Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-17, 23:11
  #157
Medlem
Finns ju folk som säljer "tveksamma" scooters med kvitton ifall man inte själv vill ta risken el strulet me och göra dem kör bara. Har sett Ninebot ES4 för 3000kr.
Citera
2019-12-22, 02:02
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MettaSubXanor
En.polare fick tag i några tier i malmö som har en vanlig dash.. ser ut som original dash iaf.
Är de nån som har koll på om man kan flasha den samt en controlboard från bli el bird med st-link och få de o funka?

Istället för att beställa dash från Kina dom tar en jävla tid.

Och är det nån som kan förklara vad de menar att ingen aktivering krävs när de säljer kinesiska dash? Är de att man inte behöver st-link hacka dom?

Jag hitta en video på Youtube som verka gå genom ganska pedagogiskt hur man flasha osv o visa olika sorters kontrollboards (voi,lime,etc) och allt man behövde.
Nån som har andra tips på pedagogiska guider över hur man flashar? De elektriska me lödning osv är jag inte så orolig över men de är mer mjukvaru delen som jag skulle vilja ha en bra guide över.

E så jävla mycket o läsa igenom på alla olika forum så tänkte bättre o fråga innan man slösar tid i onödan.

Ett tag sen du frågade men jag svarar ändå i fall någon annan undrar. Om inte du redan har bra koll på ST-link fungerar, lödning och elektronik generelt så skit i det, för mycket jobb. Köp hem en dash + control board från kina. Denna är plug and play och efter montering är det bara att köra. Via app store laddar du ner program så at du kan låsa den.

Man behöver även en mängd olika tamper-proof verktyg då bultar i båda torx och hex verkar sitta lite här och där och inte nödvendigtvis på samma plats på 2 olika scootrar. anti-tamper torx i olika storlekar och hex i storlek 3 + 4 är vanliga.

Slutligen vil jag bara säga att satan vad jag hatar dom här jävla hojarna. Haft et antal i år och alla går åt helvete typ direkt. Värsta var senaste som jag efter lång tid lyckas konvertera til dual drive, altså motor fram och bak. Tog mig säkert 10 timmar innan den var klar. Ena felkoden efter den andra, kablar med färger som inte stämde enligt schema jag fick tag på m.m. När jag til slut fick fanskapet att gå brändes control boardet efter endast 200 meter på grund av för kraftig KERS. Tydligen vanligt fel även om man bara kör med orginalmotor.

Får se om jag orkar köpa ny control board och flasha med lägre KERS eller om jag slänger skiten.
Citera
2019-12-23, 22:13
  #159
Medlem
Någon som försökt sig på en Voi/Tier/Lime senaste tiden? Vilken är enklast att komma åt och stänga av GPS på samt programmera om utan att behöva köpa ny dashboard/kontrollerkort?
Citera
2019-12-25, 10:12
  #160
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Läste i den lokala blaskan HD att en kille i Bjuv har blivit åtalad för häleri eftersom man har hittat 4 scooters från Voi i hans förråd. Jag tänkte med en gång på att han förmodligen inte stängt av GPS’en, så helt ofarligt verkar det inte vara att plocka hem en voi.
Känns ju som att det fanns något mer än de där fyra hyrskotrarna, har väldigt svårt att se att polisen skulle göra husis för fyra sketna hyrskooters. Fast kanske släppte han in dem direkt.

Ja, han har nog inte manipulerat GPS:n ordentligt. Jag brukar inte heja på brottslig verksamhet, men ju fler som slänger eller snor dessa desto gladare blir jag då de där skitföretagen inte tar något som helst ansvar för sin nedskräpning med skotrar slängda överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av shunga
Händer ofta att jag hittar sparkcyklar på min garageuppfart. Står dom kvar efter en vecka brukar jag slänga in cyklarna i bilen när jag ska handla. Passar på att svänga in på återbruket och hiva ner cyklarna bland metallskroten!
Tycker du gör helt rätt. Skulle man inte kunna anmäla VOI m fl för nedskräpning? Det är ju trots allt deras skit som de skräpar ner med.
Citera
2020-01-16, 20:23
  #161
Medlem
cyber_zekes avatar
Då har domen kommit mot snubben i Skånska Bjuv som hade 4 stulna voi. Han påstår att han köpt dem av någon från blocket för 6000kr. Voi hade spårat honom via GPSen, och bussat polisen på honom. Han fick villkorligt för häleri.

Länken var inte Betalvägg när den lades ut, men HD är snabba att lägga artiklar bakom Betalvägg när den får för många klick.

https://www.hd.se/2020-01-16/villkor...-elsparkcyklar
Citera
2020-08-20, 14:04
  #162
Medlem
Sitter det extra batteri på Voi scotrarna? Passar detta extra batteri till privata scotrar tro?
En kompis om undrar :-)
Citera
2020-10-10, 03:22
  #163
Medlem
Har sett lösa batterier av den typ som sitter på styrstången till VOI som folk har brutit loss och kastat. Vågar man ta hem sådana (och använda till något annat) eller sitter det gps i dom?
Citera
2020-10-10, 17:57
  #164
Medlem
RickRozays avatar
Det är väl bara att störa ut GPS-signalen under den tid tills man hunnit klippa vajern till GPS modulen.
Citera
2021-04-06, 22:56
  #165
Medlem
Tjena tjena!

Går det fortfarande att hacka scootrar?
Inga fler säkerhets-åtgärder ännu?

Funderar på att skaffa mig en från Örebro snart, osäker på vilka märken som finns i Örebro och vilka som går att fixa relativt enkelt!
Citera
2021-09-22, 14:29
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nathe
Tjena tjena!

Går det fortfarande att hacka scootrar?
Inga fler säkerhets-åtgärder ännu?

Funderar på att skaffa mig en från Örebro snart, osäker på vilka märken som finns i Örebro och vilka som går att fixa relativt enkelt!
Det går bra. Har en Voi och den hade ingen gps. Funkar bra. Att snubben åkte dit har inte med gps att göra utan någon såg honom ta dessa och lasta in i bilen. Grannen sa det. Så låna hem en Voi och pilla lite så har du den länge sen
Citera
2021-09-22, 16:51
  #167
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sniper33
Det går bra. Har en Voi och den hade ingen gps. Funkar bra. Att snubben åkte dit har inte med gps att göra utan någon såg honom ta dessa och lasta in i bilen. Grannen sa det. Så låna hem en Voi och pilla lite så har du den länge sen
Jo men tjena 😂
Citera
2021-09-22, 17:45
  #168
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sniper33
Det går bra. Har en Voi och den hade ingen gps. Funkar bra. Att snubben åkte dit har inte med gps att göra utan någon såg honom ta dessa och lasta in i bilen. Grannen sa det. Så låna hem en Voi och pilla lite så har du den länge sen
Klart att de har någon form av GPS. Hur ska de annars hittas när du söker efter dem?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback