Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-20, 08:55
  #13
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Provade Castellum och Axfood som avkastningsaktier..
gick ju inte så bra.. jag brukar panika och sälja med röda siffror men tänkte ändra det beteendet nu..
Ska man hoppa in mer nu eller vad tror ni?

Som sagt gör du ju fel isf.

Utdelningsaktien köper du för att plocka utdelningarna. Så länge inte utdelningarna i bolagets sänks så får du lika mycket i utdelning per investerad krona som innan. Däremot om du nu använder dina utdelningar för att köpa fler aktier så får du fler för pengarna vilket för dig bara är positivt då du då får mer i utdelning på investerat kapital än när du usprungligen gick in i aktien.

Ska du investera så här så ska du nog lära dig att ha ro inombords genom att ha rätt tankesätt.
Citera
2018-10-20, 09:42
  #14
Medlem
797507975s avatar
Några fina utdelare i min portfölj:

Axfood, Loomis och Hufvudstaden..
Citera
2018-10-21, 11:08
  #15
Medlem
Finans.killens avatar
Vet inte varför folk stirrar sig blinda på utdelning, det är ju inte "extra pengar", de tas ju från bolaget.

Man kan lika gärna sälja av 4 % av innehavet varje år om man känner för det, samma sak som utdelning.

Avkastning på eget kapital är viktigare parameter enligt mig.
Citera
2018-10-21, 14:42
  #16
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Vet inte varför folk stirrar sig blinda på utdelning, det är ju inte "extra pengar", de tas ju från bolaget.

Man kan lika gärna sälja av 4 % av innehavet varje år om man känner för det, samma sak som utdelning.

Avkastning på eget kapital är viktigare parameter enligt mig.

Om man regelbundet behöver få ut pengar från sin investering borde det vara bättre än att sälja av aktier vilket minskar andel på framtida vinster i en nedåtgående spiral?
Citera
2018-10-25, 06:00
  #17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Funderar på att börja månadsspara i Castellum.
Vad tror ni om det? - bra direktavkastning men kanske dyr just nu.
Tips mottages tacksamt! - Kan Nordea vara ett alternativ?
Har kört ett tag i Axfood..
Ett alternativ kan ju vara att köpa 3-5 någorlunda högutdelande investmentbolag, helst när substansrabatten befinner sig på högre nivå än vad den brukar göra för vart och ett av bolagen.
Citera
2018-10-25, 11:27
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ett alternativ kan ju vara att köpa 3-5 någorlunda högutdelande investmentbolag, helst när substansrabatten befinner sig på högre nivå än vad den brukar göra för vart och ett av bolagen.

Investor borde vara ett bra köpläge nu. Kinnevik fick sänkt substansrabatt idag med ca 15%, till drygt ca 14% nu pga zalando. Men även det borde vara stabilt som utdelare över tid. Jag ökar iaf.
Rekommenderar att kolla på ibindex.se om man funderar på investmentbolag.
Citera
2018-10-25, 18:18
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Om man regelbundet behöver få ut pengar från sin investering borde det vara bättre än att sälja av aktier vilket minskar andel på framtida vinster i en nedåtgående spiral?

Nä, resultatet är identiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback