Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-26, 03:36
  #1
Medlem
Hej,

Min kompis drabbades av en rejäl korsbandsskada för 3 år sedan och det förstörde hans förmåga att löpa och spela handboll vilket var hans brinnande intresse. Det slog hårt. Efter detta började han på gymnasiet där han kom fram till slutsatsen att han valt fel linje och försökte därför komma in på natur på samma skola men det fanns inga platser. Han valde att byta till en skola som har dåligt rykte och rättfärdigt så. Där passade han inte in då han inte hittade många jämnlikar. Det var även en allmänt osocial klass och många höll till sig själva. Han studerade vidare där och blev tillslut väldigt stressad över betygen och fick prestationsångest. Han sökte hjälp hos psykolog men det verkade inte ge något resultat. Mycket antydde på utmattningssyndrom. Han fortsatte och hade inte många vänner.

Nu 2018 har han gått klart gymnasiet och verkar helt nedbruten. Han kan inte tänka klart och verkar ha förlorat all social kompetens från högstadiet (alltså innan gymnasiet). Han brukade vara klipsk, ansvarsfull och energisk men nu är han lat och har förlorat intresset för allt som han brukade tycka var roligt. Från utsidan verkar det som en djup och långvarig depression som förmodligen utlösts av utmattningen och bristen på social stimulans.

Sammanfattat är problemen att han förlorat intresset för allt, sin sociala kompetens samt beslutsförmåga. Hur kan jag hjälpa honom komma tillbaka på fötter? Just nu sitter han arbetslös hemma och gör inget produktivt.

Jag har funderat på om plugg hade kunnat hjälpa honom. En kort utbildning där han inte bryr sig så mycket om betygen, men hamnar i en kontinuerlig social omgivning.

Vad ska jag göra?
Citera
2018-09-26, 03:40
  #2
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaten
Hej,

Min kompis drabbades av en rejäl korsbandsskada för 3 år sedan och det förstörde hans förmåga att löpa och spela handboll vilket var hans brinnande intresse. Det slog hårt. Efter detta började han på gymnasiet där han kom fram till slutsatsen att han valt fel linje och försökte därför komma in på natur på samma skola men det fanns inga platser. Han valde att byta till en skola som har dåligt rykte och rättfärdigt så. Där passade han inte in då han inte hittade många jämnlikar. Det var även en allmänt osocial klass och många höll till sig själva. Han studerade vidare där och blev tillslut väldigt stressad över betygen och fick prestationsångest. Han sökte hjälp hos psykolog men det verkade inte ge något resultat. Mycket antydde på utmattningssyndrom. Han fortsatte och hade inte många vänner.

Nu 2018 har han gått klart gymnasiet och verkar helt nedbruten. Han kan inte tänka klart och verkar ha förlorat all social kompetens från högstadiet (alltså innan gymnasiet). Han brukade vara klipsk, ansvarsfull och energisk men nu är han lat och har förlorat intresset för allt som han brukade tycka var roligt. Från utsidan verkar det som en djup och långvarig depression som förmodligen utlösts av utmattningen och bristen på social stimulans.

Sammanfattat är problemen att han förlorat intresset för allt, sin sociala kompetens samt beslutsförmåga. Hur kan jag hjälpa honom komma tillbaka på fötter? Just nu sitter han arbetslös hemma och gör inget produktivt.

Jag har funderat på om plugg hade kunnat hjälpa honom. En kort utbildning där han inte bryr sig så mycket om betygen, men hamnar i en kontinuerlig social omgivning.

Vad ska jag göra?

Testa att bjuda med honom till olika saker så han kommer ut . Om du kan kanske du kan få in honom på arbetsmarknaden på
Ngt sätt
Citera
2018-09-26, 05:18
  #3
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaten
Från utsidan verkar det som en djup och långvarig depression som förmodligen utlösts av utmattningen och bristen på social stimulans.
...
Vad ska jag göra?

Försök få honom att gå till en läkare.

https://www.1177.se/Vastmanland/Fakt...erapi/?ar=True

Någon direkt vård (läs: remiss med rimlig tid till behandling) är nog svårt att få, men antidepressiva läkemedel skriver de ut.
Citera
2018-09-26, 07:29
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
Har han gått in i väggen rejält så kan det dröja några år innan man är helt återställd igen. Från och med det att man börjat ta han om sig själv såklart.

Lyckligtvis så är det ingen smäll tillbaka heller utan det blir det bättre under tiden.


Det låter som att det var väldigt nyligen han blev utbränd av skolan? Ha det i åtanke om du ska uppmana honom att gå i skolan. Det är väl ganska förståeligt om han inte är sådär jättetaggad på den idén.

Men helt klart behöver han göra något som leder någonstans (men det behöver inte vara karriär, det kan vara att bli snygg och börja dejta, att resa, expandera sinnet, att lära sig att göra nya häftiga grejer och slänga upp på YouYube, Spotify, RobotWars eller på en konstvägg. Och där man kan lära känna fler människor, även om han inte fattar det själv.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-09-26 kl. 07:38.
Citera
2018-09-26, 09:44
  #5
Medlem
Som tidigare nämnt, gå till en läkare. Antidepressiva skulle kunna vara ett alternativ. Om det är för lång kö till psykoterapeut kan man försöka hitta en privat mottagning, dock något dyrare.
Citera
2018-09-27, 14:32
  #6
Moderator
blomvattnares avatar
Barn och familj --> Psykologi: allmänt
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback