Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-04, 19:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ralphwiggum88
Risk tvåan kan du glömma att vara rädd för. Det enda kravet för att få godkänt på den är att du kan gasa bilen från 0 - 70 inom "normal" tid, med andra ord det som du redan gör precis hela tiden förutom att det inte finns några andra bilar att ta hänsyn till på halkbanan. Sen måste du "kunna" tvärnita, alltså koppling + broms.

Det är absolut enda kravet och man kan i princip göra risktvåan efter en månads privat övningskörning.

Det finns miffon som påstår att risktvåan är till för att lära sig "styra mot sladden" eller något annat idiotiskt, men det är inte sant. Risktvåan är till för att misslyckas under kontrollerade former och inse att det inte går att värja sig mot en sladd och att det bästa är att hålla låg fart när det är halt ute eller ösregnar (i alla fall är det detta som de vill att man lär sig, hur man gör i verkligheten efter ett par år med körkort kan skilja sig).

Så... var inte orolig för risktvåan, det går inte att få underkänt förutom om man inte kan gasa 0-70 och bromsa.

Uppkörningen är nervöst däremot, men många klarar det på första försöket och säger skolan att du är redo är du troligtvis det. Jag var jättenervös och trodde min lärare bullshittade mig med att jag var redo, men visst fasen gick det!

EDIT: oj såg inte att tråden var från september. Hur gick det med halkan?
Halkan var helt okej! var inte så svårt som jag hade föreställt mig, dock var den en som kuggade när jag var där. Hursomhelst, jag ska köra upp med trafikverkets bil, vilket jag inte är van vid alls.... jag vet att många säger att ska man ha uppkörning så borde man vara så pass redo att man kan köra alla bilar. Där håller jag inte riktigt med eftersom oerfarna förare (som jag) har mycket svårare att anpassa till en ny bil- p.g.a. vi (eller jag iaf) har bara känt och kört TVÅ bilar under hela mitt liv.

Å andra sidan, hur gick uppkörningen för dig? klarade du alla momenten? vilka tips kan du ge folk som mig? Jag har en aning om vilka moment det handlar om, men är fortfarande jättenervös och behöver all tips och information jag kan få dela gärna med er av eran upplevelse och vad ni önskat ni hade tänkt på under uppkörningen hehe tack i förhand
__________________
Senast redigerad av ThisAintGucci 2018-11-04 kl. 19:36.
Citera
2018-11-05, 02:13
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisAintGucci
Halkan var helt okej! var inte så svårt som jag hade föreställt mig, dock var den en som kuggade när jag var där. Hursomhelst, jag ska köra upp med trafikverkets bil, vilket jag inte är van vid alls.... jag vet att många säger att ska man ha uppkörning så borde man vara så pass redo att man kan köra alla bilar. Där håller jag inte riktigt med eftersom oerfarna förare (som jag) har mycket svårare att anpassa till en ny bil- p.g.a. vi (eller jag iaf) har bara känt och kört TVÅ bilar under hela mitt liv.

Å andra sidan, hur gick uppkörningen för dig? klarade du alla momenten? vilka tips kan du ge folk som mig? Jag har en aning om vilka moment det handlar om, men är fortfarande jättenervös och behöver all tips och information jag kan få dela gärna med er av eran upplevelse och vad ni önskat ni hade tänkt på under uppkörningen hehe tack i förhand

Hur lyckades den personen som kuggade halkbanan med det? Var det en person som buskörde eller misslyckades med att manövrera bilen eller vad?

Tänk säkerhet och uppsikt framför allt annat på uppkörningen. Självklart kan du bli ombedd att göra vilket/vilka som helst av momenten som brukar kunna ingå men det är långt mycket viktigare att du inte slarvar med tex uppsikt i en rondell eller korsning eller kör för fort förbi en skola än att du sätter en fickparkering eller start i backe perfekt på första försöket. De där rent tekniska momenten kan du ofta göra ett par försök innan du får till och ändå klara uppkörningen sammantaget men slarvar du med trafiksäkerheten och glömmer att sakta ner vid ett övergångsställe eller hetsar ut framför en långtradare vid utfart på landsväg kommer de att se allvarligare på det än om du råkar få ett motorstopp för att du är nervös. Så prioritera säkerheten är mitt råd!
Citera
2018-11-05, 17:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisAintGucci
Halkan var helt okej! var inte så svårt som jag hade föreställt mig, dock var den en som kuggade när jag var där. Hursomhelst, jag ska köra upp med trafikverkets bil, vilket jag inte är van vid alls.... jag vet att många säger att ska man ha uppkörning så borde man vara så pass redo att man kan köra alla bilar. Där håller jag inte riktigt med eftersom oerfarna förare (som jag) har mycket svårare att anpassa till en ny bil- p.g.a. vi (eller jag iaf) har bara känt och kört TVÅ bilar under hela mitt liv.

Å andra sidan, hur gick uppkörningen för dig? klarade du alla momenten? vilka tips kan du ge folk som mig? Jag har en aning om vilka moment det handlar om, men är fortfarande jättenervös och behöver all tips och information jag kan få dela gärna med er av eran upplevelse och vad ni önskat ni hade tänkt på under uppkörningen hehe tack i förhand

Puck tvåa på att få veta hur snubben kunde faila på halkan

Men uppkörningen gick bra, förutom vissa moment med manövrering - var glad att jag slapp fickparkera. En backa runt hörn-övning som var lite cp på grund av en tokig kärring som stod i hörnet och glodde med en liten hund som jag trodde jag skulle köra fick jag göra om och då gick det mycket bättre! Var säker på att jag skulle faila, men icke!

Tips är att vara förberedd på manövrering, kolla noga när du svänger och byter filer, och var förberedd på att ställa in stol, reglage och göra säkerhetskontroll i början.

Resten löser sig!
Citera
2018-11-05, 23:01
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Hur lyckades den personen som kuggade halkbanan med det? Var det en person som buskörde eller misslyckades med att manövrera bilen eller vad?

Tänk säkerhet och uppsikt framför allt annat på uppkörningen. Självklart kan du bli ombedd att göra vilket/vilka som helst av momenten som brukar kunna ingå men det är långt mycket viktigare att du inte slarvar med tex uppsikt i en rondell eller korsning eller kör för fort förbi en skola än att du sätter en fickparkering eller start i backe perfekt på första försöket. De där rent tekniska momenten kan du ofta göra ett par försök innan du får till och ändå klara uppkörningen sammantaget men slarvar du med trafiksäkerheten och glömmer att sakta ner vid ett övergångsställe eller hetsar ut framför en långtradare vid utfart på landsväg kommer de att se allvarligare på det än om du råkar få ett motorstopp för att du är nervös. Så prioritera säkerheten är mitt råd!

Citat:
Ursprungligen postat av ralphwiggum88
Puck tvåa på att få veta hur snubben kunde faila på halkan

Men uppkörningen gick bra, förutom vissa moment med manövrering - var glad att jag slapp fickparkera. En backa runt hörn-övning som var lite cp på grund av en tokig kärring som stod i hörnet och glodde med en liten hund som jag trodde jag skulle köra fick jag göra om och då gick det mycket bättre! Var säker på att jag skulle faila, men icke!

Tips är att vara förberedd på manövrering, kolla noga när du svänger och byter filer, och var förberedd på att ställa in stol, reglage och göra säkerhetskontroll i början.

Resten löser sig!

Snubben tyckte att det skulle vara "häftigt" att drifta på den hala kurvan (måste kollat på fast & furious elr nåt) och följde inte instruktörens förklaring alls, slutade med att han körde in i en annan elevs bil bakifrån (ja, han körde innan läraren gav honom start signalen och därför hann inte den andra eleven ur banan innan dess, han bestämde sig även för att gasa på och sedan använda parkeringsbromsen vid kurvan), det blev dock inga stora skador, men lärarna var inte ett dugg nöjd eftersom han utsatte någon annan för fara.

Det åt sidan, så är mina svagheter inom körning fickparkering, start i backe, och backa runt ett hörn. Vad har ni för tips där (förutom övning såklart, det är självklart). Använda broms eller bara koppling vid stoppskylt på uppförsbacke? Använda parkeringsbromsen eller vanlig broms vid start vid backe? Och så finns det självklart det där med att inte backa in i en fickparkering om det kommer en bil bakifrån? Ellerhar jag fel?

Och inte heller svänga ur en landsväg (infart) om det är för många bilar där bak? Eller räcker det med att man saktar ner i god tid och sedan svängẻ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback