Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-25, 14:12
  #13
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Såg en dokumentär om dom där, fast var från england tror jag?

Om man inte låst upp dom men försöker ta en så låser sig hjulen, dom börjar tjuta och enligt dokumentären larmar den även till polis.

Räkna med att den börjar tjuta och att alla i närheten uppmärksammar detta.

Enda alternativet är nog en sen kväll med en skåpbil, kasta in skiten i skåpet och dra iväg, medans dina kumpaner där bak kopplar bort all el från scootern.
Citera
2018-12-10, 23:53
  #14
Medlem
Lägger man ner verksamheten under vintern eller tänkte de köra året om?
Bor ej i Stockholm, så någon som vet hur det ser ut får gärna svara.
Tror nog att det blir extremt svårt att nå lönsamhet i detta
Citera
2018-12-12, 00:30
  #15
Moderator
Neksnors avatar
En gång när jag pillade med telefonens Bluetooth hittade den en enhet som hette voi-någonting. Den var parkerad på andra sidan gatan. Hur de kommunicerar i övrigt vet jag ej.
Nyligen passerade jag en parkerad voi-cykel. Testade att rulla iväg den, med då började den blinka rött och var väldigt svårrullad.
Så ska man stjäla en krävs nog mer än lokalisering och eliminering av GPS.
Citera
2018-12-16, 11:05
  #16
Medlem
pactasuntservanda.s avatar
Den automatiska bromsen sitter i framhjulet där även motorn sitter. Alltså går det fint att rulla iväg scootern på bakhjulet. De börjar föra lite liv, men absolut inte så högt att folk reagerar.

Ska rulla hem en och "pilla" lite

Återkommer!
Citera
2018-12-16, 14:14
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pactasuntservanda.
Den automatiska bromsen sitter i framhjulet där även motorn sitter. Alltså går det fint att rulla iväg scootern på bakhjulet. De börjar föra lite liv, men absolut inte så högt att folk reagerar.

Ska rulla hem en och "pilla" lite

Återkommer!

Har stått en utanför vårt hus en bra bit från sthlm. Har stått där i 2 veckor nu. Funtar på att plocka in o pilla lite!
Citera
2018-12-31, 16:29
  #18
Medlem
Är det någon som "pillat" lite med en sparkcykel och hittat en GPS?
Citera
2019-01-01, 03:53
  #19
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Är det ens en GPS i dem? Enligt recensionerna av appen så finns de inte där de påstås vara enligt kartan. Alltså baserar sig positionerna nog på var användaren avslutar turen, dvs. positionen i användarens telefon. Vad som händer med scootern efter det vet ingen.

Stämmer det är det ju bara att sno varenda scooter. Så svårt att se det stämma.

Om det faktiskt är så enkelt att sno de så är det definitivt något svart och skumt som pågår i det företaget. Där de vill att några specifika ska sno scooters. Det kommer in pengar till företaget genom någon investerare/bidrag. De förs vidare nedåt till någon som tjänar genom att ha höga utgifter för stöld, han plockar mellanskillnaden på utgifterna på stöldkontot.
Citera
2019-01-01, 11:27
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Stämmer det är det ju bara att sno varenda scooter. Så svårt att se det stämma.

Om det faktiskt är så enkelt att sno de så är det definitivt något svart och skumt som pågår i det företaget. Där de vill att några specifika ska sno scooters. Det kommer in pengar till företaget genom någon investerare/bidrag. De förs vidare nedåt till någon som tjänar genom att ha höga utgifter för stöld, han plockar mellanskillnaden på utgifterna på stöldkontot.
Det var bara min tes och kan vara helt fel.

Jag har funderat lite till. Man kopplar sig med blåtand till varje scooter. Varför gör man det? Jo, för att den ska få internetuppkoppling så att den kan låsas upp. Om den har en egen GPS så måste den även ha en internetuppkoppling för att kunna skicka sin position och då hade den inte behövt en blåtandskoppling.

Forfarande bara mina tankar:
Scootrarna går att sno utan att positionen spåras, men de är i låst läge. Det går så klart att plocka bort eventuella lås, men majoriteten är inte intresserade av att ens försöka göra det.

Vidare så är GPS-positionering från GPS:er inomhus dålig så tar man en scooter och tar in den i ett flerfamiljshus i tätbebyggt område så kan de aldrig hitta den trots GPS-positionering. Därför är det ganska meningslöst att bry sig om den risken förutom via lås i mjuk- och hårdvara.
Citera
2019-01-02, 15:14
  #21
Medlem
Hur snabba är dom?
Citera
2019-01-02, 19:25
  #22
Medlem
Blocket.ses avatar
Det finns en konkurrent till dom som heter Lime, om jag inte mins fel.
Dom ser faktiskt lite rejälare ut, samt att dom har batteri på styrstången.

https://feber.se/fordon/art/387810/s..._nnu_fler_els/
Citera
2019-01-03, 13:25
  #23
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Det finns en konkurrent till dom som heter Lime, om jag inte mins fel.
Dom ser faktiskt lite rejälare ut, samt att dom har batteri på styrstången.

https://feber.se/fordon/art/387810/s..._nnu_fler_els/

De har Voi på många av sina nu också.

De går i 20-25km.

Har skrivits att dessa elscootrar i snitt har 2 månaders levnadstid på gator i storstäder d.v.s. de förstörs, snos eller slits ut i snitt på 2 månader.

Vois scootrar ska ha så pass avancerad tech att de praktiskt taget inte ska gå att "hacka".

Det är inga problem att ta med dem dock. Man kan trycka på en knapp så de fälls ihop och på det sättet så låter de inte eller ger ifrån sig nåt ljud.

Klockan 21:00 samlar så kallade "Juicers" in dessa och laddar dem för att sätta ut dem på gatan under tidig morgon.

Det är då privatpersoner som anmäler sig till Voi/lime och får pengar per fulladdad scooter de tar in och sedan ställer ut.
Citera
2019-01-03, 22:21
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano

Det är då privatpersoner som anmäler sig till Voi/lime och får pengar per fulladdad scooter de tar in och sedan ställer ut.
Hur mkt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback