Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-26, 03:10
  #1
Medlem
Snubbs avatar
I korthet har Social Justice Warriors nu lyckats infiltrera Linux-projektet. Förut var det strikt meritokratiskt, och inga som helst hänsyn togs till något annat än kodens kvalitet.

Nu skall däremot identitetspolitiska hänsyn tas, och folk kan bli avstängda utan någon som helst rättssäker process, utan möjlighet att överklaga.

En rad utvecklare tänker inte tolerera detta och kommer att dra tillbaka sina bidrag till projektet.

https://lulz.com/linux-devs-threaten-killswitch-coc-controversy-1252/
Citera
2018-09-26, 04:37
  #2
Medlem
FarbrorBerits avatar
How big is the CoC. How do I abuse it? By the way, I'm S.

Lite mer allvarligt, jag var tvungen att slå upp LGBTQIA+. Vilken soppa! 'Demisexuality' och 'Grey-Asexuality'.

https://lulz.com/linux-devs-threaten...troversy-1252/

Nu allvarligt, Linux CoC är ju totalt vansinnig och öppen för helt godtyckliga bedömningar. Tänk vad en SJW-dåre skulle kunna göra i en maktpossition. Utöver det, betydelsen av den här CoC:n kan ju ändras över en natt eftersom den klargörs efter hand!:

Citat:
Our Responsibilities
====================

- Maintainers are responsible for clarifying the standards of acceptable behavior and are expected to take appropriate and fair corrective action in response to any instances of unacceptable behavior.
- Maintainers have the right and responsibility to remove, edit, or reject comments, commits, code, wiki edits, issues, and other contributions that are not aligned to this Code of Conduct, or to ban temporarily or permanently any contributor for other behaviors that they deem inappropriate, threatening, offensive, or harmful.

https://git.kernel.org/pub/scm/linux...4093c54469c11f

Till sist, jag kan redan nu räkna ut hur det här kommer att användas. SJW-troll kommer bryta mot varenda regel i exemplen utan åtgärd. Stackarn i skottgluggen får däremot ett helvete.
Citera
2018-09-26, 04:43
  #3
Medlem
De är inte precis ensamma om att använda den. Finns många andra som använder samma: https://www.contributor-covenant.org/adopters
Citera
2018-09-26, 06:26
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
Öhm, okej...

Då tar jag väl bara bort "killswitchen" (vad det nu ska betyda)?

Edit: Lyckades hitta en fungerande länk. "Killswitchen" är alltså att någon som påstår sig ha varit med och skrivit kod hotar ungefär med att spola tillbaka tiden och sen strunta i att skriva kod.

https://lulz.com/linux-devs-threaten...troversy-1252/

Ser att mailet med hotet om att spola tillbaka tiden kommer ifrån någon "unconditionedwitness@redchan...". Någon jäkla image board? På lulz.com... Doing it for... For the... the lulz... Goddammit
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-09-26 kl. 06:49.
Citera
2018-09-26, 06:39
  #5
Medlem
Jellohs avatar
Jag anade att nåt sånt var i görningen då Linus skulle ta paus för att lära sig kommunicera med människor....att kunna kommunicera med maskiner är tydligen inte viktigt längre.
Citera
2018-09-26, 11:03
  #6
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Öhm, okej...

Då tar jag väl bara bort "killswitchen" (vad det nu ska betyda)?

Edit: Lyckades hitta en fungerande länk. "Killswitchen" är alltså att någon som påstår sig ha varit med och skrivit kod hotar ungefär med att spola tillbaka tiden och sen strunta i att skriva kod.

https://lulz.com/linux-devs-threaten...troversy-1252/

Ser att mailet med hotet om att spola tillbaka tiden kommer ifrån någon "unconditionedwitness@redchan...". Någon jäkla image board? På lulz.com... Doing it for... For the... the lulz... Goddammit
Inte den som "påstår" sig ha bidragit. De som har gett projektet rätt att använda deras kod har laglig möjlighet att dra tillbaka den rätten.

Vilket innebär att om tillräckligt många lackar ur på häxjakten, eller bara hotet om den, så faller Linux ihop som ett korthus.

Såvida inte stollarna som nu skall bestämma är fantastiska kodare som kan ersätta allt som försvinner. Vilket det inte finns några som helst indikationer på.

Som alltid blir det folk som inte bidrar med något faktiskt arbete som försöker bestämma över de som arbetar. I detta fallet till och med folk som arbetar gratis bara för att de tycker det är kul.
Citera
2018-09-26, 17:47
  #7
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
De som har gett projektet rätt att använda deras kod har laglig möjlighet att dra tillbaka den rätten.

Om det hade varit möjligt att sänka Linux så hade Microsoft tveklöst gjort det under sin Linux is a cancer-fas. Jag tror nog vi kan vara rätt lugna i att det i praktiken inte är möjligt att dra tillbaks sina bidrag under GPLv2.
Citera
2018-09-26, 18:55
  #8
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
Inte den som "påstår" sig ha bidragit.
Kanske det. Jag läste inte längre än mailet som kan ha skrivits av vem som helst.

Citat:
De som har gett projektet rätt att använda deras kod har laglig möjlighet att dra tillbaka den rätten.
Trams (från deras håll, du borde inte köpa det)

Han har gett mig den rätten utan några som helst förbehåll. Han har även gett mig rätten att fritt modifiera och distrubera koden till de jag så önskar. Precis som han själv gjort.

Citat:
Vilket innebär att om tillräckligt många lackar ur på häxjakten, eller bara hotet om den, så faller Linux ihop som ett korthus.

Såvida inte stollarna som nu skall bestämma är fantastiska kodare som kan ersätta allt som försvinner. Vilket det inte finns några som helst indikationer på.
Inte en enda bit kommer att försvinna dessutom så är det fritt fram för alla fantastiska kodare i världen att kopiera, modifiera och distrubera koden. Precis som så också görs idag.

Citat:
Som alltid blir det folk som inte bidrar med något faktiskt arbete som försöker bestämma över de som arbetar. I detta fallet till och med folk som arbetar gratis bara för att de tycker det är kul.
De bestämmer i princip inte ett dugg över koden. Särskilt inte om jag kopierar och modifierar den. Då är det jag som är copyrighthållare (inte för att det under GPL gör någon praktisk skillnad, men det är det argumentet de använder, så då gör jag också det).


Man kan inte skriva ett avtal och sedan ändra sig om det inte framgått av avtalet tidigare, vilket det inte har.

Han är fullt fri att fortsätta modifiera vår kod och bygga något hemligt och utveckla en egen gren, men han kan fetglömma att ta tillbaka koden han modifierat tillsammans med offentligheten och redan gjort fri för alla
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-09-26 kl. 19:28.
Citera
2018-09-26, 22:35
  #9
Medlem
ScorchPipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Inte en enda bit kommer att försvinna dessutom så är det fritt fram för alla fantastiska kodare i världen att kopiera, modifiera och distrubera koden. Precis som så också görs idag.

Säker? Det står ju också "plaintiff is to register their copyright prior to filing suit, the copyright does not have to be registered at the time of the violation however"

Jag tolkar det som att dom kan copyright:a sin kod i efterhand.
Citera
2018-09-26, 23:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Kanske det. Jag läste inte längre än mailet som kan ha skrivits av vem som helst.

Trams (från deras håll, du borde inte köpa det)

Han har gett mig den rätten utan några som helst förbehåll. Han har även gett mig rätten att fritt modifiera och distrubera koden till de jag så önskar. Precis som han själv gjort.

Inte en enda bit kommer att försvinna dessutom så är det fritt fram för alla fantastiska kodare i världen att kopiera, modifiera och distrubera koden. Precis som så också görs idag.

De bestämmer i princip inte ett dugg över koden. Särskilt inte om jag kopierar och modifierar den. Då är det jag som är copyrighthållare (inte för att det under GPL gör någon praktisk skillnad, men det är det argumentet de använder, så då gör jag också det).


Man kan inte skriva ett avtal och sedan ändra sig om det inte framgått av avtalet tidigare, vilket det inte har.

Han är fullt fri att fortsätta modifiera vår kod och bygga något hemligt och utveckla en egen gren, men han kan fetglömma att ta tillbaka koden han modifierat tillsammans med offentligheten och redan gjort fri för alla

Kanske förklarar ESR det mer pedagosiskt: https://lkml.org/lkml/2018/9/23/212
Citat:
First, let me confirm that this threat has teeth. I researched the
relevant law when I was founding the Open Source Initiative. In the
U.S. there is case law confirming that reputational losses relating to
conversion of the rights of a contributor to a GPLed project are
judicable in law. I do not know the case law outside the U.S., but in
countries observing the Berne Convention without the U.S.'s opt-out of
the "moral rights" clause, that clause probably gives the objectors an
even stronger case.
Citera
2018-09-27, 00:16
  #11
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Jag anade att nåt sånt var i görningen då Linus skulle ta paus för att lära sig kommunicera med människor....att kunna kommunicera med maskiner är tydligen inte viktigt längre.

Han blev antagligen tvingad till att skriva under denna trojanska häst till avtal.

I kommentaren till avtalet byter han apostrof mot ansagn och sedan tillbaks till apostrof.
https://twitter.com/RaduBT/status/1043519834787581953

Det är ett väldigt litet tecken och går att tolka som ett SOS. Inte alls lika tydligt som när amerikanska krigsfångar blinkade "torture" i morsekod, men om han tvingades skriva under avtalet inför någon och därefter gick under jorden så kan det här sättet att meddela sig på ändå fungera som en brasklapp.

När denna code of conduct utryckligen stavar ut att meritokrati är detsamma som förtryck och att det är viktigare med mångfald än bra kod så är det att jämföra med ett myteri eller om man så vill en statskupp.
Citera
2018-09-27, 09:07
  #12
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScorchPipe
Säker? Det står ju också "plaintiff is to register their copyright prior to filing suit, the copyright does not have to be registered at the time of the violation however"

Jag tolkar det som att dom kan copyright:a sin kod i efterhand.
Copyright sker automatiskt vid stunden du skapar något.

Om du vill registrera det för att försäkra dig om att alla vet att du var först så är det helt upp till dig. Det förändrar rent tekniskt ingenting.

I detta fall valde kodaren att ändra ett GPL-verk. Han accepterade då GPL.

Han använde då, i egenskap av ägare för sina ändringar, sin copyright, till att dela ut sitt verk (de ändringar han gjort) till andra.

I den stunden fick jag och alla andra mottagare samma rätt som han själv fick att även vi ändra på GPL-verket.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-09-27 kl. 09:58.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback