Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-25, 18:05
  #1
Avstängd
Fyrtaktarns avatar
Har lite funderingar, kör själv lastbil till vardags och stöter ibland på ekipage ( som för mig är helt jävla obegripligt dumma ) tänkte se om någon här inne kanske kunde bistå med lite expertis om varför vissa beställer lastbilar som dessa.


Exempel nummer 1

Trailerdragare med största motorn....och 2 axlar. Det är inte vanligt , MEN det förekommer, FH 750 , alternativt Scania R730 med 2 axlar...vad fan är vitsen ? Varför väljer man största möjliga motor och snålar in på axelantalet ? För mig är det helt obegripligt , jag kan förstå att man väljer en så pass ordentlig motor till en 4 axlig tungdragare, men det är sällan man ser en FH 750 eller en R730 Som ens är tungdragare...Varför finns sådana 2 axliga ekipage ens ?


Exempel nummer 2

Fullhöjds bil med höghytt och skåp, alternativt krokbil , lång ram ...rullar även ett par sådana ekipage häromkring även dessa har 2 axlar, varför i helvete lägger man inte på en axel så man kan lasta lite ?



Slutligen, någon som vet om det skiljer sig mycket i pengar om man beställer en bil med full-boogie ( 2 axlar med dubbelmontage ) istället för styrbar boogie ( 1 axel dubbelmontage, en axel singel ) ? som är funktionellt, men dock extremt fult med nav-vänt hjul och verkar kosta mer än vad det smakar med allt som kan strula med styrning och lager och så vidare

Vore tacksam för svar !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback