Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-04, 22:31
  #49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det här är fjärde inlägget i rad som du är helt svarslös och bara går på med personangrepp.

Uppenbarligen står inget av värde i trådarna då du efter att ha läst de fortfarande är svarslös.
Så kör Beta sin vanliga ringdans med red herrings och lekandes blind och dövstum.
Citera
2018-10-06, 11:00
  #50
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför tar du inte och läser de trådarna och tar hjälp av eventuella redogörelser där av logisk/matematisk natur. Och sedan redovisar här.

Jag har bett dig flera ggr att göra det. Men det är tomt på sådant. Det blir bara personangrepp och tomma påståenden från dig. Det är lite av dagisnivå över ditt agerande.

Vi kostar ca 2.9 MSEK för skattebetalarna under uppväxten. Det betalar vi tillbaka under arbetslivet genom att betala ca 5400/månad i skatt. Resten av skatten, ca 4400 för en medelinkomsttagare, går till övriga offentliga utgifter och omfördelning. Dessa 5400/månad betalar en invandrare med denna lön alltså för mycket. Skattebetalarna profiterar grovt.

Detta fick du serverat i #23 och har föga förvånad blivit helt ställd. Det är helt kliniskt rent på bemötande. Och här ovan i citatet så vet du inte ens om att du fått det. Trots att du citerat #23. Du borde själv kunna hålla med om att du inte har någon koll alls. (Eventuellt är du kraftig senil. Men då borde du anpassa dig och inte påstå så mycket).

För en moderat som du är, är svenskarna netto en intäktspost mindre än den invandrarna är. Det är omöjligt eftersom invandrarna måste integreras in i ekonomin, något som inte gäller för urspungsbefolkningen, och språkstudierna och en massa annat är det svenskarna som bjuder på. Det går inte ihop det du försöker påstå gäller.

Dessutom tillkommer hela bördan med att Sverige "är mångkulturellt" istället för att vara västerländskt svenskt.
__________________
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-10-06 kl. 11:08.
Citera
2018-10-06, 14:59
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så kör Beta sin vanliga ringdans med red herrings och lekandes blind och dövstum.
Det här är femte inlägget i rad som du är helt svarslös och bara går på med personangrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
För en moderat som du är, är svenskarna netto en intäktspost mindre än den invandrarna är. Det är omöjligt eftersom invandrarna måste integreras in i ekonomin, något som inte gäller för urspungsbefolkningen, och språkstudierna och en massa annat är det svenskarna som bjuder på. Det går inte ihop det du försöker påstå gäller.
Du har data i inlägget du citerar och en räkneövning.
Vad är din egen förklaring till att du inte klarar av att bemöta det, utan istället går på med grundlösa påståenden.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Dessutom tillkommer hela bördan med att Sverige "är mångkulturellt" istället för att vara västerländskt svenskt.
Bördan av att vi kan äta pizza, asiatiskt, indiskt, sushi, hamburgare mm. verkar inte svenskarna uppleva som så tung, givet att dom gärna upplever den mångkulturen.
De matställen som begränsar sig till pölsa, palt och rotmos verkar något begränsade.

Bördan av att vi kan lyssna på utländsk musik verkar inte svenskarna uppleva som så tung, givet att dom gärna upplever den mångkulturen.
Du skulle ju (tillsammans med andra nationalister) kunna lansera en inhemsk konkurrent till Spotify som bara kör snoddas och flottarkärlek och liknande garanterat svenskt. Varför har du inte redan gjort det förresten. Befarar du att folket gillar mångkultur och fortsätter lyssna på utländsk musik, istället för flottarkärlek.

Bördan av att vi kan se på utländska filmer och tv-serier verkar inte svenskarna uppleva som så tung, givet att dom gärna upplever den mångkulturen.
De kanaler/biografer som begränsar sig till uteslutande svenska filmer/tv-serier verkar något begränsade.

Ditt bekymmer med mångkulturen verkar vara ditt eget och inte svenskarnas.
Citera
2018-10-06, 15:16
  #52
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du har data i inlägget du citerar och en räkneövning. Vad är din egen förklaring till att du inte klarar av att bemöta det, utan istället går på med grundlösa påståenden.

Du har ett resonemang. Förstår du dig på resonemang? Jag kan inte utvandra till Ungern och få boendet betalt, få språkstudier betalda, få avancerad tandläkarvård till priset 50 kr besöket och få en bättre pension än ungrarna själva och samtidigt vara så förmäten att jag kan påstå mig vara "en vinst" för Ungern. Av samma anledning kan inte massinvandringen till Sverige vara ekonomiskt lönsam.
Citera
2018-10-09, 14:31
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Bördan av att vi kan äta pizza, asiatiskt, indiskt, sushi, hamburgare mm. verkar inte svenskarna uppleva som så tung, givet att dom gärna upplever den mångkulturen.
De matställen som begränsar sig till pölsa, palt och rotmos verkar något begränsade.


För det första. Pölsa, palt och rotmos kan du hitta på massvis av lunchserveringar, skolor och äldreboenden i landet.

För det andra. Bara för att jag tycker om att käka pizza och sushi betyder inte det att jag vill ha hit massvis med flyktingar som inte gör något annat än att kostar mitt folk pengar och gör landet osäkrare p.g.a klantraditioner och religiösa övertygelser. Så sluta med dina mellanstadieargument och inse att du har fel.
Citera
2018-10-09, 17:29
  #54
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xxjiban
Har en diskussion med en jag känner, han är PK-vänster men det är egentligen ovidkommande.

Han påstår att flyktingar -> ekonomisk tillväxt. Enligt honom har flyktingar troligen en konsumtionsbenägenhet nära 100% vilket skulle innebära att en mycket stor del av de transfereringar i form av bidrag o.s.v. returneras p.g.a. köpkraften.

Hur kan jag argumentera mot detta?
https://www.investopedia.com/ask/ans...ow-fallacy.asp
Citera
2018-10-09, 18:57
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxjiban
Har en diskussion med en jag känner, han är PK-vänster men det är egentligen ovidkommande.

Han påstår att flyktingar -> ekonomisk tillväxt. Enligt honom har flyktingar troligen en konsumtionsbenägenhet nära 100% vilket skulle innebära att en mycket stor del av de transfereringar i form av bidrag o.s.v. returneras p.g.a. köpkraften.

Hur kan jag argumentera mot detta?

om detta stämmer då borde vi exportera våra "flyktingar" till något fattigt land i afrika för att stimulera tillväxten där

varför ska vi lägga beslag på alla värdefulla tillgångar och hindra utvecklingen i afrika?
Citera
2018-10-09, 20:04
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzamedmozzarella
För det första. Pölsa, palt och rotmos kan du hitta på massvis av lunchserveringar, skolor och äldreboenden i landet.
Pölsa var det nog 40 år sedan jag såg senast. Men palt har jag fått några få ggr de senaste 40 åren. Rotmos är jag osäker på. Det kan inte vara många portioner som serveras i landet per år. Någon ppm på sin höjd.
Folket verkar inte föredra det.

Citat:
Ursprungligen postat av pizzamedmozzarella
För det andra. Bara för att jag tycker om att käka pizza och sushi betyder inte det att jag vill ha hit massvis med flyktingar som inte gör något annat än att kostar mitt folk pengar och gör landet osäkrare p.g.a klantraditioner och religiösa övertygelser. Så sluta med dina mellanstadieargument och inse att du har fel.
Det har inget med det du citerade att göra. Det diskuterade mångkultur. Där jag påtalade att folket verkar föredra mångkultur. Och gav flera exempel på det.

Om du kan visa att ingen äter pizza, asiatiskt, indiskt, hamburgare mm, så gör gärna det.
Citera
2018-10-09, 20:07
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Du har ett resonemang. Förstår du dig på resonemang? Jag kan inte utvandra till Ungern och få boendet betalt, få språkstudier betalda, få avancerad tandläkarvård till priset 50 kr besöket och få en bättre pension än ungrarna själva och samtidigt vara så förmäten att jag kan påstå mig vara "en vinst" för Ungern. Av samma anledning kan inte massinvandringen till Sverige vara ekonomiskt lönsam.
Det där är goddag yxskaft.
Jag har gjort en beräkning. Antingen visar du att den är fel, eller så får du acceptera den.
Du visar inte ens att du kan följa den. Tvärtom indikerar det du skriver att absolut inte har förstått.
Siffrorna jag angett är tillräckligt för att visa vid vilken lön en invandrare typiskt går med vinst för skattebetalarna. Kan du räkna ut den.
Citera
2018-10-09, 21:37
  #58
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det där är goddag yxskaft.
Jag har gjort en beräkning. Antingen visar du att den är fel, eller så får du acceptera den.
Du visar inte ens att du kan följa den. Tvärtom indikerar det du skriver att absolut inte har förstått.
Siffrorna jag angett är tillräckligt för att visa vid vilken lön en invandrare typiskt går med vinst för skattebetalarna. Kan du räkna ut den.

Ja du gillar dina beräkningar du. De blir något slags facit per automatik. Så kvinnorna från Somalia, och de är inte en liten andel bland invandrarna, är rena rama vinstamaskinen för Sverige? Det kan du räkna ut? Det går inte ihop. Massinvandring av den här typen är en börda för mottagarlandet.

Kan du hävda att jag är rena rama vinstmaskinen för Ungern om jag utvandrar dit? Då är jag väl lika gärna en vinstmaskin om jag stannar kvar?
Citera
2018-12-23, 01:36
  #59
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Massinvandring av den här typen är en börda för mottagarlandet.
En nära släkting och jag hade en hyfsat högljudd diskussion om det här. Han hävdar att Sverige skulle kunna ta emot 40 miljoner (den exakta siffran spelar inte så stor roll), höja skatterna och ge dessa 40 miljoner 20000 kr i bidrag varje månad och Sverige skulle tjäna på det. Han menar att dessa bidrag skulle göra så att det byggdes fler ica maxi, säljas fler kläder osv.

Mitt motargument var att Sverige har redan idag bl.a sjukvårds- och lärarbrist, då argumenterade han för att om vi skulle få 40 miljoner människor till, så skulle många av dessa lösa alla dessa kriser och att de har uppkommit genom den borgerliga politiken som genomförts i Sverige sedan 90-talet och alla privatiseringar.

Sen dumförklarade han mig för att jag inte kan nationalekonomi, för att det är ju självklart att med fler medborgare så blir landet rikare enligt honom då.
Citera
2018-12-23, 02:01
  #60
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xxjiban

Han påstår att flyktingar -> ekonomisk tillväxt. Enligt honom har flyktingar troligen en konsumtionsbenägenhet nära 100% vilket skulle innebära att en mycket stor del av de transfereringar i form av bidrag o.s.v. returneras p.g.a. köpkraften.

Hur kan jag argumentera mot detta?

Spelar ingen roll hur mycket flyktingar konsumerar när deras konsumtion finansieras av bidrag.
Då vore det bättre att staten satsade pengarna på någon form av produktion eller nya vägar.
Eller på att korta vårdköerna så att sjukskrivna snabbare kan komma ut i produktion.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback