615
Medlem
OliverCromwells avatar
Det märkliga med det hela är att de anhängare till partierna som nu blir stödpartier till Löfven (V-C-L) verkar helnöjda med resultatet.

C-väljarna är nöjda med att hålla SD utanför och V-väljarna är nöjda med sin vågmästarroll. Och jag som trodde att folk skulle bli mer besvikna.
2019-01-18, 06:35
  #36616
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det märkliga med det hela är att de anhängare till partierna som nu blir stödpartier till Löfven (V-C-L) verkar helnöjda med resultatet.

C-väljarna är nöjda med att hålla SD utanför och V-väljarna är nöjda med sin vågmästarroll. Och jag som trodde att folk skulle bli mer besvikna.

Gemene väljare är idioter. går säkert 1 på 10 av väljarna som är insatta och förstår vad som händer. De flesta C väljarna tänker nog "Å vad bra Annie är som äntligen löste det här" om statsministern heter Löfven eller Kristersson vet dom inte ens.

Intressant att Lena Melin nu målar upp detta som riktigt framgångsrikt. Att Löfven 2 skulle fungera mycket bättre än Löfven 1. Hon räknar kallt med att alls är supernöjda med det i överenskomelsen och ändå hotet är om V,M,KD,SD gör gemensam sak vilket intr kommer hände enligt henne.
Är det verkligen så eller försöker media få oss att tro att denna uppgörelse är något bra??? Jag förstår verkligen inte hur den ska hålla.
2019-01-18, 06:48
  #36617
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Gemene väljare är idioter. går säkert 1 på 10 av väljarna som är insatta och förstår vad som händer. De flesta C väljarna tänker nog "Å vad bra Annie är som äntligen löste det här" om statsministern heter Löfven eller Kristersson vet dom inte ens.

Intressant att Lena Melin nu målar upp detta som riktigt framgångsrikt. Att Löfven 2 skulle fungera mycket bättre än Löfven 1. Hon räknar kallt med att alls är supernöjda med det i överenskomelsen och ändå hotet är om V,M,KD,SD gör gemensam sak vilket intr kommer hände enligt henne.
Är det verkligen så eller försöker media få oss att tro att denna uppgörelse är något bra??? Jag förstår verkligen inte hur den ska hålla.
Ja, alla som bara hinner läsa tidningarnas rubriker och enstaka artiklar blir ju obönhörligen indoktrinerade. Dit hör jag säkert själv på många områden där jag inte hinner ägna halva dagen åt att surfa runt och jämföra. Man måste också jämföra över tiden.

Att Annie låg dåligt till hos väljarna för ett tag sedan (orsaken till kaoset) går säkert att vända med lite positivt vinklade artiklar.

Det känns som om globalisterna drar åt snaran. Nu börjar man introducera företagsvänlig ekonomi i vänsterkaoset.

Förresten, blev det Steffe eller Uffe? Har det någon betydelse?
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-01-18 kl. 07:01.
2019-01-18, 06:56
  #36618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Företgare vill ha trygghet. De vill kunnas lita på att personalen inte knycker ur kassan. De vill att leveranser skall komma i tid. Att posten fungerar, att datorn funkar osv. TRYGGHET

När du inte kan lita på en enda tråd av många i alla led så befinner du dig i ett Shithole country. I en sådan miljö vill INGEN investera. Rika u-länder investerar i Kina och USA. Ingen vill investera i skithålsländer dit Sverige är på väg.

Du menar nog rika i- länder tror jag. Kinas investeringar i Sverige är mycket stora. Fd Volvo pv ägs helägt av kineser, Volvo AB lastbilar,anläggningsmaskiner mm delägs av kineser, fd SAAB ägs av kineser. Kinas ökande ägande i Sverige ses ibland tom som ett problem. Hur detta går ihop men Shithole country behöver förklaras. Sverige betraktas , än så länge , som en trygg hamn. Läs lite internationella ekonomitidskrifter så trillar poletten ner.
2019-01-18, 07:45
  #36619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det märkliga med det hela är att de anhängare till partierna som nu blir stödpartier till Löfven (V-C-L) verkar helnöjda med resultatet.

C-väljarna är nöjda med att hålla SD utanför och V-väljarna är nöjda med sin vågmästarroll. Och jag som trodde att folk skulle bli mer besvikna.

Alltså det är helt sjukt.
Vad är det för FEL på svenska folket ?
Varför går inte V ut på gatorna och förstör som de alltid brukar ?
Varför demonstrerar inte S i hundratusental?
De kan väl omöjligt tycka om den högerextrema politik som gått igenom ?

Hur fan kan skräcken för SD få så många partier att totalt överge sina väljare,sin politik?

De pratar om att alliansen är död
Men vad är inte vänstersidan?
Finns ju inget parti att rösta på längre
2019-01-18, 07:57
  #36620
Medlem
Är det idag kl 9 de röstar om Stefan? Skulle vilja titta live.
2019-01-18, 07:58
  #36621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Intressant att Lena Melin nu målar upp detta som riktigt framgångsrikt. Att Löfven 2 skulle fungera mycket bättre än Löfven 1. Hon räknar kallt med att alls är supernöjda med det i överenskomelsen och ändå hotet är om V,M,KD,SD gör gemensam sak vilket intr kommer hände enligt henne.
Är det verkligen så eller försöker media få oss att tro att denna uppgörelse är något bra??? Jag förstår verkligen inte hur den ska hålla.


Fast Lofven I fungerade uselt. Hela tiden nedrostad av riksdagen och dessutom stallde hela tiden riksdagen krav pa att lagar som Lovfen ogillade skulle utredas och inforas. Regeringen sysslade mest med att sabotera sina egna utredningar for att gora det svart for riksdagen att folja upp vad som hande med lagarna de bestallt.

Lofven II kan fungera betydligt battre an Lofven I utan att for dens skull fungera bra.
2019-01-18, 07:58
  #36622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Är det idag kl 9 de röstar om Stefan? Skulle vilja titta live.

Ja. Sänder SVTPlay något? Vet att de skulle sända det under Nyhetsmorgon på TV4 iallafall.
2019-01-18, 07:58
  #36623
Medlem
Korv-Bajss avatar
Om vi får ett extraval med resultat enligt senaste Novus
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...at-sedan-valet
får jag mandatfördelningen (utan MP och L som får mindre än 4%) att bli så här:

V: 349*7.6/91.3 = 29
S: 349*31.8/91.3 = 122


C: 349*7.6/91.3 = 29

M: 349*18.9/91.3 = 72
KD: 349*6.2/91.3 = 24


SD: 349*19.2/91.3 = 73

dvs

V+S = 151
V+S+C = 180

C+M+KD = 125

M+KD+SD = 169


V+S+C = Majoritet men med knapp marginal.
M+KD+SD = Nära men ingen cigarr

S+M = Det enda enda okomplicerade (när det gäller ANTAL partier
med helt olika politik) alternativet med någorlunda klar majoritet,
men som skulle kunna ha ETT samarbetsavtal istället för TVÅ som inte går ihop.

S+M = Sant???
2019-01-18, 08:06
  #36624
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Du menar nog rika i- länder tror jag. Kinas investeringar i Sverige är mycket stora. Fd Volvo pv ägs helägt av kineser, Volvo AB lastbilar,anläggningsmaskiner mm delägs av kineser, fd SAAB ägs av kineser. Kinas ökande ägande i Sverige ses ibland tom som ett problem. Hur detta går ihop men Shithole country behöver förklaras. Sverige betraktas , än så länge , som en trygg hamn. Läs lite internationella ekonomitidskrifter så trillar poletten ner.

Han skrev ingen om hur Kina investerar! Att dom gör det för att få inflytande och komma åt råvaror och militärstrategiska positioner är känt sedan länge. Sverige är ett råvaruland rikt på metaller även sällsynta jordartsmetaller. Om vår industri förtvinar kommer det enda vi har kvar att leva av vara råvarorna. Då är det milt uttrycket en fördel om vi äger dom och inte Kina.

Alla politiska partier är naiva det anser våra säkerhetsexperter. V kommer att minska industrialiseringsgraden per capita i takt med att importen av fel analfabeter och på sikt bli Sverige ett U-land. Vad ska alla analfabeter jobba med? Gräva upp Skåne för att kinesiska företag har koncession på att leta efter metaller till de heliga batterierna som ska driva kinesernas bilar i framtiden. Men vi räddar varken planeten eller Sverige med de dårar som nu kommer att få regeringsmakten.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback