Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-10-24, 14:20
  #49
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leoj321
Okej låter ju som att det kan gå dåligt iallafall. Men är man verkligen tillåten att påbörja en ny läsperiod när man inte har klarat någon av de tidigare kurserna? Är det inte grundläggande att klara av det som man har i första perioden för att sedan fortsätta?

Jag har tänkt att flytta hem ganska snart, men detta gör mig lite förvirrad över vad jag ska göra...

Om du sökt CSN för ett halvår får du självklart svårt i vår. Har du sökt årsbasis är du lugn fram till sommaren. Fortsättningskurser blir svårare, inte omöjliga.

Universitetet bryr sig om avklarade kurser först vid examensarbetet eller för avancerade kurser (masternivå).

Mitt tips är att du skriver tentorna efter jul. Börjar du ett annat program har du enklare att hoppa tillbaka nästa år och en bättre grund med ett par avklarade kurser.
Citera
2018-10-24, 23:50
  #50
Medlem
Lonewolf.McQuades avatar
Det låter inte som att ingenjör är ett yrke som passar dig, du har inte funderat på it-tekniker eller liknande? Eller kanske jobba på en elektronikaffär? Systemvetare? Finns massa andra yrken/utbildnigar som rör teknik men som inte är super teoretiska som ingenjörsutbildningen är. Tror det hade passat dig bättre. Ekonomi är inte särskilt intressant (från min egna erfarenhet) men testa om du vill.
Citera
2018-10-25, 10:24
  #51
Medlem
Du kanske är mer klipsk än vad du tror och bara tänker på ett annorlunda sätt. Och du kanske underskattar din egen förmåga i förhållande till de andras. Du tror att de förstår allting och du ingenting, men när det kommer till kritan så kanske du har utvecklat en djupare förståelse än de flesta andra, för att du möjligtvis tar dig ann problemen från ett djupare perspektiv. Det skulle också väl stämma överens med dina filosofiska tendenser.

Personligen så förstår jag saker långsamt men på ett djupt och kreativt sätt. Jag är typ slarvig och missförstår etc... men i slutändan så visar det sig att jag är mer än tillräckligt begåvad för att klara ingenjörsutbildning.

Och tänk på vad anledningen till varför du går utbildningen är. Är det för att du är fascinerad av matematik/teknik/hur datorer fungerar? Om så är fallet, om du är genuint fascinerad av det, så är det förmodligen en utbildning som passar dig. Jag ser utbildning som ett sätt att förhöja livsglädje snarare än ett medel för att få ett jobb. Vad man får för resultat på tentor är för mig mindre viktigt.
__________________
Senast redigerad av utveckla 2018-10-25 kl. 10:43.
Citera
2018-10-25, 12:02
  #52
Medlem
Leoj321s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Om du sökt CSN för ett halvår får du självklart svårt i vår. Har du sökt årsbasis är du lugn fram till sommaren. Fortsättningskurser blir svårare, inte omöjliga.

Universitetet bryr sig om avklarade kurser först vid examensarbetet eller för avancerade kurser (masternivå).

Mitt tips är att du skriver tentorna efter jul. Börjar du ett annat program har du enklare att hoppa tillbaka nästa år och en bättre grund med ett par avklarade kurser.

Jo jag sökte för ett helt år. Så fram till sommaren ska det vara lugnt för den delen. Men jag är lite kluven. Jag har sökt ekonomi nu i en ort som är lite närmare mig, om det skulle bli så att jag känner att jag vill börja på nytt och testa något annat. En fråga är då, Har jag möjlighet att avbryta mitt CSN-Lån för dessa kurser och få csn-lån/bidrag för de kurserna till vårterminen? Jag har ju då misslyckats med kurserna och då har jag ju läst att man inte har rätt till bidrag/lån.

Jag ska snart skriva mattetenta och ska såklart göra mitt bästa. Titta på Jonas Månsson på youtube och försöka.
Citera
2018-10-25, 12:09
  #53
Medlem
Leoj321s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonewolf.McQuade
Det låter inte som att ingenjör är ett yrke som passar dig, du har inte funderat på it-tekniker eller liknande? Eller kanske jobba på en elektronikaffär? Systemvetare? Finns massa andra yrken/utbildnigar som rör teknik men som inte är super teoretiska som ingenjörsutbildningen är. Tror det hade passat dig bättre. Ekonomi är inte särskilt intressant (från min egna erfarenhet) men testa om du vill.

Jo det slår mig med. Jag känner dock att jag har hjärnkapacitet till en högskoleutbildning. Jag har alltid känt att jag inte ska nöja mig med det "tillräckliga". Men mer och mer tyder ju på att jag inte ska bli ingenjör iallafall hahah.

Ekonomi har aldrig intresserat mig tidigare egentligen, dels kanske för att jag har växt upp med en pappa som är ingenjör som alltid försökt intressera mig för tekniken. Som jag dock har tyckt varit intressant, men jag har alltid tyckt det blivit lite väl drygt när något simpelt förklarat tar en kvart extra just för han vill förklara hur det fungerar.

Men jag börjar få upp ögonen lite för ekonomi. Jag vill inte läsa någonting för att det är ett måste, men jag skulle tycka det vore extremt skönt att kunna läsa nånting och lära sig nånting för den tiden man lägger ner. Det skulle vara en lättnad för mitt psyke känner jag.

Om man ska vara lite töntig så gjorde jag testet på 16personalities och fick personlighetstypen "Anförare", ENTJ. Mycket av det som jag läste stämmer på mig tycker jag. Jag tycker jag har ett sinne för att se helheten och ofta känner jag att när vi gör grupparbeten i skolan så brister ofta strukturen och effektiviteten. Upplever ofta att jag har riktigt smarta inflikningar där och blir liksom lite "ledaren" för gruppen omedelbart.
Tyvärr har jag väl aldrig varit en sådan människa i mitt liv i det stora hela och har knappast haft bra självförtroende större delen av livet så, om man är "meant to be" är ju svårt att säga.
Citera
2018-10-25, 12:19
  #54
Medlem
Leoj321s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utveckla
Du kanske är mer klipsk än vad du tror och bara tänker på ett annorlunda sätt. Och du kanske underskattar din egen förmåga i förhållande till de andras. Du tror att de förstår allting och du ingenting, men när det kommer till kritan så kanske du har utvecklat en djupare förståelse än de flesta andra, för att du möjligtvis tar dig ann problemen från ett djupare perspektiv. Det skulle också väl stämma överens med dina filosofiska tendenser.

Personligen så förstår jag saker långsamt men på ett djupt och kreativt sätt. Jag är typ slarvig och missförstår etc... men i slutändan så visar det sig att jag är mer än tillräckligt begåvad för att klara ingenjörsutbildning.

Och tänk på vad anledningen till varför du går utbildningen är. Är det för att du är fascinerad av matematik/teknik/hur datorer fungerar? Om så är fallet, om du är genuint fascinerad av det, så är det förmodligen en utbildning som passar dig. Jag ser utbildning som ett sätt att förhöja livsglädje snarare än ett medel för att få ett jobb. Vad man får för resultat på tentor är för mig mindre viktigt.

Ja tack för att sa detta. Jag har ofta fått den insikten när jag varit yngre och lärt mig saker. Jag har svårt för att lära mig det ytliga som vissa oftast har lätt att lära sig. Men när jag sedan har förstått det så faller en stor bit ner och jag förstår bättre på djupet som du nämnde.

Tyvärr så har jag inte känt detta på senare tid i mitt liv. Det var mest när jag var yngre som jag kände såhär.

Jo jag blir fascinerad, kanske inte tillräckligt(?). Jag började redan i slutet av gymnasiet tänka att det var häftigt att vi fick lära oss en matematik som majoriteten av människor kan, vilket inte är sant med Matte 4/D,E då. Men sedan att det skulle bli extremt mycket kunskaper som endast en del människor får ta del av. Att förstå hur en dator fungerar och kunna redogöra för det är något jag skulle vilja göra en dag.
Digitaltekniken vi har tycker jag också är häftigt, och när föreläsaren strukturerar upp kretsar och olika vippor med klockor in och liknande. Tycker jag är häftigt, jag vill förstå det. Men det känns som de förstår ett annat språk som inte jag förstår. Att jag skulle ha möjlighet att lära mig det ser jag som en självklarhet. Men det är för svårt och det går för fort fram i kursen för mig att kunna säga till mig själv att jag behärskar det vi höll på med.

Om man ska sammanfatta lite hur det känns så är det ju typ som att jag kommer runt 10% på varenda delkapitel innan vi kommer till nästa. Och när man väl skriver tentan så slutar det ju absolut inte bra. Alldeles för småpusselbitar att kunna sätta ihop helheten med.
Citera
2018-10-25, 12:29
  #55
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leoj321
Jo jag sökte för ett helt år. Så fram till sommaren ska det vara lugnt för den delen. Men jag är lite kluven. Jag har sökt ekonomi nu i en ort som är lite närmare mig, om det skulle bli så att jag känner att jag vill börja på nytt och testa något annat. En fråga är då, Har jag möjlighet att avbryta mitt CSN-Lån för dessa kurser och få csn-lån/bidrag för de kurserna till vårterminen? Jag har ju då misslyckats med kurserna och då har jag ju läst att man inte har rätt till bidrag/lån.

Jag ska snart skriva mattetenta och ska såklart göra mitt bästa. Titta på Jonas Månsson på youtube och försöka.

CSN vill nog att du ansöker på nytt om du byter program, om du tagit för få poäng under hösten kan det bli ett problem. Misstänker att de inte bryr sig vid nästa ansökan att erhållna poäng kommer från ett annat universitet.

Khan academy har riktigt bra föreläsningar inom matte. Wolframalpha är schysst att kontrollera svar och visualisera.
Citera
2018-11-08, 20:04
  #56
Medlem
Leoj321s avatar
Uppdatering;

Tack för all respons jag fått! Även till dom som peppat mig

Tyvärr blev det så illa att jag avbröt mina studier. Jag hade extremt svårt att ens delta på lektionerna och det praktiska vi hade vilket medförde att jag inte hängde med.

Jag ska försöka utbilda mig till någonting, men nog blir det inte så tungt som en ingenjörsutbildning. Jag skulle nog fortfarande tycka att det skulle vara kul att gå den vägen, men tyvärr är matematik och det kluriga alldeles för utmanande för mig.

Kanske hittar jag tillbaka efter många års funderande och grubblande, och hjärnan fått mognat.

tack
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback